Permalänk
Medlem

Kylflänsar AMD

Har inte haft AMD sedan 970 pro men de har ju rykte om sig att leverera kassa och högljudda kylare och ofta av blowerdesign vad det verkar. De har frångått detta med en mer i tiden triple fan lösning sent omsider istället för dualfan med navi21 men vete gudarna om jag ändå litar på dem.

Från tredjeparts ser det förhoppningsvis bättre ut eller designar amd korten så de är kluriga att kyla utan turbofläktar?

När man ska f5 spamma på lanseringsdagen vilka kort tros ge bra kylprestanda vid rimliga decibel? Sapphire? Asus?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Enligt Gamers Nexus summering av förra generationens värsta och bästa Navi-kort ( https://www.youtube.com/watch?v=5McVc0SQMHU ) kom Gigabyte högst upp och Sapphire på andra plats. Omöjligt att säga om så blir fallet med Big Navi, men det är en indikation tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har inte haft AMD sedan 970 pro men de har ju rykte om sig att leverera kassa och högljudda kylare och ofta av blowerdesign vad det verkar. De har frångått detta med en mer i tiden triple fan lösning sent omsider istället för dualfan med navi21 men vete gudarna om jag ändå litar på dem.

Från tredjeparts ser det förhoppningsvis bättre ut eller designar amd korten så de är kluriga att kyla utan turbofläktar?

När man ska f5 spamma på lanseringsdagen vilka kort tros ge bra kylprestanda vid rimliga decibel? Sapphire? Asus?

Omöjligt att veta innan de släpper grafikkorten XFX och Sapphire har ifall minst okej kvailtet då det är exklusiva för AMD de har inte råd att släppa allt för dåliga skit modeller.

Övriga fältet är blandat de har bättre och sämre modeller exempel MSI hade bra topp end modell för 5700XT men ganska medioker medelklass modell och skit insteg modell.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Själv utgår jag från att jag får byta ut fläktarna till två 120mm oavsett kort och märke.
Så jag kollar mer på själva kylaren än hur pass mycket den låter då jag gör om kortet till nästan ljudlöst.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ja svårt sia det blir ju en form av betting för tar vi 3x00 launchen som mall så gäller det förboka minut ett. Verkar ju som att AMD ska dra mindre W den här gången så borde ju inte va så svårt få tyst kylning kanske. Men vore ju kul om de går att överklocka en del då istället.

Hittade asus och xfx triple fan coolers på guru3d gav ju bra värden. Sapphires nitro hade de inte men den är likvärdig?

Något mer märke man ska hålla utkik på som gjort bra lösningar tidigare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Asus kan du glömma helt när det gäller AMD grafikkort, de har inte lyckats designa ett vettigt AMD-grafikkort på flera generationer.

Utgående från de 2 -3 senaste generationerna av AMD kort så är kvaliteten per tillverkare ungefär så här:

1. Sapphire, Powercolor
2. MSI, Gigabyte, XFX
3. Asrock
4. Asus