AMD förhandsvisar spelprestanda med "Big Navi" och Zen 3

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad det blir för RT prestanda på Big.Navi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Att den kommer dra mindre än 3080 är ju lika säkert som att solen går upp i morgon. AMD:s kort kommer att köras på TSMC:s 7 nm och inte Samsungs 8 nm.

Inte nödvändigtvis, det beror i stor utsträckning hur hårt tillverkaren har pressat kretsen för att få ut mer prestanda.

Permalänk
Skrivet av eneq:

Är inte det att "slå 2080 ti med god marginal"?

Skrivet av Xinpei:

Med tanke på att RTX 3080 presterar markant bättre än 2080 Ti så innebär det att även "Big Navi" presterar markant bättre än 2080 Ti eftersom man lägger sig just under RTX 3080 i snitt.

Självklart slår man fortfarande RTX 2080 ti med god marginal... men vad som anses vara bra pris till prestanda har ändrats avsevärt sedan i somras pga RTX 3080. Om AMD leveret Big Navi i våras till priset av 700 usd hade det varit en stor skräll och man hade ansetts "ligga i ledning". Nu blir istället 700 usd för Big Navi den absoluta smärtgränsen för vad konsumenten är redo att betala och detta endast för att "komma ikapp" konkurrenten.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rödskägg d ä:

Självklart slår man fortfarande RTX 2080 ti med god marginal... men vad som anses vara bra pris till prestanda har ändrats avsevärt sedan i somras pga RTX 3080. Om AMD leveret Big Navi i våras till priset av 700 usd hade det varit en stor skräll och man hade ansetts "ligga i ledning". Nu blir istället 700 usd för Big Navi den absoluta smärtgränsen för vad konsumenten är redo att betala och detta endast för att "komma ikapp" konkurrenten.

Skrivet av Rödskägg d ä:

AMD trodde man skulle slå RTX 2080 ti med god marginal, istället verkar man hamna någon procent efter RTX 3080. Men som flera redan sagt, det är priset som blir avgörande.

De verkar fortfarande slå 2080 Ti med god marginal precis som de trodde.

Varför tror du att 3080 lanserades för så "lite" som 700 USD?

Om Navi presterar som 3080 och om det verkligen finns att köpa före Jul, varför kan de då inte sälja det för lika mycket?
Är det något sämre på RTX och skalning liknande DLSS, kan de kompensera med 16 GB minne och lägre strömförbrukning.

Tillkommer att 700 USD, är ett introduktionspris, som sponsras av Nvidia, efter drygt första månaden, kommer de flesta säljas för snarare 800 USD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tror AMD gör en fuling. Det de förhandsvisade (benchmarks) är säkert utan någon DLSS-liknande teknik, native 4k, och kanske inte ens toppkortet RX6900. De kan ha visat RX6800 bara för att trolla. Så vi kan tappa hakan den 28e. Då kan de jebaita Nvidias 3070 lansering samtidigt som 3080 får en rejäl match. Ja vet på med foliehattarna nu 😀

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

De verkar fortfarande slå 2080 Ti med god marginal precis som de trodde.

Varför tror du att 3080 lanserades för så "lite" som 700 USD?

Om Navi presterar som 3080 och om det verkligen finns att köpa före Jul, varför kan de då inte sälja det för lika mycket?
Är det något sämre på RTX och skalning liknande DLSS, kan de kompensera med 16 GB minne och lägre strömförbrukning.

Tillkommer att 700 USD, är ett introduktionspris, som sponsras av Nvidia, efter drygt första månaden, kommer de flesta säljas för snarare 800 USD.

Jag menade bara att AMD säkert hade hoppats på att man skulle kunna marknadsföra Big Navi mot RTX 2080 ti, nu tvingas man istället marknadsföra sig mot RTX 3080 som har betydligt vassare pris till prestanda. Jag säger inte att Big Navi kommer bli ett dåligt eller bra köp, då vi varken vet exakt prestanda eller pris ännu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rödskägg d ä:

Jag menade bara att AMD säkert hade hoppats på att man skulle kunna marknadsföra Big Navi mot RTX 2080 ti, nu tvingas man istället marknadsföra sig mot RTX 3080 som har betydligt vassare pris till prestanda. Jag säger inte att Big Navi kommer bli ett dåligt eller bra köp, då vi varken vet exakt prestanda eller pris ännu.

vassare pris... Mja, för lite vram, ja. Om amd lägger sig under i pris o drar 50-70 mindre watt för samma prestanda så ser 3080 ganska dåligt ut.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rödskägg d ä:

Jag menade bara att AMD säkert hade hoppats på att man skulle kunna marknadsföra Big Navi mot RTX 2080 ti, nu tvingas man istället marknadsföra sig mot RTX 3080 som har betydligt vassare pris till prestanda. Jag säger inte att Big Navi kommer bli ett dåligt eller bra köp, då vi varken vet exakt prestanda eller pris ännu.

Aha, ja då förstår jag.
Vore verkligen skönt om AMD kunde ge Nvidia en rejäl match, vi behöver mer konkurrens, det tycker jag att släppet av 2000 serien visade.
Dröjer nog till en bit in i November innan vi får se verkliga tester.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det enbart är intressant OM drivrutinerna faktiskt är hyfsade vid release eller åtminstone blir helt OK tidigt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av draanexle:

Skulle säga att det enbart är intressant OM drivrutinerna faktiskt är hyfsade vid release eller åtminstone blir helt OK tidigt.

Får verkligen hoppas att de lärt sig av förra debaclet, December i fjol satsade de på helt nya funktioner, men missade stabiliteten.
Till deras försvar, skall sägas att nästan alla uppdateringar, i början av året, handlade om ökad stabilitet och buggrättningar, de flesta optimeringarna fick anstå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kopite som läckte i princip 100% av Ampere specs sa att 3080 är för dyr för att kunna tävla mot N21. Om AMD kan erbjuda samma shader prestanda för mindre pris så är det en stor vinst för dom. Tyvärr tror jag att DLSS ger ändå Nvidia ett bra övertag när det gäller ray tracing. Men AMD kommer nog ändå göra läderjackan nervös

Permalänk
Medlem

De som vet bäst hur AMD kommer prestera är nog Nvidia så jag tittar på vad de gör. Att de försenar 3070, har en olanserad modell mellan 3070 och 3080, att de satte hyfsat pris på 3080 tycker jag tyder på att de tror att big navi kommer prestera mellan 3070 och 3080.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Tror AMD gör en fuling. Det de förhandsvisade (benchmarks) är säkert utan någon DLSS-liknande teknik, native 4k, och kanske inte ens toppkortet RX6900. De kan ha visat RX6800 bara för att trolla. Så vi kan tappa hakan den 28e. Då kan de jebaita Nvidias 3070 lansering samtidigt som 3080 får en rejäl match. Ja vet på med foliehattarna nu 😀

Man kan ju drömma 🙃 hon benämnde dock kortet som ”big navi”, så ganska otroligt

Permalänk
Medlem

En viktig fråga kommer vara om AMD lyckas hålla uppe tillgängligheten på korten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rödskägg d ä:

AMD trodde man skulle slå RTX 2080 ti med god marginal, istället verkar man hamna någon procent efter RTX 3080.

Osannolikt att AMD någonsin siktade med 2080Ti som mål att slå. Den kretsen är över två år gammal nu, den är skåpmat i sammanhanget. Dubbelt upp med shaders mot Navi 1 och väsentligt högre IPC, förbättrad tillverkningsteknik (dvs högre klock) och mer funktionalitet gör att 2080Ti inte är ett realistiskt jämförelseobjekt.

Permalänk
Medlem

Blir inte mer än en lös fingervisning om prestanda när man inte vet deras testslingor. Men det ser helt OK ut!

Vilda gissningar: Radeon toppmodell matchar 3080 mer eller mindre i traditionell spelrendering. Ligger efter i ray-tracing. En vass prislapp sätts på alla kort vilket får nvidia att svara med att ”introduktionspriserna” blir de riktiga priserna på 3070/3080. 20GB 3080 blir tillåtet att göras av partnertillverkarna, fast till en mindre kul prislapp pga G6X, så de kan säga att de ”har ett svar” på Radeons minnesmängd.

Alternativ gissning: Toppkortet vinner över 3090 och nvidia med gapande haka håller bara tyst och låtsas som AMD inte existerar.

Pessimistisk gissning om saker som i det stora hela inte spelar så mycket roll: cachen som räddar Big Navi från att behöva G6X blir med tiden allt mer full med nya spel och spelmotorer och kommer hämma ”Fine Wine”-effekten denna gång.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Som vanligt .. Avvakta riktiga reviews.. AMD var extremt ärlig i sin presentation av processorerna vilket var härligt att se.. Så jag tror nog big navi är en riktig tiger också, men jag kommer vänta tills oberoende personer så som ltt och gn sagt sitt.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Att den kommer dra mindre än 3080 är ju lika säkert som att solen går upp i morgon. AMD:s kort kommer att köras på TSMC:s 7 nm och inte Samsungs 8 nm.

Nu var det inte så att jag tvivlade på det. TSMC;s 7nm nod påstås vara mer energieffektiv än Samsungs 8nm. Oklart hur stor skillnaden är dock, men det är en rejäl skillnad i TDP enligt ryktena.
Densiteten lär vara hyfsat lika. 5700xt på TSMC 7nm har ~41 miljoner transistorer per kvadratmillimeter. Ampere har ~44,5MTr/mm2. Att Big Navi skulle få en signifikant högre densitet utan att offra energieffektivitet är osannolikt. Tidigare rykten/gissningar om ~23 miljarder transistorer på 536mm2 är med andra ord rätt rimliga. Det ger nästan 20% färre transistorer för Big Navi.
Ska vi nu ha motsvarande rastreringsprestanda som 3080 lär det bli svårt att hänga med i RT och använda TPU;s för uppskalning. Ekvationen blir rätt svår att få ihop annars.

Permalänk
Medlem

Jag tror prestandan vi fick se på förhand är Big Navi men inte toppkortet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av NickeLT2:

Låt oss tänka Nvidia släpper nya kort med minst utrymme för överklockning och extrem strömbudget. Nvidia är inte dumma och måste antas veta ungefär vad som kommer från AMD. Nvidias pris har inte heller varit kräkhemskt den här gången. Det talar för att big Navi är bra. Återstår då priset.

Inget personligt mot OP, men posten påminner om så många andra jag stött på.
Det klagas ofta på hur lite det går att överklocka 3080. Det är nog för att GPU boost är ganska aggressivt på dessa kort.
De snabbaste korten som går att köpa nu ligger på 1800 - 1850 MHz utan GPU boost.
De klockar upp till och t.o.m. lite över 2000 MHz. Bara det är 10% utan manuell handpåläggning.
Med lite mixtrande (och tur) kan man nå 2100 MHz.
Skulle vara kul att jämföra 3080 vid 1800 MHz med AMDs siffror. Finns nog ett skäl att Nvidia har denna aggressiva boost.
Så aggressiv att vissa kort inte klarade av den först....

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av draanexle:

Skulle säga att det enbart är intressant OM drivrutinerna faktiskt är hyfsade vid release eller åtminstone blir helt OK tidigt.

Större chans nu att de är i ordning för konsolerna får väl en version av big navi?
(Även om jag själv inte haft problem med 5700 serien sedan typ Mars i år..)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

vatten eller luft?

Originalkylaren på grafikkortet, allt annat är också luftkylt iofs, även CPU.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Är du säker? Eller kanske du sitter på ett 3090?
https://youtu.be/u8R3tYFeN_0

Ja, jag är rätt säker på att jag sitter på ett 3080.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Verkar lovande. Ser fram emot tester, så får vi se om jag stannar kvar med det gröna laget eller går tillbaka till det röda. Beror ju verkligen på priser kontra prestanda. Oavsett vad jag väljer blir det ju en fet uppgradering över 1080ti.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Bra att fler kort blir tillgängliga på marknaden, då kanske trycket på Nvidia korten minskar.
Jag har endast Gsync skärm så jag känner mig ändå mig tvungen att köpa Nvidia, annars skulle jag kunna tänka mig köpa AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Vad jag kunde se i presentationen sades det bara att det var ett kort i RX6000 serien som visades, vi vet väl inte ens om det är det största/snabbaste kortet ? Hade ju varit roligt om det visade sig att det var ett 6800 kort som demades, och sedan dyker ett 6900 upp vid lansering.
Känns lite som AMD kör lite katt och råtta lek just nu för att dölja sina kort så länge som möjligt.

Det hade varit lite dumt av AMD att inte visa upp det värsta. Om de visar något som inte matchar rivalen så kan konsumenterna välja rivalen i stället. Fast man har lång tid att ändra sig om man väljer rivalen idag, med tanke på leveranstiden på 3080, etc.

Ja, du förstår säkert var jag försöker komma.

Jag tror att det är deras fetaste kort de har just nu. Känns logiskt att visa det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Nimin:

Tror AMD gör en fuling. Det de förhandsvisade (benchmarks) är säkert utan någon DLSS-liknande teknik, native 4k, och kanske inte ens toppkortet RX6900. De kan ha visat RX6800 bara för att trolla. Så vi kan tappa hakan den 28e. Då kan de jebaita Nvidias 3070 lansering samtidigt som 3080 får en rejäl match. Ja vet på med foliehattarna nu 😀

Alltid kul att spekulera.

Jag såg på någon av de mer obskyra YT-kanalerna som alla verkar ha en "hemlig och säker källa". Att AMD verkar planera ett RX6900 XT som också alla partnertillverkare får göra varianter på men sen skall de även ha ett RX6900 XTX som är AMD exklusivt.

Så de kan ha visat upp prestandan för XT men sen har de XTX kortet i skjortärmen för att visa fulla pulvret. Typ "cut down" vs fulla kärnan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det verkar som Nvidia hade bra koll på vad AMD skulle släppa, med tanke på deras prissättning av 3000-serien. Intressant.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Ja, jag är rätt säker på att jag sitter på ett 3080.

Fast är du HELT säker?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut och blir en bra uppgradering från mitt vega 64

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D