Bredband från Telia till villa över 5G.

Permalänk
Medlem

Bredband från Telia till villa över 5G.

Har blivit erbjudna detta på Koster (en ögrupp utanför Strömstad) då för få tecknat intresse för fiber.
Allt låter bra men hur tillförlitligt kan man räkna med att det blir? Vad är det för hårdvara hus kunden?
Erbjuden hastighet är för oss 100/60 (man kan välja 10/10 men inte intressant för oss), de garanterar 50 ner, de hade inga uppgifter om garantier upp. De pratade om fiberanslutning, konverter och en liten vid dosa på utsidan av huset men det var ju ingen tekniker jag talade med så frågorna jag ställde kunde inte besvaras eller besvarades lite konstigt. Det primära för oss är tillförlitligheten upp när vi inte är där, om det blir hackigt när vi är där och kollar Netflix är inte hela världen men videokonferenser måste gå att köra med minimalt med störningar.

Idag har vi en ZTE-Router/modem från Tele2 med 4G som fungerar mycket otillförlitligt, på sommaren med många turister är prestanda medioker. De uppger att det inte är ett publikt 5G-nät så prestanda bör inte påverkas så dramatiskt under sommaren.

Kommer vi få en publik ip-adress? (Fjärråtkomst av bla övervakningskameror nödvändig)
Kan jag använda egen router?
Är tillförlitligheten större än 4G?
Drar utrustningen mycket så jag bör skaffa en maffigare UPS?

För den nyfikne;
installationskostnad ca 7500:- (minns ej exakt)
10/10 49:-/månad
100/60 499:-/månad, två års bindningstid, första året gratis.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

Har blivit erbjudna detta på Koster (en ögrupp utanför Strömstad) då för få tecknat intresse för fiber.
Allt låter bra men hur tillförlitligt kan man räkna med att det blir? Vad är det för hårdvara hus kunden?
Erbjuden hastighet är för oss 100/60 (man kan välja 10/10 men inte intressant för oss), de garanterar 50 ner, de hade inga uppgifter om garantier upp. De pratade om fiberanslutning, konverter och en liten vid dosa på utsidan av huset men det var ju ingen tekniker jag talade med så frågorna jag ställde kunde inte besvaras eller besvarades lite konstigt. Det primära för oss är tillförlitligheten upp när vi inte är där, om det blir hackigt när vi är där och kollar Netflix är inte hela världen men videokonferenser måste gå att köra med minimalt med störningar.

Idag har vi en ZTE-Router/modem från Tele2 med 4G som fungerar mycket otillförlitligt, på sommaren med många turister är prestanda medioker. De uppger att det inte är ett publikt 5G-nät så prestanda bör inte påverkas så dramatiskt under sommaren.

Kommer vi få en publik ip-adress? (Fjärråtkomst av bla övervakningskameror nödvändig)
Kan jag använda egen router?
Är tillförlitligheten större än 4G?
Drar utrustningen mycket så jag bör skaffa en maffigare UPS?

För den nyfikne;
installationskostnad ca 7500:- (minns ej exakt)
10/10 49:-/månad
100/60 499:-/månad, två års bindningstid, första året gratis.

Om det är en seriöst gjord radiolänk mellan 2 fasta punkter ger den ganska stabil kapacitet, det som påverkar mest är nog i så fall vädret men om det inte är snöstorm och tjocka hela tiden bör det fungera tekniskt.
Hur de gör med publikt vet jag inte för det kan ju vara CGN (eller inte).
En egen router lär i vart inte vara nått problem om du vill ha det för det är bara för dig att välja och konfigurera rätt.
Skulle gissa att radiolänken drar max 30 W men mer troligt under 15.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Som med andra radiovågor kan vädret spela betydande roll. Varit ute på uddarna runt Uddevalla för många år sedan när 3G var primära och 4G på intåg. Med blåst och regn var det i princip ingen mottagning alls förrän man kom in mot centrum. Säger inte att den lösning ni erbjuds kommer dras med detta problemet men det kan definitivt finnas där.

Edit: följdfråga, är masten på fastlandet och radio över till ön eller har dom dragit fiber ut till ön och därifrån är det radiolänk?
Om jag inte minns fel var vi tvugna att köra försvarets 24m mast på runt 30W ut för att få kontakt med mottagaren som stod på I17.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

@Mordekai: Som med andra radiovågor kan vädret spela betydande roll. Varit ute på uddarna runt Uddevalla för många år sedan när 3G var primära och 4G på intåg. Med blåst och regn var det i princip ingen mottagning alls förrän man kom in mot centrum. Säger inte att den lösning ni erbjuds kommer dras med detta problemet men det kan definitivt finnas där.

Edit: följdfråga, är masten på fastlandet och radio över till ön eller har dom dragit fiber ut till ön och därifrån är det radiolänk?
Om jag inte minns fel var vi tvugna att köra försvarets 24m mast på runt 30W ut för att få kontakt med mottagaren som stod på I17.

De har sagt att de skall förstärka sin lokala kapacitet om det behövs, de har ju redan mast på ön för 4G, skulle tro att det är ca 1Km till huvudmasten på sykoster, inte fri sikt pga träd men inga berg emellan. Jag vet är ganska säker på att de har radiolänk till fastlandet, det finns ju el till fastlandet men de har talat om att lägga in fiber i eventuell framtida vattenledning till fastlandet så jag tror inte det finns idag.