Permalänk
Medlem

Speldator till WOW

Tänkte istället för att köpa en färdig dator beställa en i delar nu i veckan när de nya grafikkorten i 3000-serien släpps.

Datorn skall i huvudsak användas för World of Warcraft men jag spelar på flera konton samtidigt så därför behöver jag extra prestanda. Jag tänkte mig en budget på ca 20k inkl. skärm. Det är inte någon skarp gräns men det verkar rimligt då jag inte har några krav på att maxa grafikinställningarna.

Jag har inte byggt dator själv tidigare, bara gjort uppgraderingar på befintliga datorer och behöver hjälp med att plocka ihop något lämpligt som är hyfsat i balans mellan komponenterna. Grafikkort är som sagt tänkt att var från nya 3000-serien så reka gärna vad ni tror är lämpligt i bygget nedan.

Kom gärna med förslag på skärm också, fick rek i en annan tråd att köra 4k 60hz och inte 144hz på 1440p.

https://www.inet.se/datorbygge/b1180387/utkast

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Men om du har en sån budget skulle jag passa på och köpa 32gb ddr4, helst med högre frekvens. 3200Mhz borde duga. Vet inte exakt hur mycket ram flera parallella sessioner tar men 16 är gränsfall för vissa enskilda spel och uppgraderingskostnaden är inte direkt dyr

Permalänk
Lego Master

Mer RAM som föregående är inne på, och jag skulle tagit ett mindre chassi ifall du inte har planer på att fylla det med snurrdiskar framöver. Jag älskar mitt Define R6, men såhär i efterhand har jag inte nytta av all plats i det, och skulle troligen tagit ett Define C eller liknande istället om jag valde nu. Möjligen tillochmed gått över till mITX för att få något som är betydligt behändigare än ett midtower ATX-chassi.
Samtidigt är det vanskligt att välja chassi innan GPUn du tänkt köpa ens är släppt, och 3000-korten ser ju ut att bli rätt stora.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

här har du en build som kan lira wow utan problem och är mycket prisvärd.

lel

Dold text
Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Uhlhorn:

Ser bra ut. Men om du har en sån budget skulle jag passa på och köpa 32gb ddr4, helst med högre frekvens. 3200Mhz borde duga. Vet inte exakt hur mycket ram flera parallella sessioner tar men 16 är gränsfall för vissa enskilda spel och uppgraderingskostnaden är inte direkt dyr

Tack, det låter rimligt givet att extra minnen är relativt billigt. När jag försökte välja snabbare minne på Inet så kom texten: "Hastigehten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet". Har jag valt fel moderkort för det verkar gälla för alla minnen över 2666Mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Mer RAM som föregående är inne på, och jag skulle tagit ett mindre chassi ifall du inte har planer på att fylla det med snurrdiskar framöver. Jag älskar mitt Define R6, men såhär i efterhand har jag inte nytta av all plats i det, och skulle troligen tagit ett Define C eller liknande istället om jag valde nu. Möjligen tillochmed gått över till mITX för att få något som är betydligt behändigare än ett midtower ATX-chassi.
Samtidigt är det vanskligt att välja chassi innan GPUn du tänkt köpa ens är släppt, och 3000-korten ser ju ut att bli rätt stora.

Tack, minnena tar jag till mig och ökar till 32. Jag har inga planer på att fylla på så mycket utöver ovanstående, möjligen blir det EN hdd framöver. Låter som att det kan finnas anledning att välja ett mindre chassi och gällande GPUn hade jag nog tänkt att vänta tills de är släppta. Som ovan datorbyggare trodde jag att de nya korten skulle finnas tillgängliga nu under sept men nu har jag förstått att det kanske bara är toppmodellerna.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Promod:

Tack, det låter rimligt givet att extra minnen är relativt billigt. När jag försökte välja snabbare minne på Inet så kom texten: "Hastigehten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet". Har jag valt fel moderkort för det verkar gälla för alla minnen över 2666Mhz?

Det ska inte vara nåt problem, det ska klara upp till 4600MHz på minnena. XMP-profilerna löser det där åt dig när du aktiverar dem i UEFI.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

här har du en build som kan lira wow utan problem och är mycket prisvärd.

Kul, jag vet att det för många år sedan var möjligt att spela WOW på min jobbdator om man begränsade grafikinställningarna. Men idag när jag sitter med en 5 år gammal i7 dator så får jag köra alla grafikinställningar i botten när jag kör flera konton samtidigt.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Så här tänker jag mig bygget just nu, det kommer bli lite dyrare än tänkt från början men troligtvis också bättre

]Bild[/url]

Till detta skall jag köpa 3070 eller 3080 är det tänkt.

Synpunkter?
Behöver jag fler fläktar till chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promod:

Kul, jag vet att det för många år sedan var möjligt att spela WOW på min jobbdator om man begränsade grafikinställningarna. Men idag när jag sitter med en 5 år gammal i7 dator så får jag köra alla grafikinställningar i botten när jag kör flera konton samtidigt.

Fler konton samtidigt så kan jag köpa det men till och med i7 920 körde jag wow i 4k med max settings med ett 1080ti 60-100fps när jag raidade så nästan allt funkar till wow

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Promod:

Hej igen,

Så här tänker jag mig bygget just nu, det kommer bli lite dyrare än tänkt från början men troligtvis också bättre

https://komponentkoll.se/bild/KeWef.png]Bild[/url]

Till detta skall jag köpa 3070 eller 3080 är det tänkt.

Synpunkter?
Behöver jag fler fläktar till chassit?

Min synpunkt är att det är extremt overkill även om du kör multiboxing. De som kör i bakgrunden limiterar man ju ändå till en låg fps?15-20?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Min synpunkt är att det är extremt overkill även om du kör multiboxing. De som kör i bakgrunden limiterar man ju ändå till en låg fps?15-20?

Möjligen är det så, jag har säkert bytt upp varje komponent ett extra steg med tanke på framtida behov. Jag har ingen stram budget därför blir det kanske överkant.
Tittar man på multibox av 5 konton så rekommenderas: 4-6 CPU cores, 16GB - 32GB RAM, 4GB video card
Men jag läser emellanåt om de kämpar med lagg i vissa speciella situationer och tvingas göra oönskade begränsningar även för huvudkontot.

Jag ser återkommande kommentarer att WOW är CPU krävande, därav i7.
Vilka andra komponenter ser du att jag skulle kunna dra ned på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

här har du en build som kan lira wow utan problem och är mycket prisvärd.

När du säger lol menar du väl ändå kek?

Tog mig friheten att modda TS kundvagn lite.

Bytte CPU till en KF, dvs med inbyggd graffe. Kostar 100kr till, men kan vara rätt skönt när grafikkortet strular så kan man köra på det inbyggda så länge eller i felsökningssyfte.

Downsizade till 3200 Mhz minnen. Lite billigare, med flashig RGB.

Större SSD.

Seasonic Platinum nätagg. Lite klenare, lite billigare, mer effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

här har du en build som kan lira wow utan problem och är mycket prisvärd.

Ok, min dator klarar inte av WoW stabilt i 144fps i 1440p 144hz även när jag börjar sänka inställningarna rejält, det är nog de mest krävande spelet på marknaden faktiskt när "rätt" saker händer på skärmen.

Satsa på en CPU med så mycket kärnor som möjligt i hög frekvens, WoW fick i patch 8.1 stöd för upp till 32 kärnor tror jag det var om det inte var fler.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@tBiorrith: KF är versionen utan inbyggd grafik och K är versionen med grafik så finns ingen anledning att ta den dyrare KF versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

@tBiorrith: KF är versionen utan inbyggd grafik och K är versionen med grafik så finns ingen anledning att ta den dyrare KF versionen.

Åh! My bad! Blandade runt dom.

Permalänk
Medlem

Valet av moderkort

Skulle gärna få lite mer synpunkter om valet av moderkort, jag har ju valt en instegsmodell för Intel 10 gen.
Vad går jag miste om utöver Wi-Fi och Bluetooth genom att inte välja t.ex. ett "gaming" kort eller ett dyrare moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promod:

Skulle gärna få lite mer synpunkter om valet av moderkort, jag har ju valt en instegsmodell för Intel 10 gen.
Vad går jag miste om utöver Wi-Fi och Bluetooth genom att inte välja t.ex. ett "gaming" kort eller ett dyrare moderkort?

Om du inte behöver Wi-Fi eller Bluetooth och inte ska överklocka så funkar nästan vilket som helst. Det du valt är ett bra moderkort.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Nästan färdigt

Nu har jag köpt in allt och byggt klart, väntar bara på grafikkort. Jag valde att lägga mig på en lite dyrare nivå än jag ursprungligen tänkt och förhoppningen är att den skall funka många år framåt.

Så här blev det, med tänkt grafikkort då:

Permalänk
Medlem

Ser bra ut fast hade bytt ut SSD'n till en större på 1TB då många spel tar stor plats idag, t.ex: https://komponentkoll.se/produkt/107528-kingston-a2000-1tb-nv.... Du kommer inte märka någon prestandaskillnad alls i spel heller. Kan rekommendera att lägga ut några hundra mer på tangentbordet och köpa ett mekaniskt, betydligt skönare att använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Ser bra ut fast hade bytt ut SSD'n till en större på 1TB då många spel tar stor plats idag, t.ex: https://komponentkoll.se/produkt/107528-kingston-a2000-1tb-nv.... Du kommer inte märka någon prestandaskillnad alls i spel heller. Kan rekommendera att lägga ut några hundra mer på tangentbordet och köpa ett mekaniskt, betydligt skönare att använda

Tack för svaret. Jag velade lite inför SSD-valet, ser att många rekommenderar Kingston här och köpte faktisk även den du länkar till och planerade lämna tillbaka Samsungen. Sedan efter läst ett antal recensioner och tester beslöt jag ändå att gå för Samsungen och planen var att framöver komplettera med SATA SSD i takt med att behovet ökar. I min gamla burk sitter jag med 128 SSD och 1 TB HDD, men använder endast SSDn

Tangentbordet slank ned för att det fått så otroligt bra omdömen bland köparna och jag behöver ett nytt, men just nu ligge både Kingston SSDn, skärmen och tangentbordet oöppnade så skall kolla en vända till.

Permalänk
Medlem

Bild

Lägger upp en bild på hur det blev. Jag har använt datorn ett tag nu och är väldigt nöjd.
Skulle egentligen dra fram ytterligare en 8-pin kabel till grafikkortet från nätaggregatet.