Microsoft ger Xbox Series X/S bättre bildflyt med bakåtkompatibla spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Men vad händer om man slutar betala?

Du får barnens vrede på dig 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Ja jag menar inklusive konsolen.

Min poäng är att det är sjukt mycket pengar för spel till sina barn.

Är 750kr/år sjukt mycket pengar för spel?

Eller du menar att ~5800kr är dyrt för en konsol till barn?

Hänger inte med riktigt... Är konsolen för dyr lär man inte köpa den, eller kör på en series s istället. Och 750kr för spel per år? Ett AAA-spel kostar väl typ så mycket? Ett om året låter inte så mycket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Men vad händer om man slutar betala?

För prenumerationstjänsten? Efter två år äger du konsolen och kan säga upp live gold/gamepass abbonemangen. Du kan gå ner på en månadskostnad på 0 kr om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Ja jag menar inklusive konsolen.

Min poäng är att det är sjukt mycket pengar för spel till sina barn.

Jag och min bror fick typ ett spel var på våra födelsedagar och ett ihop på jul. Detta var på n64 och gamecube tiden. Så säg i genomsnitt 600kr per spel vilket blir 1800 per år. Gamepass kostar inte ens det per år och det nästan 20 år senare sen får man tillgång till lite fler än tre spel.
Jag håller inte med dig om att det är sjukt mycket att ge till sina barn om man har ekonomi för det. Lever man på bidrag bör man prioritera annat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

För prenumerationstjänsten? Efter två år äger du konsolen och kan säga upp live gold/gamepass abbonemangen. Du kan gå ner på en månadskostnad på 0 kr om du vill.

Och hur många spel har man då tillgång till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Vad för uppskalningsteknik används?

För titlar som använder dynamic resolution är det ingen uppskalning, det är native rendering. Dvs många Xbox One titlar får automatiskt högre upplösning och i de fall framrate inte är capped kan man få högre bilduppdateringsfrekvens också. Xbox One och Xbox Series S/X tar sedan bilderna och skalar ner eller upp till skärmens verkliga upplösning. Det är sen gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Med den enorma backlog jag har och så många bra spel jag inte hunnit spela så är jag glad när jag ser såna här nyheter. Har också tonvis med PS4-spel i backlogen som jag önskar får samma behandling även om de säger sig att bara se framåt.

Alla utom 10 ps4a spel ska ju vara kompatibla på ps5an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Så dagens föräldrar lägger 4-5000 kr/år på spel åt sina barn nuförtiden?

Dagens föräldrar? Jag är född 1980 och fick väl 1 spel i månaden av min mor (499-699 kr) till mitt Sega Megadrive. 5000 kr per år på sina ungars hobby är ingenting. Och på den tiden hade min mor kring 14000 att leva på efter skatt innan räkningar.

Detta är inget nytt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

För prenumerationstjänsten? Efter två år äger du konsolen och kan säga upp live gold/gamepass abbonemangen. Du kan gå ner på en månadskostnad på 0 kr om du vill.

Så om jag säger upp gamepass abonnemangen efter 2 år får jag behålla de spelen jag laddat ned då?
En fråga till, om jag har gamepass och vill äga ett spel, det vill säga att jag vill kunna spela det även om jag inte har något abonnemang så småningom, måste jag köpa det på skiva då eller kan man köpa permanent genom gamepass för digital nedladdning?

Det var svårt att formulera sig haha, hoppas du fattar

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Detta är välkommet. Många spel som folk kommer spela om enbart p g a detta.

Planerar att spela Fallout las vegas i framtiden på series x. Aldrig spelat det men har spelat allt inom fallout förutom just det... Fallout 76 har jag hållt mig borta ifrån, det räknas inte som ett riktigt spel känns det som.... Fallout 3 var min favorit o Fallout 2 ligger på andra plats...War. War never changes.... ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Och hur många spel har man då tillgång till?

Spelen som finns i prenumerationen har man inte kvar om man avslutar prenumerationen, ganska självklart i mina ögon. Däremot får man spel som man får behålla för evigt via Live Gold som ingår i Gamepass Ultimate. Dock bara 360-spel. Man får två XBone-spel och två 360 spel per månad, men XBone-spelen har man bara så länge man betalar för Live Gold eller Gamepass Ultimate. Får se om de ändrar den strategin nu efter att de nya konsolerna har släppts.

Skrivet av KingCobra:

Så om jag säger upp gamepass abonnemangen efter 2 år får jag behålla de spelen jag laddat ned då?
En fråga till, om jag har gamepass och vill äga ett spel, det vill säga att jag vill kunna spela det även om jag inte har något abonnemang så småningom, måste jag köpa det på skiva då eller kan man köpa permanent genom gamepass för digital nedladdning?

Det var svårt att formulera sig haha, hoppas du fattar

Nej du får förstås inte behålla spelen i prenumerationen när du avslutar den. Lika lite som du får behålla visade titlar från Netflix när du avslutar den prenumerationen.

Vill du köpa spelen i Gamepass så finns det inga hinder alls för det, alla är tillgängliga "digitalt" i butiken och vanligtvis har man extra rabatt som Gamepass prenumerant. Inte sällan sänks spelen mer när/om de närmar sig borttagande från prenumerationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelfeir:

Planerar att spela Fallout las vegas i framtiden på series x. Aldrig spelat det men har spelat allt inom fallout förutom just det... Fallout 76 har jag hållt mig borta ifrån, det räknas inte som ett riktigt spel känns det som.... Fallout 3 var min favorit o Fallout 2 ligger på andra plats...War. War never changes.... ^^

Jag tycker personligen att New Vegas är något överskattat, det är ett bra spel men så värst mycket bättre än trean är det inte, och det känns rätt gammalt idag. Men gillar du trean så vet du ju vilken teknisk nivå som väntar och storyn är ju bättre.

Permalänk
Medlem

Sålde mitt Xbox One X för kommande Series X.
Bakåtkompatibilitet är guld värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Alla utom 10 ps4a spel ska ju vara kompatibla på ps5an

Kompatibel är inte samma sak som att de alla får förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Sålde mitt Xbox One X för kommande Series X.
Bakåtkompatibilitet är guld värt.

Nästan i samma sits. Jag har en massa ps4-spel som jag inte spelat. Lite sugen på att skaffa en ps5a så att jag kan börja beta av den backlogen. Då har jag en ps5a för framtida spel men ett stort bibliotek att ge mig på nu. Utan bakåtkompabiliteten hade det inte alls varit intressant att köra den kort efter att den släpps.

Permalänk
Inaktiv

Det är många felaktiga användningar och tolkningar av termer i artikeln och kommentarsfälten.

När det gäller uppskalning av upplösning så handlar det inte alls om uppskalning utan om att faktiskt öka den interna upplösningen som ett spel renderas i. Det står i blogginlägget från MS att de kommer fortsätta förbättra bakåtkompatibla titlar genom att patcha äldre titlar så att de - precis som på One X många gånger - går i antingen 1440p eller 4K. Natively. Att justera den interna upplösningen är inte samma sak som att skala upp en lägre upplösning över en skärm som i grund och botten har högre sådan.

Bilden på Fable 2 (eller vilket det nu är) har en faktiskt högre intern upplösning som visat på ett Series S. Hade bilden bara skalats i traditionell mening hade den mycket väl kunnat se bättre ut, men tydligt är att den innehåller mer pixelinformation, vilket som ni kan se ger möjlighet till fler detaljer på alla avstånd.

Xbox One-titlar får inte automatiskt högre upplösning i sig utan patch, men de bibehåller sina högsta eller högre sådana förutsatt att de kör en dynamisk lösning beroende på belastning. Gäller såklart de få 360-spel som också använder dynamisk upplösning. När det gäller prestandan så är den mer stabil oavsett om en titel har upplåst framerate eller inte. Är den upplåst så kommer en se maxgränsen träffas nästan hela tiden (baserat på de tester som redan finns ute) eller bra mycket oftare.

Till sist när det gäller huvudämnet i artikeln:
För att klargöra så rör det sig om att vissa spel patchas och låter motorn faktiskt rendera i dubbla mängden bildrutor. Det är inte någon virtuell metod som får 30fps att se och kännas som 60fps utan det blir faktiska 60fps.
Efter att bara ha läst artikeln på Sweclockers gick jag in med uppfattning om att det skulle vara som många TV-apparater kan göra; Rita varje ruta två gånger och presentera övergången med till synes högre framerate. Hade det varit på den nivån hade det skapat input lag deluxe, men återigen så handlar det om att faktiskt justera den verkliga frameraten, vilket "bara" kommer ske för utvalda titlar och kräver patch per titel. Exemplet med Fallout 4 körs alltså faktiskt i 60fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Så dagens föräldrar lägger 4-5000 kr/år på spel åt sina barn nuförtiden?

Med tanke på de enorma summor pengar som dras in genom microtransaktioner i diverse spel som primärt spelas av barn/ungdomar tvivlar jag inte det minsta på att många gör det. Jag själv snittar nog på runt en femhundring per månad, men då är även mitt eget xbox-abonnemang inräknat. Hårdvarukostnader för datorer, xboxar, smartphones eller surfplattor räknar jag inte in i det.