Permalänk
Medlem

Skum banding VHS capture

Försöker digitalisera gamla VHS-band. Använder mig av ett usb-interface och komposkitvideo - det är det enda VHS-spelaren stödjer.

Får riktigt skum banding som rullar över bilden, är det någon som vet vad det heter, eller än bättre, hur jag får bort det?

Har labbat med olika capture upplösningar men det blir inte bra.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Får riktigt skum banding som rullar över bilden, är det någon som vet vad det heter, eller än bättre, hur jag får bort det?

Om du spelar upp med bandpelaren inkopplad till en TV, blir det likadant då?
I så fall kan det vara att spelaren försöker tracka, dvs. den försöker trimma in uppspelnings hastigheten.
Det kan också vara att banden har degraderats, vilket ofta sker med gamla VHS band då det är ett relativt dåligt media för långtids lagring.

Tape tracking

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

https://www.tapedmemories.com/post/the-importance-of-time-bas...

Det kan hjälpa med TBC. Har en JVC SVHS videobandspelare med TBC/DNR funktion som ibland hjälper lite mot sådana där svajiga vertikala linjer. Vissa DVD-inspelare sägs ha inbyggd sådan som kan fixa problemet.

Kolla om du har trackingjustering på VHS-spelaren. Ofta är det automatiskt men en del har en ratt gör manuell justering. Prova spola bandet fram och tillbaka några gånger så det inte kärvar.

Sravning
Permalänk
Medlem

Har ingen möjlighet att koppla in till TV - har modern sådan

Jag har läst tidigare om TBC och hade väl hoppats slippa köpa en SVHS spelare då jag fn lånat svärfars basic modell. Men har lagt bud på Tradera nu så får vi se..

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Har ingen möjlighet att koppla in till TV - har modern sådan

Jag har läst tidigare om TBC och hade väl hoppats slippa köpa en SVHS spelare då jag fn lånat svärfars basic modell. Men har lagt bud på Tradera nu så får vi se..

Det är inte SVHS i sig utan jag menar att just den modellen av spelare jag har är bestyckad med en knapp som aktiverar något sorts digitalt filter. Jag har en JVC HR-S7700. Ser att det är just en sådan modell till salu på tradera men det är inte jag som säljer min. Det finns fler modeller från JVC som har sådant filter. Vet inte om andra märken har liknande.

Det andra tipset som jag själv inte provat är DVD-inspelare. De har ibland filter på analoga videoingången och bränner man till DVD-skiva kan man rippa denna skivan i datorns DVD-läsare sedan. Det kan också fungera att koppla videosignal ut från DVD-inspelaren till ett capturekort i datorn, alltså använda DVD-inspelaren som ett sorts hårdvarufilter.

http://www.digitalfaq.com/forum/video-capture/6616-dvd-record...
https://forum.videohelp.com/threads/319420-Who-uses-a-DVD-rec...

Kanske en Panasonic ES10 från ebay? Från europa exempelvis tyskland så det blir samma TV-system som här.
Edit: Kolla efter alternativ i tråden på videohelp. Finns flera modeller som kan fungera.

Permalänk

Vet någon var man ens kan köpa en TBC? Har själv gått i tankarna att börja digitalisera VHS band och vill gärna göra det i så bra kvalitet som möjligt.

Permalänk
Medlem

Kan det vara för att förr använde TVn interlacing för att rita upp bilder d.v.s dom uppdatera varannan rad för varje pass.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är inte SVHS i sig utan jag menar att just den modellen av spelare jag har är bestyckad med en knapp som aktiverar något sorts digitalt filter. Jag har en JVC HR-S7700. Ser att det är just en sådan modell till salu på tradera men det är inte jag som säljer min. Det finns fler modeller från JVC som har sådant filter. Vet inte om andra märken har liknande.

Det andra tipset som jag själv inte provat är DVD-inspelare. De har ibland filter på analoga videoingången och bränner man till DVD-skiva kan man rippa denna skivan i datorns DVD-läsare sedan. Det kan också fungera att koppla videosignal ut från DVD-inspelaren till ett capturekort i datorn, alltså använda DVD-inspelaren som ett sorts hårdvarufilter.

http://www.digitalfaq.com/forum/video-capture/6616-dvd-record...
https://forum.videohelp.com/threads/319420-Who-uses-a-DVD-rec...

Kanske en Panasonic ES10 från ebay? Från europa exempelvis tyskland så det blir samma TV-system som här.
Edit: Kolla efter alternativ i tråden på videohelp. Finns flera modeller som kan fungera.

Jupp, den jag har budat på.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Har du provat flera band och får samma typ av störning?
Om det är själva bandet som är dåligt så kan det ibland gå bättre med att köra i en annan vhs spelare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 3060 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Medlem

Lyfter tråden för att säga att jag köpte en JVC-spelare med TBC från Ebay och kvaliten är som natt och dag

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Lyfter tråden för att säga att jag köpte en JVC-spelare med TBC från Ebay och kvaliten är som natt och dag

Har du en screenshot på samma bild som i första posten men från JVC-spelaren?
Hade varit intressant att se skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har du en screenshot på samma bild som i första posten men från JVC-spelaren?
Hade varit intressant att se skillnaden.

Det är nån skärpeinställning som är för högt inställd känns det som, men trots det fantastiskt mycket bättre och en skärmdump gör det inte rättvisa. Fick inte med någon fjärr så har köpt en universal nu o hoppas kunna tweaka lite inställningar i spelaren.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Det är nån skärpeinställning som är för högt inställd känns det som, men trots det fantastiskt mycket bättre och en skärmdump gör det inte rättvisa. Fick inte med någon fjärr så har köpt en universal nu o hoppas kunna tweaka lite inställningar i spelaren.

https://i.imgur.com/I3tH4bz.png

Allt det vågiga är borta så det är mycket bättre. Har du kopplat med S-VIDEO kabel till capturekortet? Om inte kan du testa med det så kanske det blir ännu bättre.

Permalänk
Inaktiv

Jag håller poesis på med mina gamla VHS filmer som är ca 32-35 år gamla, från mitten av 80-talet och jag använder den senaste Sony HIFI Stereo VHS spelaren som såldes innan dom försvann helt, använder Elgato Video Capture kopplad till min dator och de funkar kanon, otroligt att banden går att se på efter så pass lång tid.

https://www.elgato.com/en/video-capture