Vill inte ha powerled i chassit vad göra av kablarna?

Permalänk

Vill inte ha powerled i chassit vad göra av kablarna?

Hej

Har ett Define 7 compact som har en vit powerled där fram som jag inte vill använda!

Jag tänkte skippa o koppla in powerled - och powerled +

Frågan är kan jag bara lägga kablarna på baksidan av chassit?
Kan det bli kortslutning om dom skulle gå emot något?

Permalänk
Medlem

Nej det är inte att oroa sig för. Det går ingen ström i de kablarna om de inte är anslutna.

Permalänk
Hedersmedlem

Själva kablarna från Power LED är ju honkontakter. Det enda sättet de kan orsaka någon slags elektrisk verkan är om på något sätt en tråd skulle lyckas komma in i BÅDA de där lilla hålen, vilket är så extremt osannolikt att jag skulle kalla det för omöjligt. Och om du har nakna trådar i ditt chassi så är det det som är problemet, inte att du lagt powerled-kablarna där.

Är du supernojig och paranoid till överdrift, eller om du eller någon i din omgivning utnyttjar osannolikhetsdrift i sitt rymdskepp, sätt tejp på kontakterna så det inte kan komma in någon tråd in i själva kontakten. Jag hade dock personligen inte gjort det eller rått dig att göra det.

Permalänk
Medlem

Har liknande fråga. Power LED'en på mitt FD Define Mini C lyser RIKTIGT starkt. Moderkortsmanualen visade inte +/-, så jag monterade på måfå. Skulle det lysa öht om jag monterat fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Har liknande fråga. Power LED'en på mitt FD Define Mini C lyser RIKTIGT starkt. Moderkortsmanualen visade inte +/-, så jag monterade på måfå. Skulle det lysa öht om jag monterat fel?

Jag gjorde fel och det lös inte

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

På flera moderkort kan man stänga av olika leds. På ASUS-kort t.ex. kan man välja hur man vill ha det (längst upp högra hörnet i bios), kör själv aura mode, vilket innebär att rgb lyser men alla andra leds är avstängda. Även powerleds, fast sladdar etc är inkopplade. Så tips, kolla era bios.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Har liknande fråga. Power LED'en på mitt FD Define Mini C lyser RIKTIGT starkt. Moderkortsmanualen visade inte +/-, så jag monterade på måfå. Skulle det lysa öht om jag monterat fel?

Om det är en lysdiod: Nej. Dioder funkar bara åt ett håll.

Du bör kunna ta ner ljusstyrkan genom att seriekoppla ett motstånd. Klipp itu en av trådarna, skarva med ett motstånd (runt 470 ohm om jag ska killgissa, det blir 10 mA vid 5V om det inte finns några andra motstånd i kretsen, kan vara värt att prova några olika värden), trä på krympslang på tråden, löd ihop, krymp krympslangen över motståndet och lödstället.

Har aldrig testat detta på en PC, så detta är rent teoretiskt.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att byta dioden till en färg/styrka som man gillar. Jag har följt den här guiden för byte på mitt chassi (från röd till grön diod) och det funkar fortfarande efter ett antal år:
https://www.sweclockers.com/galleri/11175-guide-byta-power-di...

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Om det är en lysdiod: Nej. Dioder funkar bara åt ett håll.

Du bör kunna ta ner ljusstyrkan genom att seriekoppla ett motstånd. Klipp itu en av trådarna, skarva med ett motstånd (runt 470 ohm om jag ska killgissa, det blir 10 mA vid 5V om det inte finns några andra motstånd i kretsen, kan vara värt att prova några olika värden), trä på krympslang på tråden, löd ihop, krymp krympslangen över motståndet och lödstället.

Har aldrig testat detta på en PC, så detta är rent teoretiskt.

tror 470ohm blir närmre 5mA men hur som helst kommer dra ner ljuset till typ 1/4 av maxstyrkan om den orkar tända alls.

tippar att det som sitter är något i runda slängar en lysdiod på 3V 20mA vilket är ungefär standardvärdena för små lysdioder över lag vilket brukar ligga inom spannet 2.5-3.5V beroende på diodval så att räkna på en 3V brukar ge något mitt imellan värde.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows