Nybliven husägare. Vad ska man tänka på nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag fick min mätare bytt förra året och den sitter absolut inte i en konsol. Det var inga problem med det.

Det är säkert olika från kommun till kommun, samt vem som kommer och ska göra jobbet.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Jag fick byta ventilen innan vattenmätaren för ett par år sen, i förbindelse med byte av vattenmätaren, då den inte stängde till 100%. Han satte in en konsol, för han sa att det blir lättare i framtiden.
Comfort gjorde jobbet på en halvtimme och det kostade mycket, typ 4500 om jag minns rätt

edit: själva konsollen kosta inte så mycket, under tusenlappen. Det var jobbet och körningen som drog iväg lite.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag håller på att kika på ett hus som enbart har Luftvärmepump, är det alltså ett dåligt val?
Den har LV pump tillsammans med direktverkande el står det, vettetusan vad det betyder

Luftluft är prisvärt och en bra lösning om du enbart har el-element, alltså inte vattenburet. Då spar man rätt mycket pengar ganska snabbt genom att installera en luftluft-värmepump.
Har man vattenburna radiatorer så är luftvatten ett bättre val, men också betydligt högre kostnad att installera.
LV står nog i detta fall för LuftVärme-pump.
Har du direktverkande element så kompletterar dom din värmepump, men du vill i möjligaste mån se till att de värmer så lite som möjligt och värmepumpen så mycket som möjligt, då den är fler gånger mer effektiv än elradiatorer.

Personligen ville jag inte ta kostnaden för en luftvatten-pump när jag har pellets och valde därför att installera en luftluft-pump som komplement för att minska underhållsarbetet med pellets. Det arbetet suger.
Tycker jag fått till det jäkligt bra nu. Luftpumpen värmer hela undervåningen och pelletsen värmer lite på övervåningen samt vattnet. Behöver jag så är det inga problem för pelletsen att även börja värma entreplanet, om det skulle bli svinkallt t.ex.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag fick byta ventilen innan vattenmätaren för ett par år sen, i förbindelse med byte av vattenmätaren, då den inte stängde till 100%. Han satte in en konsol, för han sa att det blir lättare i framtiden.
Comfort gjorde jobbet på en halvtimme och det kostade mycket, typ 4500 om jag minns rätt

edit: själva konsollen kosta inte så mycket, under tusenlappen. Det var jobbet och körningen som drog iväg lite.

Ja fy fan, vvsare är inget billigt folk. Hur fan kan man ta 4500 för en halvtimme?! Även om det inkluderar resa. Lägg på en timme på den halvtimmen och det är fortfarande dyrt. Speciellt om materialet kostade under tusenlappen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ja fy fan, vvsare är inget billigt folk. Hur fan kan man ta 4500 för en halvtimme?! Även om det inkluderar resa. Lägg på en timme på den halvtimmen och det är fortfarande dyrt. Speciellt om materialet kostade under tusenlappen.

Rätt ska vara rätt - ser att jag mindes fel, hade blandat ihop det med något annat.

Material landade på runt 1300kr, servicebil 200kr
Arbetstid = varje påbörjad timme. Så inklusive plocka ihop lite delar, köra hit, fixa i en halvtimme, tillbaka och skriva faktura så blev det 2h.

Totalt landade det på 3000 - inte 4500 som jag skrev, beklagar!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Rätt ska vara rätt - ser att jag mindes fel, hade blandat ihop det med något annat.

Material landade på runt 1300kr, servicebil 200kr
Arbetstid = varje påbörjad timme. Så inklusive plocka ihop lite delar, köra hit, fixa i en halvtimme, tillbaka och skriva faktura så blev det 2h.

Totalt landade det på 3000 - inte 4500 som jag skrev, beklagar!

Ok, aningens bättre. Märkligt att du ska betala för att han ska skriva faktura till dig. Aja, bättre än 4500 iaf 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Några saker vi gjort (inne på 3:e året i första villan).

På vintern kan det vara en bra grej att kolla om det läcker ut värme/in kyla runt t.ex. ytterdörrar, fönster osv. För oss var det rejält kallt kring ytterdörren, speciellt när det kröp ner mot -20 och så. Även garaget var riktigt kallt trots 2 element och det visade sig vara en stor glipa mellan porten och golvet pga. slitage i betongen. En enkel stor gummitätlist för ~1000kr som monteras själv på marken tog hand om det. Har nog sparat många slantar på uppvärmning pga. den. Ytterdörren kunde justeras till manuellt och tätas upp extra med lite enklare tätlister.

Ta en titt på er ventilation. Tilluft saknades helt i vårt hus och inget som togs upp i något besiktningsprotokoll eller annat. Vi märkte efter en tid hur dålig luften vart inne trots mekanisk frånluft. Vi har i år installerat 5st nya friskluftventiler och bytt ut gamla mekaniska frånluften och vilken skillnad på inomhusluften! Kostade under 15k med ROT så lätt värt.

Fiber! Självklart första som ska in. Kolla om du måste gräva själv på tomten eller om dom gör det åt dig. Guld värt om dom gräver åt dig fram till husväggen även om det kan kosta extra. Vi behövde gräva själv, det tog mig 1 vecka att gräva ~20m som behövdes till gatan/anslutningspunkten till rätt djup, i 25-30 graders sommarvärme. Stenig jord visade det sig också. Om du gräver själv, ha koll på vart inkommande el och vvs går innan du börjar gräva, du kan beställa så respektive kommer ut och markerar upp på backen åt dig innan.

Kolla skick på fasaden och eventuella altaner. Är ju en grym fördel om tidigare ägare kanske har en stor hink fasadfärg kvarlämnad om det behövs bättras på någonstans. Kolla om du behöver byta några fasadplankor (t.ex. ruttna längst ned och dylikt).

Bra verktyg som många nämnt tidigare, borrskruvdragare eller slagborrskruvdragare (för mer avancerat som altanbygge), gersåg med sågbord är ett måste! Jag kör Ryobi's borstlösa och tycker dom är rikigt bra. Nya trädgårdsslangar och tillhörande kopplingar var också en tidig grej jag fick köpa in, det som lämnades var stenhårda slangar och söndersmulande kopplingar. Om ni har trädgårsvatten kolla så det finns frostskydd på dessa eller hur man ska hantera vinterklimatet med t.ex. avstängning. Gräsklippare körde vi gamla beggade första 2 åren men nu har vi nött igenom 2st sånna så nästa blir nog en sprillans.

Kolla in Projekt Farm på Youtube för tester på massor av verktyg och förbrukningsgrejer till verktyg, superinformativ kanal utan massa filler. Rakt på sak och grymma tester.

Var inte rädd att skaffa beggade grejer (om det finns billigt) i början tycker jag. Så får man känsla för vad man använder mer och kanske kan läsa på och investera sen i en rejäl version av. Vissa saker kanske man bara använder väldigt sällan och inte behöver det värsta.

Kom ihåg att rensa och se över stuprör och liknande vid lämpliga tillfällen, våren, hösten.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk

En gräsklippare, som åtminstone enl reklamen är så slitstark så den tom går i arv, är Klippo. Misstänker att gräsklippare är som bilar, ju äldre ju högre kvalitet och ju nyare ju sämre kvalitet. Men ska du i vart fall köpa en nyare så kolla in Klippo Excellent H (med Hondamotor) och betänk - Klippo är svenskbyggd av Husqvarna. Och glöm inte att köra på alkylatbensin då det både är bättre för klipparen, för din hälsa och för miljön.

Visa signatur
Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Vapo:

Har bott i samma kåk sen 2004 och igår skrev vi på för en ny kåk att flytta in i om ca 3 månader.
Det "roliga" är att som många andra så blev det bråttom att få klart den där sista taklisten / silikonsträngen etc etc som saknats i alla år innan fotografering och visning.

Nya huset har nytt ytter- och innertak samt hela ventilationen ny. Resten ska vi varsamt förbättra och renovera under ett par år framöver. Vi siktar på att slipa golven innan inflytt och sen står köket på dagordningen för våren...
Kåken är från 1971 i mexitegel om 278 kvm
Direktvärmande värme
(tre luft/luftpumpar finns, så bättre än att bara haft vanliga element..men bergvärme hade ju varit önskvärd uppgradering om det hade gått.)

Vad landade förbrukningen/räkningen på?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektronikfreak:

En gräsklippare, som åtminstone enl reklamen är så slitstark så den tom går i arv, är Klippo. Misstänker att gräsklippare är som bilar, ju äldre ju högre kvalitet och ju nyare ju sämre kvalitet. Men ska du i vart fall köpa en nyare så kolla in Klippo Excellent H (med Hondamotor) och betänk - Klippo är svenskbyggd av Husqvarna. Och glöm inte att köra på alkylatbensin då det både är bättre för klipparen, för din hälsa och för miljön.

Om man inte har jättestor tomt skulle jag rekommendera batteriklippare. Det är såååå mycket smidigare och skönare. Den väger liksom en fjärdedel, låter en fjärdedel, luktar ingenting, behöver aldrig servas (iaf har jag inte servat vår de 6 åren vi haft den), och är dessutom billig.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ok, aningens bättre. Märkligt att du ska betala för att han ska skriva faktura till dig. Aja, bättre än 4500 iaf 🙂

De flesta firmor har ett grundpris, då inkluderar man 2-3h och utkörning. Detta då det är svårt att ekonomiskt att gå ihop annars.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Vad landade förbrukningen/räkningen på?

Massor

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |