Qualcomm avtäcker Snapdragon-processor med 5G för bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om det verkligen skall kallas bärbar så är batteritiden av största vikt, detta är intressant minst sagt, problemet är som vanligt mjukvarustödet. Vad kommer man att kunna köra på dessa? Det blir spännande att se vad som händer framöver!

Jag skulle snarare säga att batteritiden är ganska ointressant. Hur många har behov av en batteritid på flera dagar? De allra flesta brukar arbeta på en bärbar dator på jobbet, i skolan eller hemma där det finns tillgång till el. Klarar datorn en hel arbetsdag utan att behöva laddas så är detta helt och hållet tillräckligt. Bärbart är främst för att man lätt ska kunna ta med sig datorn mellan dessa platser.

Så vad man behöver fokusera på är att få fram en krets som kan slå Intel/AMD på fingrarna när det gäller prestanda, även vid emulering då ARM kommer att ha ett stort handikapp i form av all programvara som är skriven för x86. Är den också billigare så är det inte fel, framförallt för skolor och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Jag skulle snarare säga att batteritiden är ganska ointressant. Hur många har behov av en batteritid på flera dagar? De allra flesta brukar arbeta på en bärbar dator på jobbet, i skolan eller hemma där det finns tillgång till el. Klarar datorn en hel arbetsdag utan att behöva laddas så är detta helt och hållet tillräckligt. Bärbart är främst för att man lätt ska kunna ta med sig datorn mellan dessa platser.

Så vad man behöver fokusera på är att få fram en krets som kan slå Intel/AMD på fingrarna när det gäller prestanda, även vid emulering då ARM kommer att ha ett stort handikapp i form av all programvara som är skriven för x86. Är den också billigare så är det inte fel, framförallt för skolor och liknande.

NU har du nog tänkt lite fel, om inte batteritid är ett problem så fungerar nuvarande laptops alldeles utmärkt och det är ingen mening med Arm på laptop.

Poängen är nya användningsområden när man får lång batteritid, inte att rulla på i samma spår som man alltid har gjort. Tänk utanför boxen. Som Apple säger att dom gör.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

NU har du nog tänkt lite fel, om inte batteritid är ett problem så fungerar nuvarande laptops alldeles utmärkt och det är ingen mening med Arm på laptop.

Poängen är nya användningsområden när man får lång batteritid, inte att rulla på i samma spår som man alltid har gjort. Tänk utanför boxen. Som Apple säger att dom gör.

Alla har olika prioritet. Anledningen att jag ser fram emot "Apple Silicon" är inte primärt batteritiden, det är att jag förväntar mig är att dessa CPUer kommer minst matcha Tiger Lake U enkeltrådprestanda samtidigt som de kommer vara överlägsna när alla CPU-kärnor lastas. D.v.s. vill ha ARM64 p.g.a. att det kan på ett relevant sätt lyfta absolut prestanda över nivån vi har idag.

Ovanpå det tror jag det finns fördelar även runt batteri. Inte så mycket att man egentligen behöver mer än 8-10 timmars batteritid, utan jag tror att en orsak att dagens bärbara får sådan brutal degradering av batteritid med tiden är att Intel och AMD har pushat varandra till punkten där deras U-serie modeller har hjärndöd peak-effekt. Hjärndöd då den är så hög att jag misstänker att batterierna tar stryk av den.

Både Intel och AMDs "15 W" kretsar drar ~50 W i peak-effekt enligt de mätningar som gjorts. Ser kanske bra ut i benchmarks, men är inte precis något man förväntar sig av ultratunna bärbara...

Microsoft primära problem är att de kommer vara kraftigt beroende av x86-stöd under överskådlig tid. Är helt övertygad att om bara 1-2 år från nu kommer x86 vara i praktiken irrelevant för MacOS, allt relevant kommer då finnas som native ARM64. Är dit man måste komma om byte till ARM64 ska ha en relevant poäng. När man väl kommit dit är jag övertygad att man nå prestandanivåer x86 inte är kapabel till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Alla har lite olika behov och idéer.

Jag är en sådan där "jobbig jävel" som vill ha både grym batteritid (gärna runt 12 timmar, tex. vid längre resor eller konferenser), hög prestanda (för att privat klara även spel, fotoredigering, musikproduktion, etc.), och allt i en så tunn och ultralätt maskin som möjligt.

Jo, att komma till native ARM64-appar i ekosystemen är viktigt för att kunna få till detta. Annars så tror jag stenhårt på ARM64 (i Apples hårdvarutappning) även för datorer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

NU har du nog tänkt lite fel, om inte batteritid är ett problem så fungerar nuvarande laptops alldeles utmärkt och det är ingen mening med Arm på laptop.

Poängen är nya användningsområden när man får lång batteritid, inte att rulla på i samma spår som man alltid har gjort. Tänk utanför boxen. Som Apple säger att dom gör.

Nu är det ändå du som helt missar den huvudsakliga fördelen, att man med bibehållen strömförbrukning och kylbehov kan erbjuda mer prestanda, och med mindre kiselarea, troligen också till ett lägre pris.

Lösningar på problem som inte existerar har aldrig varit någon framgångsfaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ovanpå det tror jag det finns fördelar även runt batteri. Inte så mycket att man egentligen behöver mer än 8-10 timmars batteritid, utan jag tror att en orsak att dagens bärbara får sådan brutal degradering av batteritid med tiden är att Intel och AMD har pushat varandra till punkten där deras U-serie modeller har hjärndöd peak-effekt. Hjärndöd då den är så hög att jag misstänker att batterierna tar stryk av den.

Även med de effekterna så är det för de flesta laptopbatterier inte mer än 1C, vilket inte är några konstigheter.

Främsta orsaken till batteridegradering är snarare att de flesta bärbara idag är anslutna till nätström största delen av tiden och att alla datorer då laddar batterierna fulla och sedan håller dem vid max cellspänning. Jämför vi med andra användningsområden av litiumjon-batterier som exempelvis plug-in hybrider (tuffare miljö än rena batteribilar pga. fler urladdningscykler) eller satelliter (en urladdningscykel varje varv satelliten gör runt jorden) så behandlar man aldrig batterierna så. Man laddar i princip aldrig batterierna fullare än 80% av max, och urladdningen stoppar man i regel vid 30%. Detta då det finns två olika reaktioner som degraderar batterierna kraftigt vid höga respektive låga cellspänningar som man vill undvika. Eftersom alla tillverkare av bärbara datorer, telefoner och liknande vill vill erbjuda så lång batteritid som möjligt så utnyttjar man batterierna till max kapacitetsmässigt, ingen vill stoppa i ett dubbelt så stort batteri och använda halva kapaciteten för att batteriet ska överleva tio år och tusentals laddcykler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Varför har Audi inte lika bra elbilar som Tesla (de har ju utmärkta diesel/bensinare)?

Kikade på Audi e-tron för ett år sedan (och även Jaguar i-Pace), men den var chanslös och helt ute när man provade och kikade på data. Fick bli en Tesla för mig.

Det har mycket med etablerade infrastrukurer att göra.
"Konventionella" bilmärken har över årtionden byggt upp relationer till leverantörer som tillverkar komponenter till deras motorer, växellådor och kopplingar.
Sen har dom egna avdelningar som växte sig ganska stora, med många ingenjörer och tekniker som forskar och experimenterar runt ämnet diesel/bensinmotor och växellådor. Det är experter som inte kan annat än det (specialisering).
Sen har du monteringen av motorer i själva fabrikens produktionslinje, som har mycket personal ochså.
Så det hänger en stor industri med många arbetsplatser på bensinmotorn. Facket och personalrådet trycker på där ochså att avvecklandet av bensinmotorn inte resulterar i uppsägningar av större skala.
El-Bilar har färre komponenter och monteringen är MYCKET enklare och kräver därmed färre personal.

El-bilen är bara några få procent på marknaden hittils, så att stompa hela bensin grejen, skulle betyda att släppa all personal som tidigare höll på med det.
Stor risk då att högspecialiserat personal sen söker sig till andra företag för att vidareutveckla bensinmotorn.
Dom vill ju inte gå arbetslösa resten av sitt liv, bara för att Audi eller Volkswagen tycker så.
Det är ingen biltillverkare som kann eller vill riskera att kunskaper kring ämnet hamnar hos konkurransen om generellt bränslemotorer utgör mer än 90% av dagens försäljning.
Visst är detta innovationshämmande för marknaden i sig, men det är förklaringen till trögheten kring det hela.
Volkswagen och Audi har väldigt avancerade El-Bil prototyper och experimenterar fligtigt kring det, så dom skulle kunna släppa modeller som är tom bättre och billigare än allt som Tesla har att erbjuda, men det är inte lönsamt för dom, då denna försäljning skulle konkurrera ut deras egna bilar i bränsle sektorn. Dom har för nuvarandet, inget intresse att pressa priser på El-Bilar.
Så blir det är ekonomer styr. Pragmatiskt kall, emotionslöst.

Tesla har inte det bagaget att bära på, dom har startat från grunden med El-Bilar som affärsmodell.
Vilket gav dom ledningen inom El-Bil kategorin.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Det har mycket med etablerade infrastrukurer att göra.
"Konventionella" bilmärken har över årtionden byggt upp relationer till leverantörer som tillverkar komponenter till deras motorer, växellådor och kopplingar.
Sen har dom egna avdelningar som växte sig ganska stora, med många ingenjörer och tekniker som forskar och experimenterar runt ämnet diesel/bensinmotor och växellådor. Det är experter som inte kan annat än det (specialisering).
Sen har du monteringen av motorer i själva fabrikens produktionslinje, som har mycket personal ochså.
Så det hänger en stor industri med många arbetsplatser på bensinmotorn. Facket och personalrådet trycker på där ochså att avvecklandet av bensinmotorn inte resulterar i uppsägningar av större skala.
El-Bilar har färre komponenter och monteringen är MYCKET enklare och kräver därmed färre personal.

El-bilen är bara några få procent på marknaden hittils, så att stompa hela bensin grejen, skulle betyda att släppa all personal som tidigare höll på med det.
Stor risk då att högspecialiserat personal sen söker sig till andra företag för att vidareutveckla bensinmotorn.
Dom vill ju inte gå arbetslösa resten av sitt liv, bara för att Audi eller Volkswagen tycker så.
Det är ingen biltillverkare som kann eller vill riskera att kunskaper kring ämnet hamnar hos konkurransen om generellt bränslemotorer utgör mer än 90% av dagens försäljning.
Visst är detta innovationshämmande för marknaden i sig, men det är förklaringen till trögheten kring det hela.
Volkswagen och Audi har väldigt avancerade El-Bil prototyper och experimenterar fligtigt kring det, så dom skulle kunna släppa modeller som är tom bättre och billigare än allt som Tesla har att erbjuda, men det är inte lönsamt för dom, då denna försäljning skulle konkurrera ut deras egna bilar i bränsle sektorn. Dom har för nuvarandet, inget intresse att pressa priser på El-Bilar.
Så blir det är ekonomer styr. Pragmatiskt kall, emotionslöst.

Tesla har inte det bagaget att bära på, dom har startat från grunden med El-Bilar som affärsmodell.
Vilket gav dom ledningen inom El-Bil kategorin.

Bra förklaring!

Tyvärr har jag ingen liknande bra förklaring gällande Qualcomms misslyckande (och Apples lyckade satsning) med ARM64 på datorsidan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/