Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Facebook råkar röja VR-headsetet Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Nja, Palmer Luckey sa att Rift (som i CV1) inte kommer att kräva Facebookinloggning. Det var enbart hans ord och har inte upprepats av någon annan inom Oculus eller Facebook

Det var Palmer Luckey som lovade det, men han har skrivit att "those promises were approved by Facebook in that moment and on an ongoing basis", och jag tycker att det verkar sannolikare att Facebook ändrade sig än att Palmer Luckey ljuger och upprepade gånger lovade saker som Facebook var emot.

Permalänk
Avstängd

50% bättre upplösning och hyfsat bra pris låter lockande, blir nog första VR jag skaffar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Facebook

Jag var med i Facebook i tre månader för ca 8 år sen och lämnade denna med en avstressande känsla. Skönt att inte bli påmind om inloggning, folks matvanor, träning, köp av prylar, jobb, m.m. Om nu Oculus kommer att kräva medlemskap så blir det inte något köp.
Mvh paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Det här VR-headsetet ser grymt intressant ut. Prickar av allting jag söker efter i ett VR, var nära att köpa första Oculus Quest, men prövade det innan och kände fortfarande att det var lite för pixligt för min smak för att göra köpet. Men detta är helt klart på kartan.

Ska bli intressant att se recensioner på det när det är ute. Kanske blir ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Det var Palmer Luckey som lovade det, men han har skrivit att "those promises were approved by Facebook in that moment and on an ongoing basis", och jag tycker att det verkar sannolikare att Facebook ändrade sig än att Palmer Luckey ljuger och upprepade gånger lovade saker som Facebook var emot.

Hur det än ligger till med den saken var det specifikt Rift han nämnde, inte framtida produkter. Har du en Rift CV1 idag kan du använda den till 2023 (7 år efter den släpptes), vad jag förstår så kommer den fortsätta fungera efter det också men med begränsad funktionalitet. Det går alltså i princip att hävda att dom inte har brutit några löften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jo, det är ett stort problem för oss som inte vill bli förföljda av fb på nätet.

Vad, av relevans, tror du ska hända?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Vad, av relevans, tror du ska hända?

Inget egentligen, har en kompis som har FB vägrat men ham skaffar FB konto om det behövs eftersom han har quest och skaffar nog quest 2.
Han skapar bara kontot o kommer aldrig att använda den för vanlig FB bruk.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Är det egentligen något större problem när det tar två sekunder att skapa ett?

Vore det inte lite konstigt att du måste bli medlem för att få handla på ica? Sen har vi intrigitets frågorna.
Jag är mer oroad för att FB börjar banna spel tillverkare och annat för dom inte viker sig för fb.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad, av relevans, tror du ska hända?

https://www.roadtovr.com/facebook-horizon-privacy-monitoring-...
https://www.roadtovr.com/fake-facebook-account-oculus-headset...

Själv är man bara glad att man inte har något låst till spybook/oculus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Jag var med i Facebook i tre månader för ca 8 år sen och lämnade denna med en avstressande känsla. Skönt att inte bli påmind om inloggning, folks matvanor, träning, köp av prylar, jobb, m.m. Om nu Oculus kommer att kräva medlemskap så blir det inte något köp.
Mvh paul

Där är nog problemet hos dig och inte Facebook att man måste lägga sig i andras matvanor, träning och allt skit folk delar på facebook sidorna.

@Aka_The_Barf att Facebook/Oculus skulle banna speltillverkare ser jag inte som nån risk, det skulle varken dom eller VR-industri tjäna på.
Dom har regler ja men det är inga anmärkningsvärda regler utvecklarna måste förhålla sig till för att släppa på Oculus plattformen. Precis samma som MS, Sony, Nintendo mm.
Sen passar det sig inte är det bara köra Steam endå

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett intressant headset, men det finns inte på kartan att jag kopplar det till mitt facebook konto. Är förälder och föreningsaktiv, och då går det i praktiken inte att inte vara med.
Men jag vill inte att facebook skall ha all information de kan gräva fram, och fulla rättigheter att sälja den till vem som vill. Detta är ideologi från min sida, och viktigare än att köpa ett visst headset.

Men det är ett jävla elände att försöka hålla kineser, ryssar, facebook och google på armlängds avstånd. Förstår att folk bara ger upp.

Permalänk
Medlem

Skulle det bli det priset så köper jag nog nästan garanterat. Men det är väl svårt att tro att det skulle bli såpass mycket billigare än den första Quest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Skulle det bli det priset så köper jag nog nästan garanterat. Men det är väl svårt att tro att det skulle bli såpass mycket billigare än den första Quest?

Både Target och Walmart har läckt $299/$399, så något annat vore överraskande. Skulle i så fall kunna bli €349/449, motsvarande pris från drygt 3600kr (från oculus.com, svenska ÅF slänger på en dryg tusenlapp).

Facebook har kassa nog att gå back på varje headset i kampen om marknadsandelar och det behövs en extra morot med det bakslag som blev kring Facebookkravet. Dessutom har dom bra data på hur mycket pengar Questanvändare lägger i deras affär, så det är möjligt att det går att räkna hem det den vägen. Vidare så har dom vad det verkar strukit OLED och gjort en maskin som är lättare att tillverka, vilket väger upp.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vore det inte lite konstigt att du måste bli medlem för att få handla på ica? Sen har vi intrigitets frågorna.
Jag är mer oroad för att FB börjar banna spel tillverkare och annat för dom inte viker sig för fb.

Jo, det hade varit konstigt (hade iofs varit konstigt att handla på ICA utan att vara medlem också), precis som Facebook:s beslut är. Däremot ser jag det inte som något större hinder. Mest för att det som sagt enkelt går att kringgå, vilket också löser integritetsfrågorna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Börjar bli trött på det här med att kalla saker för "läckor" eller "råkade avslöja". Det finns inget sådant! Det är företagen som läcker eller "råkade läcka" MED FLIT. Kan det finnas någon bättre och billigare marknadsföring än att få poteciella kunder att prata om deras kommande produkter?

Ser det här med så kallade läckor på många siter hela tiden. Tycker de förolämpar ens intelligens...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd
Skrivet av High1ander:

Tänkte det också, blir ju massa gratisreklam. Samtidigt så förlorar man ju lite credd i form av "vi vet vad vi gör", inte så bra när ett företag som sysslar med känslig information råkar släppa information (även om den inte är känslig). Så lite tvådelat.

Alltid lite tvådelat. Man kan aldrig veta något med 100% säkerhet, därav min kommentar egentligen...

Skrivet av Ureet:

Knappast. Facebook Connect är om två dagar, och folk väntade sig att Quest 2 skulle avtäckas då, så det verkar tydligt att ett par presentationsvideor av misstag läckt i förväg.

Varför skulle de "känna lite i vattnet"? Skulle de ändra hårdvaran på två dagar ifall folk var missnöjda?

Hade inte nVidia själva vid förra avtäckningen av GPU (20-serien) diskuterat pris så sent som precis innan de gick å scen? Hörde om något sådant, men även om det var felaktigt så är det inte alls weird att göra sista-minuten förändringar eller helt enkelt bara styra dialogen mot vad de nu vill. Vet ej hur det ser ut men många diskuterar ju fortfarande "facebook-login-kravet" kanske?

Skrivet av Skyclaw:

Jag är tveksam till det, läckor är knappast bra PR för företaget bakom produkten. I detta fall så kommer Quest 2 dessutom officiellt avtäckas under Oculus Connect på onsdag, effekten blir snarare tvärtom där slagkraften inte blir lika stor under evenemanget.
"Känner lite i vattnet för att se vad folk säger" - som om Oculus ens skulle ha tid att göra några sista ändringar på produkten två dagar innan avslöjandet. Quest2 är nog redan i tillverkning...

Jag vet att det är dålig PR ur "vi vet vad vi gör" drivet, men samtidigt så kommer det läckor från ALLA företag känns det som. Är det någon som lyckats hålla skeppet helt vattentätt på sistone?

Hur som haver, är själv kluven som sagt. Detta är såklart endast spekulationer och man kommer aldrig få reda på det ena eller andra oavsett. Lite av en Schrödinger detta egentligen när det kommer till vad som kommer ut i media...

Permalänk
Medlem

men alltså det är ju över för oculus? att tvinga folk att logga in på FACEBOOK är ju det sjukaste?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gehga:

men alltså det är ju över för oculus? att tvinga folk att logga in på FACEBOOK är ju det sjukaste?

Hur stor procentandel tror du verkligen bryr sig? Allt över 10-20% är ju galenskap. Jag skulle tro att det är klart lägre.
Speciellt om vi pratar <4000 kr för ett bra headset.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kan bli ett köp till black friday 😎

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Facebook

@Molotov: Det är inget problem för mig och om du vill använda dig av det , vem bryr sig?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Hur stor procentandel tror du verkligen bryr sig? Allt över 10-20% är ju galenskap. Jag skulle tro att det är klart lägre.
Speciellt om vi pratar <4000 kr för ett bra headset.

Precis, skulle gissa på att det handlar om långt under 1%. Normalt folk bryr sig inte om att de måste använda Facebook. Trots Snowdens bortglömda avslöjanden så förändrade det inget, förutom för Snowden själv som blev landsförvisad till ett skitland. Han gjorde rätt, men mänskligheten gjorde inget av informationen.

Nu gillar jag inte Facebook men använder som alla andra också det. Finns inget smidigare för att chatta med folk, dagarna folk använde ICQ, IRC och MSN är förlängesedan förbi. Det sagt är jag en sjukt tråkig användare, postar typ aldrig något, använder tjänsten mest för Messenger.

Har Facebook. Har både en Oculus Rift och Quest. Har fortfarande inte kopplat ihop mitt Facebook-konto med mina Oculus-enheter. Den dag detta måste göras, år 2023 om jag inte missminner mig, så kommer jag göra det utan något direkt bekymmer. Kan också hända att jag bytt fabrikat, hänt rätt mycket på de tre år som har gått, kan ju hända än mer framåt?

Permalänk
Medlem

HP Reverb G2 är benchmarken den måste mäta sig mot eftersom det headsetet blåste bildkvalité för VR genom taket.

Ska bli intressant att se hur lens footage ser ut.

Som jag har förstått det så har Quest en fördel över G2 med att den kan göra hand tracking (fritt, vet inte om kontrollerna har kapacitiva knappar också). G2 verkar inte stödja det alls vilket i kombination med total avsaknad av kapacitiva kontrollers blev ett blankt nej för mig.

Hela meningen med VR känns som att man vill ha full interaktivitet.

Dvs peka finger åt nån i VR.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

50% bättre upplösning och hyfsat bra pris låter lockande, blir nog första VR jag skaffar.

Jag blev oxå sugen trots att jag redan har första Questen. Kan dock inte se 2300p eller uppåt och det finns tydligen 8K klipp eller 3072p om jag minns rätt vilket är helt galet. Klipp med 2048p är gränsen sedan laggar resten av klippen. Jag förstår dock inte vilka VR-headsets 2300p upp till 3072p klipp riktar sig mot?

Sedan att FB kommer spionera på ens utrymme så får man väl vara mer mindful om vart man leker med prylen. Ska väl vara dataintrång och inbrottstjuvar får tillgång till hur miljontals hem runtom världen ser ut som skulle göra det hela rätt tärt. Annars så är man ju redan "följd på nätet" så att säga.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av murklor:

HP Reverb G2 är benchmarken den måste mäta sig mot eftersom det headsetet blåste bildkvalité för VR genom taket.

Ska bli intressant att se hur lens footage ser ut.

Som jag har förstått det så har Quest en fördel över G2 med att den kan göra hand tracking (fritt, vet inte om kontrollerna har kapacitiva knappar också). G2 verkar inte stödja det alls vilket i kombination med total avsaknad av kapacitiva kontrollers blev ett blankt nej för mig.

Hela meningen med VR känns som att man vill ha full interaktivitet.

Dvs peka finger åt nån i VR.

Är en fråga om bildkvalitet eller trådlöst som jag ser det. Eller kommer HP Reverb G2 att fungera trådlöst?

Peka finger, hoppsparka fiender i Pavlov VR eller svinga svärd i ett VR Witcher 3 CDPR borde arbeta på....

Permalänk
Medlem

@Thomas: VA!???!? okej då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jo, det hade varit konstigt (hade iofs varit konstigt att handla på ICA utan att vara medlem också), precis som Facebook:s beslut är. Däremot ser jag det inte som något större hinder. Mest för att det som sagt enkelt går att kringgå, vilket också löser integritetsfrågorna.

Handlar på ica utan medlemskap och har inte blivit utkastad än
Inte alla som vet hur man kan kringå det.
Kom att tänka på min brors barns skola där ALL komunikation sker genom instagram(han var tvungen att skaffa det). Kanske är vanligt idag?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Vill man inte bli förföljd av Facebook kanske man inte bör hänga med Horizon (kan inte påstå att jag har riktigt koll på vad det är men orden "first-party social VR experience" borde ju inte direkt locka den som vill hålla sig så anonym som möjligt) och framförallt inte ha ett aktivt facebook konto från första början, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inget egentligen, har en kompis som har FB vägrat men ham skaffar FB konto om det behövs eftersom han har quest och skaffar nog quest 2.
Han skapar bara kontot o kommer aldrig att använda den för vanlig FB bruk.

Exakt. Har själv inget FB konto eftersom jag tycker det är slöseri med tid men jag tvivlar på att jag skulle råka ut för nått fruktansvärt för att jag skaffar ett för att lira lite Quest.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aka_The_Barf:

Handlar på ica utan medlemskap och har inte blivit utkastad än

Varför skulle du bli utkastad? Jag syftade mer på deras priser.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte alla som vet hur man kan kringå det.
Kom att tänka på min brors barns skola där ALL komunikation sker genom instagram(han var tvungen att skaffa det). Kanske är vanligt idag?

Man kringgår det som sagt genom att skapa ett konto till, det klarar nog de flesta av.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag spår att de säljer 100-150 exemplar om den kostar över 1800kr & 45 miljoner om den kostar 1200kr, säger sig självt om man inte är en rainman.