Modernt nätaggregat till äldre (P3 Tualatin) bygge?

Permalänk
Medlem

Modernt nätaggregat till äldre (P3 Tualatin) bygge?

Efter att ha stött och blött det här i månader (år sedan jag började samla ihop komponenter till projektet) så står jag lite handfallen - jag har länge velat lösa en snabb Pentium 3-burk som fixar att köra så väl nyare DOS-spel som så moderna Windows-spel som är möjligt.
Det gör att valen är rejält begränsade, PCI-ljud i DOS är notoriskt hopplöst att få väl fungerande.

För det här projektet blev specifikationer som följer (med alternativ och vad jag testat nämnt där det är möjligt):

Moderkort: MSI 694T Pro (VIA 694T-chipset, med både Tualatin-stöd och ISA), professionellt recappat av Chip 'n' Play med Panasonic FR och Rubycon ZLH - kondensatorserier som rekommenderas för moderkort med tanke på bl.a. låg ESR och hög rippelström. Moderkortet kör nyaste (7.5) BIOS.

CPU: Testat en Celeron 1100A (SL5VQ) samt den jag vill använda på sikt, en P3 1.26GHz (SL5QL).

RAM: Har hur mycket SDRAM som helst liggandes, men har primärt testat med 1x oanvänd Crucial 512MB PC133 CL2.

Grafikkort: Testat flera - GeForce FX5500 PCI, FX5600 AGP, 6800GT AGP, samt Radeon 7000/VE AGP, 8500 AGP och 9200 AGP.

Ljudkort: ESS AudioDrive ES1868F eller Creative Sound Blaster AWE64, ISA.

HDD: Kingston A400 120GB med IDE->SATA-adapter.

DVD: En Plextor IDE DVDRW som jag inte minns modellnummer på. ^^

Chassi: Deepcool D-Shield V2

Nu till problemet - jag föredrar att använda moderna nätaggregat, av flera anledningar. Byggkvalitet, effektivitet, elsäkerhet och kondensatorkvalitet är de viktigaste aspekterna. Men med tanke på att en Pentium 3-rigg tar mycket ström från 3.3V och 5V, och dagens nätaggregat inte prioriterar de linorna, så är det svårt att hitta något lämpligt som klarar av att leverera.

Jag har testat Seasonic S12II 520W (specat till 24A på både 3.3V och 5V, 130W max kombinerat) samt ett Corsair CV550 (specat till 24A på 3.3V och 20A på 5V, 120W max kombinerat). Båda ger stabilitetsproblem när jag testar med samtliga AGP-kort, medan S12II-agget klarar att driva den bra med ett PCI-grafikkort installerat.

Finns det någon som har några rekommendationer? Jag köpte ett begagnat Enermax-nätagg (465W, 44A på 5V) för att testa, men det var DOA (testade först med en PSU-testare, och det är stendött), så det stärkte egentligen bara min poäng. Då jag själv saknar kompetens och utrustning för att recappa är det ytterligare en anledning till att jag gärna kör en nyare PSU där jag slipper tänka på det på ett bra tag. Någon som har ett superbra förslag som går att få tag på från en någorlunda seriös svensk/europeisk ÅF, utan att man behöver lägga tusenlappar? (Ja, Corsairs AX-serie med DC-DC-topologi ska enligt utsago fixa bra output till 3.3V och 5V, men det känns "lite" overkill.)

Jag har planerat testa ett Corsair CX650M, då det också har på pappret godkänd spec (25A på både 3.3V och 5V, 130W max kombinerat). Jag bjuder på öl/kaffe/glass/gifflar till den som kommer med riktigt bra råd! ^^

§9 /Kent, forumledare
Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot

Min första fråga här är om du är säker på att stabilitetsproblemen är härledda till PSU?

Intel Celeron 1100a har en TDP på 28.9 W

Det värsta AGP-kortet du verkar ha testat är NVIDIA GeForce FX 5600 som ligger på TDP om 37 W.

PCI-e kortet NVIDIA GeForce 6800 GT ligger på en TDP om 67 W.

För mig går inte detta riktigt ihop att det skulle vara ett problem med nätaggen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Min första fråga här är om du är säker på att stabilitetsproblemen är härledda till PSU?

Intel Celeron 1100a har en TDP på 28.9 W

Det värsta AGP-kortet du verkar ha testat är NVIDIA GeForce FX 5600 som ligger på TDP om 37 W.

PCI-e kortet NVIDIA GeForce 6800 GT ligger på en TDP om 67 W.

För mig går inte detta riktigt ihop att det skulle vara ett problem med nätaggen.

Det är inte omöjligt att det är moderkortet (då allt annat i praktiken är utbytt och även testat var för sig) - samtidigt är det kondensatorerna som är den största risken, och de är utbytta mot nya som är lämpliga.

Problemet med att köra moderna nätaggregat på en så här gammal plattform är att de sällan är byggda för att mata ut majoriteten av outputen på 3.3V och 5V - så gott som allt går idag till 12V. Det gör att det är enkelt att hitta äldre nätaggregat som är byggda för att leverera mer på 3.3V och 5V än moderna nätaggregat, trots att de kan ha en mycket lägre total specificerad maxeffekt. Där försvinner dock saker som säkerhet, komponentkvalitet och effektivitet - något jag inte är jätteintresserad av.

Som jag nämnde har Enermax 465W-nätaggregatet jag köpte begagnat en 5V-lina som är specad till 44A(!), långt över de 16-25A som är standard idag.

Har inte testat några PCIe-kort, alldeles för nytt. AGP (ej Pro) maxar ut på ungefär 50W och PCI på 25W, och båda får spänningsmatning från 3.3V och/eller 5V. Samma sak med CPUn, där kommer spänningsmatningen från 5V om jag inte minns fel.
Sen bör det landa under vad nätaggregaten ska klara, men det här är inte direkt det de är byggda för heller. Det är inte omöjligt att skillnaden där är avgörande - att den fungerar med PCI-kortet just för att kortet kanske plockar sin ström från en annan rail (har inte möjlighet att kolla belastning på specifika rails i realtid på nätaggregatet, då jag saknar utrustning för det), och/eller har lägre effekt.

Om man ser på moderna nätaggregatsrecensioner benämns den här typen av belastningstest ofta "Crossload", och det är sällan sådana tester går över ~10A på de linorna (vad jag har sett hos de större siterna), så det är svårt att veta vilka nätaggregat som faktiskt fixar att leverera tillräckligt och inte.

Jag inser att det här är en tämligen obskyr fråga (lyckades även ställa den till Corsair i norden (tack, @Inet!) där de också är inne på samma spår), men jag gillar att testa lite mer udda saker vad gäller PC-bygge, och inte minst vad gäller retro.

Citat:

V550[sic] är gjord för datorer med största delen av lasten på +12V linan, hans äldre system har mesta lasten på +3.3V och +5V. Rekommenderar ett CX eller CXM.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Efter att ha stött och blött det här i månader (år sedan jag började samla ihop komponenter till projektet) så står jag lite handfallen - jag har länge velat lösa en snabb Pentium 3-burk som fixar att köra så väl nyare DOS-spel som så moderna Windows-spel som är möjligt.
Det gör att valen är rejält begränsade, PCI-ljud i DOS är notoriskt hopplöst att få väl fungerande.

För det här projektet blev specifikationer som följer (med alternativ och vad jag testat nämnt där det är möjligt):

Moderkort: MSI 694T Pro (VIA 694T-chipset, med både Tualatin-stöd och ISA), professionellt recappat av Chip 'n' Play med Panasonic FR och Rubycon ZLH - kondensatorserier som rekommenderas för moderkort med tanke på bl.a. låg ESR och hög rippelström. Moderkortet kör nyaste (7.5) BIOS.

CPU: Testat en Celeron 1100A (SL5VQ) samt den jag vill använda på sikt, en P3 1.26GHz (SL5QL).

RAM: Har hur mycket SDRAM som helst liggandes, men har primärt testat med 1x oanvänd Crucial 512MB PC133 CL2.

Grafikkort: Testat flera - GeForce FX5500 PCI, FX5600 AGP, 6800GT AGP, samt Radeon 7000/VE AGP, 8500 AGP och 9200 AGP.

Ljudkort: ESS AudioDrive ES1868F eller Creative Sound Blaster AWE64, ISA.

HDD: Kingston A400 120GB med IDE->SATA-adapter.

DVD: En Plextor IDE DVDRW som jag inte minns modellnummer på. ^^

Chassi: Deepcool D-Shield V2

Nu till problemet - jag föredrar att använda moderna nätaggregat, av flera anledningar. Byggkvalitet, effektivitet, elsäkerhet och kondensatorkvalitet är de viktigaste aspekterna. Men med tanke på att en Pentium 3-rigg tar mycket ström från 3.3V och 5V, och dagens nätaggregat inte prioriterar de linorna, så är det svårt att hitta något lämpligt som klarar av att leverera.

Jag har testat Seasonic S12II 520W (specat till 24A på både 3.3V och 5V, 130W max kombinerat) samt ett Corsair CV550 (specat till 24A på 3.3V och 20A på 5V, 120W max kombinerat). Båda ger stabilitetsproblem när jag testar med samtliga AGP-kort, medan S12II-agget klarar att driva den bra med ett PCI-grafikkort installerat.

Finns det någon som har några rekommendationer? Jag köpte ett begagnat Enermax-nätagg (465W, 44A på 5V) för att testa, men det var DOA (testade först med en PSU-testare, och det är stendött), så det stärkte egentligen bara min poäng. Då jag själv saknar kompetens och utrustning för att recappa är det ytterligare en anledning till att jag gärna kör en nyare PSU där jag slipper tänka på det på ett bra tag. Någon som har ett superbra förslag som går att få tag på från en någorlunda seriös svensk/europeisk ÅF, utan att man behöver lägga tusenlappar? (Ja, Corsairs AX-serie med DC-DC-topologi ska enligt utsago fixa bra output till 3.3V och 5V, men det känns "lite" overkill.)

Jag har planerat testa ett Corsair CX650M, då det också har på pappret godkänd spec (25A på både 3.3V och 5V, 130W max kombinerat). Jag bjuder på öl/kaffe/glass/gifflar till den som kommer med riktigt bra råd! ^^

En tualatin drar ju nästan ingen ström alls jämfört med de senare 5v drakarna.
Så ett modernt kvalitetsagg har inga som helst problem att driva en.
Har t.ex kört dual Athlon XP's på ett Corsair AX760 (25A på +5v) utan problem.
Men jag misstänker att det agget underdriver sin +5v förmåga en del.

Det finns även "nya" Enermax 420w på en välkänd auktionssite (EG425AX-VE).
Har 2 själv och dom tuffar på fint, skick som nya men såklart har dom legat på någon hylla i en massa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En tualatin drar ju nästan ingen ström alls jämfört med de senare 5v drakarna.
Så ett modernt kvalitetsagg har inga som helst problem att driva en.
Har t.ex kört dual Athlon XP's på ett Corsair AX760 (25A på +5v) utan problem.
Men jag misstänker att det agget underdriver sin +5v förmåga en del.

Det finns även "nya" Enermax 420w på en välkänd auktionssite (EG425AX-VE).
Har 2 själv och dom tuffar på fint, skick som nya men såklart har dom legat på någon hylla i en massa år.

Nej, det är som tur är inte en T-Bird på ett tidigt Socket A-kort jag ska köra direkt. Och inte heller något äldre ISA-kort som behöver -5V, då hade det nog blivit mer nödvändigt att leta lite äldre modeller.
Ja, AX-serien är ju ganska lång bit upp på prisstegen - och med sin DC-DC-topologi och kvalitet i övrigt känns det inte osannolikt att den fixar bra last även på mindre rails. Det nätagget ligger ju "lite" över mina S12II och CV550, milt sagt.
Har inte grävt i vilken plattform/design/komponenter de nätagg jag testat använder dock.

Just vad gäller nätaggregat kör jag gärna nya komponenter (inte minst för kondensatorernas skull, sådana från tidigt 2000-tal... usch), det känns något tryggare att ha lite modernare designer vad gäller säkerheten om inte annat. Det skadar inte med garanti heller.

Samtidigt borde väl ett new old stock Enermax förhoppningsvis hålla några timmar i alla fall. Du har inte öppnat något och kikat vad det är för märke/modell på kondensatorerna? Inte hittat någon recension värd namnet av den modellen. Tyvärr är den ju från ett årsspann där det kryllade av skräpkondensatorer även hos välkända tillverkare. :/
Tackar för tipset, du får gärna återkomma om du hittar vad det är för grejer i.

Med tanke på att jag varken har utrustning eller kompetens nog att recappa datorkomponenter känns det som en lite tråkig risk att ta om det är undermåliga kondensatorer på aggen, men jag ska fundera på saken!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Efter att ha stött och blött det här i månader (år sedan jag började samla ihop komponenter till projektet) så står jag lite handfallen - jag har länge velat lösa en snabb Pentium 3-burk som fixar att köra så väl nyare DOS-spel som så moderna Windows-spel som är möjligt.
Det gör att valen är rejält begränsade, PCI-ljud i DOS är notoriskt hopplöst att få väl fungerande.

För det här projektet blev specifikationer som följer (med alternativ och vad jag testat nämnt där det är möjligt):

Moderkort: MSI 694T Pro (VIA 694T-chipset, med både Tualatin-stöd och ISA), professionellt recappat av Chip 'n' Play med Panasonic FR och Rubycon ZLH - kondensatorserier som rekommenderas för moderkort med tanke på bl.a. låg ESR och hög rippelström. Moderkortet kör nyaste (7.5) BIOS.

CPU: Testat en Celeron 1100A (SL5VQ) samt den jag vill använda på sikt, en P3 1.26GHz (SL5QL).

RAM: Har hur mycket SDRAM som helst liggandes, men har primärt testat med 1x oanvänd Crucial 512MB PC133 CL2.

Grafikkort: Testat flera - GeForce FX5500 PCI, FX5600 AGP, 6800GT AGP, samt Radeon 7000/VE AGP, 8500 AGP och 9200 AGP.

Ljudkort: ESS AudioDrive ES1868F eller Creative Sound Blaster AWE64, ISA.

HDD: Kingston A400 120GB med IDE->SATA-adapter.

DVD: En Plextor IDE DVDRW som jag inte minns modellnummer på. ^^

Chassi: Deepcool D-Shield V2

Nu till problemet - jag föredrar att använda moderna nätaggregat, av flera anledningar. Byggkvalitet, effektivitet, elsäkerhet och kondensatorkvalitet är de viktigaste aspekterna. Men med tanke på att en Pentium 3-rigg tar mycket ström från 3.3V och 5V, och dagens nätaggregat inte prioriterar de linorna, så är det svårt att hitta något lämpligt som klarar av att leverera.

Jag har testat Seasonic S12II 520W (specat till 24A på både 3.3V och 5V, 130W max kombinerat) samt ett Corsair CV550 (specat till 24A på 3.3V och 20A på 5V, 120W max kombinerat). Båda ger stabilitetsproblem när jag testar med samtliga AGP-kort, medan S12II-agget klarar att driva den bra med ett PCI-grafikkort installerat.

Finns det någon som har några rekommendationer? Jag köpte ett begagnat Enermax-nätagg (465W, 44A på 5V) för att testa, men det var DOA (testade först med en PSU-testare, och det är stendött), så det stärkte egentligen bara min poäng. Då jag själv saknar kompetens och utrustning för att recappa är det ytterligare en anledning till att jag gärna kör en nyare PSU där jag slipper tänka på det på ett bra tag. Någon som har ett superbra förslag som går att få tag på från en någorlunda seriös svensk/europeisk ÅF, utan att man behöver lägga tusenlappar? (Ja, Corsairs AX-serie med DC-DC-topologi ska enligt utsago fixa bra output till 3.3V och 5V, men det känns "lite" overkill.)

Jag har planerat testa ett Corsair CX650M, då det också har på pappret godkänd spec (25A på både 3.3V och 5V, 130W max kombinerat). Jag bjuder på öl/kaffe/glass/gifflar till den som kommer med riktigt bra råd! ^^

Flikar in att AGP problem var vanligt vid den här tiden.
Det var vanligt att man blev tvungen att begränsa AGP slotten's funktioner och hastighet för att få det stabilt.
Inte sällan så tog nyare BIOS's bort prestandaökande saker typ SBA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Flikar in att AGP problem var vanligt vid den här tiden.
Det var vanligt att man blev tvungen att begränsa AGP slotten's funktioner och hastighet för att få det stabilt.
Inte sällan så tog nyare BIOS's bort prestandaökande saker typ SBA.

Har testat att leka med bl.a. fast write och lite annat smått och gott, men till ingen nytta än så länge i alla fall. :/
Lite underligt att det är problem med så många olika kort dock - kommer ihåg att det var en del kompatibilitetsproblem med AGP-kort ibland, men det här känns rätt brett.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Har testat att leka med bl.a. fast write och lite annat smått och gott, men till ingen nytta än så länge i alla fall. :/
Lite underligt att det är problem med så många olika kort dock - kommer ihåg att det var en del kompatibilitetsproblem med AGP-kort ibland, men det här känns rätt brett.

Har du samma stabilitetsbekymmer när du kör 3.11?
(Antar att du kör 98/98SE alternativt XP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har du samma stabilitetsbekymmer när du kör 3.11?
(Antar att du kör 98/98SE alternativt XP)

Kommer tyvärr inte så långt, kraschar i princip oftast direkt efter BIOS/att jag försökt boota till någon CD.
Ger även fel och/eller kraschar under Memtest86+ när jag lyckas dra igång det - något som inte händer när jag kör med PCI-grafikkort, då tuffar den på som den ska. Körde tre fulla test i det häromdagen där grafikkortet var enda skillnaden.

Märk väl att CV550-nätagget (testade det dock inte så mycket mer innan jag returnerade det) inte fixade det heller, utan där kraschade datorn rätt tidigt oavsett grafikkort. Det är ytterligare en aspekt som får mig att misstänka att nätaggen inte fixat att leverera på någon av de mindre linorna när ett AGP-kort (som drar mer än PCI-kortet) är installerat.

Nu är det förhållandevis billiga moderna nätaggregat jag testat, och från och med ATX12V 2.x är ju både 3.3V och 5V nedprioriterade.
Så funderar lite på det som @Svensktiger skriver, om det är värt att försöka hitta ett new old stock äldre PSU och hoppas att komponentkvaliteten inte är så dålig som den riskerar vara, eller om man ska försöka hitta ett modernt nätagg som orkar köra de mindre linorna bättre.

Sen är det säkerligen inte totalt omöjligt att det skulle vara något med AGPn som är kört på moderkortet - oavsett om det är i BIOS eller hårdvara, men just nu känns det lite långsökt. Och med tanke på att det känns rätt besvärligt att felsöka mer (då jag har testat 5-6 AGP-kort redan) så känns det mer rimligt att pröva att få tag på ett nätaggregat som är lite biffigare vad gäller 3.3V- och 5V-linorna.

Tackar för responsen i alla fall, kul att det finns några att bolla retroidéer med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Noterar att de flesta AGP korten du testat med är rätt så strömhungriga.
Har du inget GeForce MX liggandes?
Geforce 2 MX ligger på typ 5 watt eller så, idealt att testa med MAO.

Kör själv en Tualatin 1400S med ett Matrox Parhelia (gillar ström).
Med ett Fractal Design Effekt 400w.
Inga problem alls.
Moderkortet är ett fantastiskt ABIT ST6 dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Noterar att de flesta AGP korten du testat med är rätt så strömhungriga.
Har du inget GeForce MX liggandes?
Geforce 2 MX ligger på typ 5 watt eller så, idealt att testa med MAO.

Kör själv en Tualatin 1400S med ett Matrox Parhelia (gillar ström).
Med ett Fractal Design Effekt 400w.
Inga problem alls.
Moderkortet är ett fantastiskt ABIT ST6 dock

Har fokuserat lite för mycket på high-end (har också ett Parhelia, 256MB AGP8x - lyckades komma över ett new in box för några år sedan, kul kort!), så jag har inte så många snällare kort, tyvärr. Ska se vad som går att gräva fram, kanske någon bekant har något liggandes. Annars känns det som Radeon VE-kortet nog är snällast. Ska även kika lite närmare på vad som går att göra med ex. AGP-spänning i BIOS, dock känns den tyvärr rätt begränsad på det kortet.

Hade det inte varit nya kondensatorer hade jag lätt misstänkt dem, då det annars kan vara källan till precis den typen av problem.
Ska kika noggrannare så de som sitter till AGPn ser rätt ut också. (Läst att det förekom, om än hyfsat ovanligt, att kondensatorer på en del produkter var felmärkta och såg ut att sitta felvänt. Svårt att kolla såhär efter en recap iofs.)

Är det ett äldre Fractal-nätagg? Var inte helt enkelt att hitta så mycket detaljer om, någon limiterad serie för primärt Inet?
Har ett ~8-9 år gammalt Corsair CX400, som har högre specad max output på 3.3V och 5V kombinerat (130W, så fortfarande inte särskilt imponerande i sammanhanget) än många av de alternativen jag kikat på nu, där är 100-120W ganska standard. Även upp på 6-700W PSUer.

OffT: Pentium 3 har en förbannelse för mig, det här är mitt tredje moderkort som jag försöker få att fungera de senaste 2-3 åren - ett var DOA, ett brände en trace på när jag skulle starta och det här är ju inte fullt fungerande än. Pentium 2 är inga problem, det har jag ett par stycken som tuffar på fint, P4 likaså. En Pentium MMX och en Athlon XP. Men just dessa P3or... ^^ De vill inte riktigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Har fokuserat lite för mycket på high-end (har också ett Parhelia, 256MB AGP8x - lyckades komma över ett new in box för några år sedan, kul kort!), så jag har inte så många snällare kort, tyvärr. Ska se vad som går att gräva fram, kanske någon bekant har något liggandes. Annars känns det som Radeon VE-kortet nog är snällast. Ska även kika lite närmare på vad som går att göra med ex. AGP-spänning i BIOS, dock känns den tyvärr rätt begränsad på det kortet.

Hade det inte varit nya kondensatorer hade jag lätt misstänkt dem, då det annars kan vara källan till precis den typen av problem.
Ska kika noggrannare så de som sitter till AGPn ser rätt ut också. (Läst att det förekom, om än hyfsat ovanligt, att kondensatorer på en del produkter var felmärkta och såg ut att sitta felvänt. Svårt att kolla såhär efter en recap iofs.)

Är det ett äldre Fractal-nätagg? Var inte helt enkelt att hitta så mycket detaljer om, någon limiterad serie för primärt Inet?
Har ett ~8-9 år gammalt Corsair CX400, som har högre specad max output på 3.3V och 5V kombinerat (130W, så fortfarande inte särskilt imponerande i sammanhanget) än många av de alternativen jag kikat på nu, där är 100-120W ganska standard. Även upp på 6-700W PSUer.

OffT: Pentium 3 har en förbannelse för mig, det här är mitt tredje moderkort som jag försöker få att fungera de senaste 2-3 åren - ett var DOA, ett brände en trace på när jag skulle starta och det här är ju inte fullt fungerande än. Pentium 2 är inga problem, det har jag ett par stycken som tuffar på fint, P4 likaså. En Pentium MMX och en Athlon XP. Men just dessa P3or... ^^ De vill inte riktigt.

Antog att alla caps var bytta.
De vid expansionsplatserna är ju också viktiga
FD Effekt agget är kanske 2-3 år gammalt, tror det var en variant som bara fanns i Sverige.

Men jag tror knappast att det är agget som spökar i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Antog att alla caps var bytta.
De vid expansionsplatserna är ju också viktiga
FD Effekt agget är kanske 2-3 år gammalt, tror det var en variant som bara fanns i Sverige.

Men jag tror knappast att det är agget som spökar i ditt fall.

Yes, alla utom den som var till det inbyggda ljudet.

Försöker fundera ut vad det skulle kunna vara annars, då riggen är stabil med PCI-kort och Seasonic-agget, men inte med Corsair-ditot. Det var det enda jag bytte mellan testerna där. Inte omöjligt att jag fått ytterligare ett 694T-kort som bråkar, men jag hade hoppats på att det inte skulle vara det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Update: efter att ha prövat med ett Chieftec-nätagg (som dock verkar ha sunkiga kondensatorer, min PSU-testare rapporterar nästan 6V på 5VSB) och ett lånat TX750V2 kastar jag in handduken med MSI-moderkortet. Jag lyckas verkligen inte hitta någon annan gemensam nämnare, och det känns nu mer som att det bootar när det vill - vilket inte är ofta längre. Testat att byta minne (även testat i samtliga slots), byta och reseata CPU och kylare, en rad olika grafikkort, utan några instickskort osv.

Kröp till korset och beställde ett QDI Advance 10T, så blir det till att byta kondensatorer på det när det kommer - svider rejält i plånboken, men samtidigt är det en dröm att faktiskt lösa något fungerande av allt det här. Lägger väl till MSI-kortet i en uppkommande skänkesannons framöver, så hoppas jag någon kan få något som helst liv i det.

Frågan kvarstår dock vad gäller PSU - tar gärna emot rekommendationer på lämpliga moderna nätagg för retro-byggen (S370 eller 462, innan ATX12V alltså), om man ser enbart till spec. tror jag själv fortfarande CX650M är ett godkänt alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Update: efter att ha prövat med ett Chieftec-nätagg (som dock verkar ha sunkiga kondensatorer, min PSU-testare rapporterar nästan 6V på 5VSB) och ett lånat TX750V2 kastar jag in handduken med MSI-moderkortet. Jag lyckas verkligen inte hitta någon annan gemensam nämnare, och det känns nu mer som att det bootar när det vill - vilket inte är ofta längre. Testat att byta minne (även testat i samtliga slots), byta och reseata CPU och kylare, en rad olika grafikkort, utan några instickskort osv.

Kröp till korset och beställde ett QDI Advance 10T, så blir det till att byta kondensatorer på det när det kommer - svider rejält i plånboken, men samtidigt är det en dröm att faktiskt lösa något fungerande av allt det här. Lägger väl till MSI-kortet i en uppkommande skänkesannons framöver, så hoppas jag någon kan få något som helst liv i det.

Frågan kvarstår dock vad gäller PSU - tar gärna emot rekommendationer på lämpliga moderna nätagg för retro-byggen (S370 eller 462, innan ATX12V alltså), om man ser enbart till spec. tror jag själv fortfarande CX650M är ett godkänt alternativ.

Är det ett 300- eller 360W-agg (HPC-360 tror jag de heter) som följt med en Dragon-låda en gång i tiden? Minus kondensatorerna, så är det skitfina nätagg. Genomtänkt design, inget snålande på metall i kylflänsar, osv. Klart värda en recap om man har nån 5V-hungrig maskin hemma, 35A på 5V-linan.

Annars var Ebay åtminstone för ett tag sedan fullt med NOS 400W ATX 1.0-agg från Seasonic, som var det idiotsäkra valet även då. Kanske finns sådana kvar? Fick intrycket att någon hade hittat pallvis av dem i något förråd eller så. Hade vågat köra ett sådant utan recapping.

Vad det gäller moderna nätagg är väl min rekommendation densamma som till vilken dator som helst, och det brukar inte skilja sig mycket från vad andra rekommenderar. Kika i nätaggforumet vad som gäller idag med din tänkta budget, men försäkra dig om att 5V-linan orkar med, typ. Delbar ATX-kontakt (24/20 pins) är en QOL-pryl du kanske också vill ha om det fortfarande finns

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är det ett 300- eller 360W-agg (HPC-360 tror jag de heter) som följt med en Dragon-låda en gång i tiden? Minus kondensatorerna, så är det skitfina nätagg. Genomtänkt design, inget snålande på metall i kylflänsar, osv. Klart värda en recap om man har nån 5V-hungrig maskin hemma, 35A på 5V-linan.

Annars var Ebay åtminstone för ett tag sedan fullt med NOS 400W ATX 1.0-agg från Seasonic, som var det idiotsäkra valet även då. Kanske finns sådana kvar? Fick intrycket att någon hade hittat pallvis av dem i något förråd eller så. Hade vågat köra ett sådant utan recapping.

Vad det gäller moderna nätagg är väl min rekommendation densamma som till vilken dator som helst, och det brukar inte skilja sig mycket från vad andra rekommenderar. Kika i nätaggforumet vad som gäller idag med din tänkta budget, men försäkra dig om att 5V-linan orkar med, typ. Delbar ATX-kontakt (24/20 pins) är en QOL-pryl du kanske också vill ha om det fortfarande finns

Stämmer, HPC-360-202 för att vara exakt. Sen var det kommer från vågar jag inte lova alls. ^^
Kikat lite i och det verkar onekligen välbyggt, precis som med Enermax-nätaggregatet i och för sig. Ingen av dem har aktiv PFC, men båda har väl dimensionerade små rails och hyfsat robust byggkvalitet vad jag kan se med mitt otränade öga. Rejäla kylflänsar och god ventilation, lödningen ser bra ut, och PPFC-spolen i Chieftec-nätagget är biffig. ^^ Däremot är kondensatorerna under viss kritik på båda.

Hitachi (förvisso endast 85C-rated) på primärsidan på Enermax-agget, annars är det inte direkt något spännande (pun intended.)
CEC på sekundärsidan på Enermax-agget och Teapo genomgående på Chieftec-ditot. Inget jag direkt litar på med tanke på att de är åtminstone 15 år gamla.

Det är tur att jag inte bygger en Thunderbird-rigg eller så, då det blir bra mycket svårare att dimensionera 5V så det räcker på moderna nätaggregat. Samtidigt litar jag på @Svensktiger, inte minst då jag testat så många timmar nu (långt fler än jag vill erkänna...) att den enda gemensamma nämnaren längre är moderkortet. Nätaggregatet var den sista innan det (och också till en början den faktor som utgjorde skillnad i funktion på bygget), så det var mest därför min fråga ursprungligen gällde det.
CV550-agget jag testade med hade inte delbar 24-pin, och det fanns inte plats att använda 24-pinskontakten, så det blev att skaffa en adapter för att överhuvudtaget testa.

Lyckades få tag på NOS Enermax Noisetaker II 420W (EG425AX-VE, tack igen @Svensktiger), så jag hoppas det ska fungera bra ett tag framöver. Ska kika så det inte är någon katastrofal kondensatorserie i, men är det oanvänt kan det nog fungera ett tag.

Lade upp lite (lagom värdelösa, tagna lite snabbt med mobilkamera - känner inte att jag har tid, ork eller anledning att riva isär nätaggregaten och granska mer själv) bilder på båda:
Enermax
Chieftec

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Det finns olika versioner på agportar som skiljer i spänning och åtminstone för 20 år sedan så gick det inte bra att ha olika versioner på moderkort och grafikkort och med helt fel kombinationer så kan man också skada hårdvaran medans andra kan ge instabilitet eller ingen funktion alls, har för mig att någon felaktig kombination går att montera ihop fastän socklarna ska ha olika stift och spår för att förhindra det.
Så kolla upp att delarna stödjer samma agpversion.
Det kan också vara nätdelen för inte bara kontakterna skiljer utan modernas nätdelar kan sakna eller ha väldigt låg strömkapacitet på de negativa spänningarna och inte bara ha låg kapacitet på en del positiva så det är också nått att kolla.
Sedan kan det ju vara rena fel på delarna så att kolla alla blöta kondensatorer är inte fel, helst ska de mätas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns olika versioner på agportar som skiljer i spänning och åtminstone för 20 år sedan så gick det inte bra att ha olika versioner på moderkort och grafikkort och med helt fel kombinationer så kan man också skada hårdvaran medans andra kan ge instabilitet eller ingen funktion alls, har för mig att någon felaktig kombination går att montera ihop fastän socklarna ska ha olika stift och spår för att förhindra det.
Så kolla upp att delarna stödjer samma agpversion.
Det kan också vara nätdelen för inte bara kontakterna skiljer utan modernas nätdelar kan sakna eller ha väldigt låg strömkapacitet på de negativa spänningarna och inte bara ha låg kapacitet på en del positiva så det är också nått att kolla.
Sedan kan det ju vara rena fel på delarna så att kolla alla blöta kondensatorer är inte fel, helst ska de mätas.

Yes, det har jag kollat på. Oftast (om än inte alltid) så är ju slot och kort keyade så att de passar, och AGP-sockeln på moderkortet är "Universal AGP" (kompatibel med både 1.5V- och 3.3V-kort). Exakt hur många kort som har en helt öppen AGP-sockel utan att stödja både 1.5V- och 3.3V-kort vet jag inte riktigt, men det ska inte vara så i det här fallet. Däremot finns ju en rad andra kul kompatibilitetsproblem mellan ex. vissa chipset och/eller BIOS och specifika AGP-kort/GPUer/VBIOS, lite därför jag har en uppsjö av olika kort från olika generationer att testa med.

-5V hade kunnat vara en grej att kolla upp (det finns ju i praktiken aldrig på moderna nätagg), men moderkortet ska inte behöva det annat än till äldre ISA-kort, och det är inget jag kör.

Har tyvärr inte utrustning för att mäta ex. ESR på kondensatorer, och hade jag inte bott i en stackars 1.5m2 lägenhet med "modern" (öppen) planlösning hade jag kanske försökt fixa någon lödstation med lite grejer för att kika närmare på sådant här själv.
Dock är ju alla kondensatorer fabriksnya och jag litar på att Chip 'n' Play gjort ett godkänt jobb med lödningen - min erfarenhet av dem har varit förtroendeingivande i alla fall. Hade jag orkat gräva ner mig än mer i kondensatorträsket hade jag kanske funderat på att låta polymodda moderkortet, men jag orkar verkligen inte sätta mig in i vad som är relevant vid en sån konvertering.

Bra tankar att bolla i alla fall, tack!

Visa signatur