AMD Radeon RX 6000 kräver över 300 watt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Själv tycker jag det ser väldigt mycket ut faktiskt.
3 timmar om dagen á 800W blir typ 72 kilowattimmar i månaden. Mitt hushåll (2 pers) gör av med ca 150kwh per månad nu.
En så hög elförbrukning för enkom datorn skulle iaf inte jag vara riktigt bekväm med.

Det blir typ 800-900 per år med andra ord

Förutsatt att datorn faktiskt drar 800w i 3 timmar per dag, året runt. Vilket jag tvivlar starkt på att den gör.

Majoriteten av tiden som en dator är igång drar de extremt mycket mindre än så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Det blir typ 800-900 per år med andra ord

Förutsatt att datorn faktiskt drar 800w i 3 timmar per dag, året runt. Vilket jag tvivlar starkt på att den gör.

Majoriteten av tiden som en dator är igång drar de extremt mycket mindre än så.

Moderna boostfunktioner är riktigt bra på det sättet. Det är inte många laster en spelare håller på med som helt enkelt parkerar CPU och GPU på max.

Permalänk
Avstängd

dem pushar Big navi att utmana Nvidias 3090 förmodligen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Kör alltid vattenkylt så är helt ointresserad om vad korten drar.
El kostar inget och man har ju alltid ett nätagg på 1200W+ i systemet ändå.

Va det ironi? Svårtolkat imho.

Om inte vad avser isåfall den räkningen för el på ca 800kr månad?
Skulle säga att ett nätagg på 1200w+ är för en övervägande majoritet helt overkill. Åh vattenkyling, har du dragit varrnet till radiator på utsidan om huset? Annars så får du ju samma värme i rummet, oavsett om du kör kylfläns, luftkyling, vattenkylt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Va det ironi? Svårtolkat imho.

Om inte vad avser isåfall den räkningen för el på ca 800kr månad?
Skulle säga att ett nätagg på 1200w+ är för en övervägande majoritet helt overkill. Åh vattenkyling, har du dragit varrnet till radiator på utsidan om huset? Annars så får du ju samma värme i rummet, oavsett om du kör kylfläns, luftkyling, vattenkylt.

Samma värme i rummet? Va dillar du om?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det blir typ 800-900 per år med andra ord

Förutsatt att datorn faktiskt drar 800w i 3 timmar per dag, året runt. Vilket jag tvivlar starkt på att den gör.

Majoriteten av tiden som en dator är igång drar de extremt mycket mindre än så.

Förutsätter ju att man spelar så lite som 3h om dagen, se mer vanliga 5-10h per dag och skärmar på det så är man ju uppe i kanske 10kWh/dag per dator

Jag kan då säga att jag tjänat in mitt köp av ett 980 (hade ett 580 före) genom elräkningen. Tog 5½år ungefär.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo men då gäller det att kablarna pallar med det annars blir det kabelbrand istället.

Beroende på längd så gäller ungefär följande om jag inte minns helt fel. finns program för att räkna ut hur lång en viss kabel kan eller bör vara för att säkringen ska lösa ut tillräckligt snabbt.

0,75mm2 = 6A
1.5mm2 = 10A
2.5mm2 = 16A
4.0mm2 = 20A
osv osv.

Detta gäller bara inom vissa längder, drar du väldigt långa kablar så kanske du behöver 10A med 2.5mm kabel.
Sen klarar ofta kablar lite mer än de är specade för och beroende på hur dom är monterade så kan man ofta belasta dom lite mer i vissa fall.
många utanpåliggande 1.5 kablar som kanske befinner sig i lite kyliga miljöer kan ofta säkras upp till 13A. 13A säkringar passar i 10A keramik "socklar".
sen finns massor av andra faktorer tex resitansen till ditt hus från elnätet, har för mig att min är 0.3ohm.

Jag är inte elektriker men väldigt el intresserad så använd er alltid av en elektriker.

Elt korrekt, skulle ha lagt till att kabeln ska vara dimensionerad för det.

Permalänk
Medlem

Kan ju missar detta då jag lusläste artikeln 2ggr men är detta bekräftade uppgifter eller som vanligt rykten?

Att slå på stortrumman förutsatt falska uppgifter känns väl lite drastiskt, även OM det är sanning i detta så är det inte konstigt då de vill som alla producenter kunna ligga först och vara bäst, enda konkurrenten är nVidia och kan de slå deras prestanda genom att krama ur mer och ligga i ”samma” energiklass är det väl ändå fullt acceptabelt förutsatt att kortet i sig kostar mindre?

Rykten är inte alltid sanningsenliga.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Samma värme i rummet? Va dillar du om?

Har du inte datorn i något rum?
Jag antar att du har en vattenkylning med radiator monterat i chassit.
Värmen transporteras bort effektivt med vattnet, värmen hamnar i radiatorn, fläktarna på radiatorn transporterar bort värmen i radiatorn ut i rummet.

Om du kör lufkylt så transporterar fläktarna bort värmen från gpu/cpu/dator till utrymmet där datorn står. Så du får alltså samma uppvärmning av rummet.
Sä, "jag kör vattenkylning så det spelar ingen roll om det är 100w eller 300w eller 1000w", det håller inte.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Har du inte datorn i något rum?
Jag antar att du har en vattenkylning med radiator monterat i chassit.
Värmen transporteras bort effektivt med vattnet, värmen hamnar i radiatorn, fläktarna på radiatorn transporterar bort värmen i radiatorn ut i rummet.

Om du kör lufkylt så transporterar fläktarna bort värmen från gpu/cpu/dator till utrymmet där datorn står. Så du får alltså samma uppvärmning av rummet.
Sä, "jag kör vattenkylning så det spelar ingen roll om det är 100w eller 300w eller 1000w", det håller inte.

Men vad har det med nått rum att göra. jag kör vattenkylning för jag vill ha en tyst & sval dator, inte för jag vill ha värme i mitt rum.
Så jo om kortet drar 350W lär det väsnas rätt bra mycket mer än ett som drar 150W, ifall du kör på luft.
Just därför nämnde jag att mig kvittar det eftersom jag kör vattenkylning oavsett.
Som jag gör nu både på min 3900X och mitt 3080FE. Och min dator är tvärtyst och sval o fin.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Kan ju missar detta då jag lusläste artikeln 2ggr men är detta bekräftade uppgifter eller som vanligt rykten?

Att slå på stortrumman förutsatt falska uppgifter känns väl lite drastiskt, även OM det är sanning i detta så är det inte konstigt då de vill som alla producenter kunna ligga först och vara bäst, enda konkurrenten är nVidia och kan de slå deras prestanda genom att krama ur mer och ligga i ”samma” energiklass är det väl ändå fullt acceptabelt förutsatt att kortet i sig kostar mindre?

Rykten är inte alltid sanningsenliga.

Fortfarande rykten. Så bunkra upp med saltkaret tills den 28 oktober...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Skrivet av Defender:

Kör alltid vattenkylt så är helt ointresserad om vad korten drar.
El kostar inget och man har ju alltid ett nätagg på 1200W+ i systemet ändå.

Bor du hemma hos päronen eller? Och när har de 1200 watten någonsin kommit till användning?

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig köpa ett kort som kräver mer än 2 st 8-pin kontakter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggrocult:

Bor du hemma hos päronen eller? Och när har de 1200 watten någonsin kommit till användning?

Om han vill lägga några extra slantar på att vara säker på att nätagget aldrig får kämpa vad spelar det för roll? Nätagget kommer alltid vara tyst och han behöver troligtvis inte oroa sig för några transienter. Att agget klarar leverera 1200W ändrar ju "inget" annat, förutom att det möjligtvis är något effektivare än mindre modeller, d.v.s. effektuttaget är troligtvis något lägre än för ett sämre mindre påkostat nätaggregat.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv

Hade hoppats på högre effektivitet, det lilla vi sett pekar på att de båda tillverkarna kan ha produkter som liknar varandra sett till strömförbrukning och prestanda.

Lika bra att fortsätta jaga en Corsair SF750 då, behövs oavsett vad det verkar och bra med lite marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade hoppats på högre effektivitet, det lilla vi sett pekar på att de båda tillverkarna kan ha produkter som liknar varandra sett till strömförbrukning och prestanda.

Lika bra att fortsätta jaga en Corsair SF750 då, behövs oavsett vad det verkar och bra med lite marginaler.

TSMC's 7nm är klart effektivare, du får tänka på vilka frekvenser dom "verkar" valt att lägga sig på. Hade Nvidia valt TSMC's dyrare process hade 3000-serien garanterat varit mindre törstig (mindre chip), ja såvida dom inte likt AMD valt ännu högre frekvenser då.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xverminator:

Jag kommer aldrig köpa ett kort som kräver mer än 2 st 8-pin kontakter.

Det kräver inget (det har möjlighet dra mer ström om MAN VILL)
Den drar inte mer bara för den har 3x 8 pin.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Sitter med Corsair SF600 Gold och funkar galant med ett 3080, kör undervolt på det med så har du en bra marginal innan du kommer till Max effekt.

Ruggigt bra nätaggregat då också. Tror det tog ~850w under tester för nätaggregatet att stängas av

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elajt_1:

TSMC's 7nm är klart effektivare, du får tänka på vilka frekvenser dom "verkar" valt att lägga sig på. Hade Nvidia valt TSMC's dyrare process hade 3000-serien garanterat varit mindre törstig (mindre chip), ja såvida dom inte likt AMD valt ännu högre frekvenser då.

Jo, tyckte det var ett stort misstag att inte köra TSMC då de är erkänt bra på att tillverka och vet vad de gör. Höga frekvenser är alltid häftigt men i slutändan är det prestandan som räknas, för mig då iallafall. Av vad jag sett är värmen från ett 3080 inte något större i en NR200P så vilket som borde fungera i det avseendet.

Har lite svårt att tro att AMD skulle vara ikapp Nvidia men mer förvånande saker har ju skett. Men blir att se tester innan köp förstås.

Permalänk
Medlem

Till nästa vinter i så fall.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Bryr mig inte det minsta om hur mycket den drar så länge kortet presterar på topp. Mycket glad om det visar sig att stämma att AMD vågar öka för att matcha/klå NVIDIA i råprestanda.

Nästa bygge lödd växlare https://www.swep.net/products/b3/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

"AMD Radeon RX 6000 kräver över 300 watt"

Nu har vi återigen det här med att teorier och enskilda individers påståenden framförs som fakta. Den här gången var det ju i alla fall tydligare i artikeln...

@Meantek @UndaC

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det kräver inget (det har möjlighet dra mer ström om MAN VILL)
Den drar inte mer bara för den har 3x 8 pin.

Vissa av RTX 3080 korten krävde fler än 2st 8-pin.. Orkar inte ha tre kablar till ett grafikkort..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xverminator:

Vissa av RTX 3080 korten krävde fler än 2st 8-pin.. Orkar inte ha tre kablar till ett grafikkort..

"Orkar inte" What? haha låter som att du har din 3e PCI kabel 40 meter in i ett förråd.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tycker det är rent vilseledande av Igor's Lab att lägga upp detta som något nytt eller något man ska bli upprörd över.
AMD räknade precis lika med 5700XT. De hade en TGP på 180W och en TBP på 225W. Så alla som kunnat läsa läckorna rätt har räknat med att 255W ska översättas till åtminstone 300W TBP. Och det är inte något nytt. Dessa uträkningar har vi här på forumet sedan ett antal veckor tillbaka.
Nu ger man snarast sken av att det är fulspel när allt är i sin ordning. Och som om AMD dessutom är ansvariga för siffror som inte ens är officiella.

Permalänk
Medlem

Nivån här inne är skrämmande låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Watt the hell! Då får jag köpa nytt nätagg oavsett om det blir Nvidia eller AMD för mig.

Varför ska inte ditt nuvarande 650W räcka?

EDIT: många som redan kommenterade det haha

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Ganska roligt med tanke på att alla AMD-fans hånade Nvidia för deras höga TDP. Kallade dem desperata osv.

Det är väl bara att att konstatera att det nya är att grafikkorten kräver lite mera kräm än tidigare. Sen är det väl mycket beroende på kapplöpning mellan tillverkarna, men ändå. Hoppas de inte fortsätter i den här stilen bara; har ingen lust att behöva fixa mitt eget kärnkraftverk i köket för att kunna driva datorn.

Att påpeka att nVidia pressat 3000-serien och att de känner sig pressade är väl inte riktigt att håna iofs. Det du nämner förekommer väl säkert, som alltid på internet. Men det är nog knappast någon vanlig inställning. Det skulle väl vara självmål för någon som hejar på AMD att ha kul åt att någon pressar kort ut ur bekvämlighetszonen.
Men det är något av ett faktum att nVidia visat flera tecken på att känna sig allvarligt pressade. Det betyder inte att AMD kommer vara snabbare, eller lika energieffektiva för den delen. Men det är en kul nyhet att nVidia tycks känna flåset i nacken. Men det hör väl lite till att för att kunna känna flåset i nacken måste man fortfarande vara först.

Permalänk
Medlem

7-800 watt vad är det. FX8350 i 5,5 Ghz med 3st Fury X toppade 1355W från väggen så mitt nätagg på 1000 W hade det lite svettigt när jag körde 3Dmark.

idag med min 3700X så når jag inte mer än ca 1000W från väggen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Bryr mig inte det minsta om hur mycket den drar så länge kortet presterar på topp. Mycket glad om det visar sig att stämma att AMD vågar öka för att matcha/klå NVIDIA i råprestanda.

Kunde inte sagt det bättre själv.