Permalänk

Byggt ny dator, problem med fps

Hej,

Har en ny dator med
10600k
z490 prime a
2070 super
m2 ssd 1 tb samsung
600w psu

När jag installerar nvidias drivrutiner får jag bara runt 50 fps som flickrar uppåt mot 250 i cs. När jag tar bort drivrutinerna och startar med windows standard drivrutiner får jag betydligt bättre fps ca 200-400.

Något blir alltså fel när jag installerar riktiga drivrutinerna. Har provat starta om datorn och en mängd andra lösningar men får inte detta till att funka. Med riktiga drivrutiner får jag skitfps. Allt annat verkar funka och ser riktigt ut.

Någon som vet vad det kan vara? Mina gissningar just nu är:
- För svag psu?
- Fel inställning i bios gällande m2 och grafikkort?

Uppskattar all hjälp

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk

Provade i en annan dator med starkare nätagg och det är inget fel på grafikkortet, provade även med annat grafikkort i första datorn och då fick jag bra fps. På något sätt måste PSUn strypa prestandan. Får prova att köpa en ny PSU...

Permalänk
Medlem

Vilken specifik PSU har du köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikakasinnes:

Provade i en annan dator med starkare nätagg och det är inget fel på grafikkortet, provade även med annat grafikkort i första datorn och då fick jag bra fps. På något sätt måste PSUn strypa prestandan. Får prova att köpa en ny PSU...

Ytterst osannolikt att det är din PSU som är problemet. 600W är en bra bit kraftfullare än vad du behöver för ditt system, och för svag PSU brukar snarare ge instabilitet eller att systemet helt enkelt stänger ner när man drar för mycket - inte ge låg fps.

Permalänk

Har inte köpt ny PSU än.

Grafikkortet fungerar rätt i dator 2, ger rätt prestanda. 750 W nätagg

Gammalt grafikkort i dator 1(970gtx), ger rätt prestanda.

Vet inte vad det kan vara annars? Alla delar fungerar och är felsökta.

Permalänk

Ett märkligt fel är att när jag tar bort drivrutinerna i dator 1 och låter windows installera automatiskt fungerar grafikkortet och ger betydligt bättre fps. Dock fungerar drivrutinerna bra på dator 2 med samma grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikakasinnes:

Ett märkligt fel är att när jag tar bort drivrutinerna i dator 1 och låter windows installera automatiskt fungerar grafikkortet och ger betydligt bättre fps. Dock fungerar drivrutinerna bra på dator 2 med samma grafikkort?

Så använd de drivrutiner som Windows installerar. De fungerar ju tydligen. Problemet löst.
Att det fungerar med de drivrutinerna är om inte annat ett tydligt tecken på att det inte är ett hårdvaruproblem, utan någon form av mjukvaruproblem.

Permalänk
Medlem

när du avinstallerar så kör typ ccleaner innan du installerar dom nya. det programet kan göra underverk!

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Kör en ddu på datorn och sen testar du installera drivrutiner med geforce experience.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

Köpte ny PSU, löste problemet. Anledningen till att det funka med windows bättre är för den drivrutinen hanterar strömmen annorlunda. Såg flera som kommenterat att man ej kan få detta problem med PSU, dessa personer har fel. Det är bevisligen möjligt.

Tack för svaren