Permalänk
Medlem

Omdöme på ny dator

Hej,

Jag planerar köpa ny gamingdator samt skärm nu inför hösten. Spelar enbart World of Warcraft men ofta på flera konton samtidigt och behöver därför lite extra prestanda. Jag har tänkt mig i prisklassen upp till 20k för dator och skärm.

Var lite inne på denna kombo men tar gärna emot synpunkter och råd:

Acer Nitro N50-610 - i7
Acer 27" Nitro XF272X HDR 240 Hz FreeSync

Provade även bygga dator med motsvarande komponenter men det verkar inte bli billigare, kanske finns någon annan anledning till att bygga egen i så fall får ni gärna reka det.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Promod: Fördelen med egna delar är väl snarare att du kan uppgradera den utan problem märkes Datorer brukar inte vara lika lätt . plus att den är konstigt sammansatt . Alltså intel är bättre i spel än amd om du använder ett riktigt vasst grafikkort . Med ett 2060 super är det pengar i sjön

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Vänta några månader med att bygga/köpa ny burk. Snart släpper både AMD och Nvidia sina nya grafikkort som kommer vara betydligt bättre än nuvarande på marknaden. Ha lite is i magen, sedan rekommenderar jag att bygga en egen burk. -Alla dagar i veckan!

Har du riktig otur med tex en Acer, då får du 350W nätagg, budget RAM-minnen, skumt moderkort och otrevligt chassi. Bättre att välja ut egna komponenter så att man kan bygga även för framtiden.

(Edit: Såg nu att du får med 500W nätagg, vilket jag tycker är minst 250W för lite för en burk värd 15K.)

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promod:

Hej,

Jag planerar köpa ny gamingdator samt skärm nu inför hösten. Spelar enbart World of Warcraft men ofta på flera konton samtidigt och behöver därför lite extra prestanda. Jag har tänkt mig i prisklassen upp till 20k för dator och skärm.

Var lite inne på denna kombo men tar gärna emot synpunkter och råd:

Acer Nitro N50-610 - i7
Acer 27" Nitro XF272X HDR 240 Hz FreeSync

Provade även bygga dator med motsvarande komponenter men det verkar inte bli billigare, kanske finns någon annan anledning till att bygga egen i så fall får ni gärna reka det.

Tack på förhand!

Kan ju rekommendera dig som inbiten WoW spelare själv att inte ta klivet upp från 60hz, spelet levererar inget magiskt när man går över 100 fps och kräver bara ofantliga resurser.

Funderar själv på att backa tillbaka bandet till 4k 60hz istället och göra mig av med min 144hz 1440p skärm.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, då avvaktar jag och planerar för att beställa en dator i delar framöver.