Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Någon form av brus från LG soundbar.

Permalänk

Någon form av brus från LG soundbar.

Hellu!

Köpte en fin LG-tv i fredags och idag köpte jag en LG soundbar till den.
Denna, om det spelar någon roll.
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/soundbar/lg-s...

Nåväl. Tog hem den och stoppade in och installerade allt. När jag stoppade in strömkabeln så märkte jag att högra högtalaren sprakade till lite då och då, samt att ett konstant brus kom ifrån den när soundbaren var igång. Det är inte ljudinput från tvn via HDMI då jag har testat att köra utan den. Det låter som att en liten fläkt brusar konstant.

Jag började streama lite serier på netflix och märkte efter att jag behövde en paus att bruset hade försvunnit, tänkte tjoho trevligt, men den glädjen var kortvarig.
Så fort jag körde voicecommand för att dra på en låt via google home så startade bruset igen. Det var ungefär som att det som brusade stängde av när jag kollade serier.

När jag aktiverade för att sätta på en låt så står det WIFI på soundbaren, vilket det inte gjorde när jag kollade serie, så min tanke är att det kanske har något med wifit eller bluetoothen att göra? Spontant kändes det kanske som strömförsörjning men iom att den slutade (och ljudet fungerade bra) när jag kollade serie så känns det inte som att det var problemet.

Någon som har en idé? Känns som att felet kan ligga hos mig och inte soundbaren just nu.

Permalänk
Rekordmedlem

Den har 4 ? möjligheter till olika typer av signalkälla så är det bara via hdmi den brusat eller är det via alla ingångarna ?
Och brusar den även utan nån ingång ansluten om den bara är igång ?
Alla förstärkare brus lite men det ska ju inte vara så att det upplevs som störande och är det förstärkarna i den som brusar bör det ju brusa oavsett vilken insignal du valt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den har 4 ? möjligheter till olika typer av signalkälla så är det bara via hdmi den brusat eller är det via alla ingångarna ?
Och brusar den även utan nån ingång ansluten om den bara är igång ?
Alla förstärkare brus lite men det ska ju inte vara så att det upplevs som störande och är det förstärkarna i den som brusar bör det ju brusa oavsett vilken insignal du valt.

Den brusar även om bara strömsladden är i. Det var helt tyst efter en stund när jag pausade en serie på netflix. Därav att jag tror att det kan ha något med wifit att göra. Eller om det är fel på något annat och den måste returneras.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dustylove:

Den brusar även om bara strömsladden är i. Det var helt tyst efter en stund när jag pausade en serie på netflix. Därav att jag tror att det kan ha något med wifit att göra. Eller om det är fel på något annat och den måste returneras.

Det kan vara så att den mutear slutstegen när du pausar insignalen men det låter som om den är trasig eller har allmänt låg kvalitet så att den är ganska brusigt konstruerad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara så att den mutear slutstegen när du pausar insignalen men det låter som om den är trasig eller har allmänt låg kvalitet så att den är ganska brusigt konstruerad.

Kanske var otydlig, menade att den slutade brusa under spelning av serie också. Satte örat emot medan serien spelades och hörde inget brus. När jag stängde av netflix och skulle streama musik via google home så började det brusa igen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dustylove:

Kanske var otydlig, menade att den slutade brusa under spelning av serie också. Satte örat emot medan serien spelades och hörde inget brus. När jag stängde av netflix och skulle streama musik via google home så började det brusa igen.

Signalkällan kan ju också brusa hörbart även om de är digitala

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Signalkällan kan ju också brusa hörbart även om de är digitala

Fortsätter att brusa oavsett vad jag gör, om jag byter källa på soundbaren eller startar om den med/utan hdmi. Stängde av mitt internet och fortsatte att brusa. Volym 0, fortsatt samma sorts brus.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dustylove:

Fortsätter att brusa oavsett vad jag gör, om jag byter källa på soundbaren eller startar om den med/utan hdmi. Stängde av mitt internet och fortsatte att brusa. Volym 0, fortsatt samma sorts brus.

Ja då är det nog så att den helt enkelt inte är bättre eller så är ditt ex trasigt.
ett svagt brus brukar alltid finnas på prylar som inte är verkligt bra men man ska inte störas av det utan det bör vara på nivån att man ska behöva vara inom nån dm från högtalaren och lyssna efter det för att det ska höras för att brusnivån ska vara ok tycker jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.