3600mhz minnen med ett Rog Strix B450-F Gaming?

Permalänk
Medlem

3600mhz minnen med ett Rog Strix B450-F Gaming?

Jag kör just nu med ett par minnen som är bara 2666mhz och vad jag läst är det rätt långsamt för min Ryzen 7 3700x cpu.
Därför har jag bestämmt mig för att köra med snabbare minnen så jag går i tankarna att köpa dessa:
(https://www.webhallen.com/se/product/305278-G-SKill-Trident-Z...)

Kommer dessa passa mitt moderkort Asus b450 f gaming? Vad jag läst när jag googlat så säger endel ja och ser även några som säger nej, vilket stämmer?

Bios: 2605

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

@Whaea: De finns inte med på QVL så du får nog hoppas hitta någon som har testat.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Whaea: De finns inte med på QVL så du får nog hoppas hitta någon som har testat.

Efter mer sökning hittade jag denna tråd

https://pcpartpicker.com/forums/topic/343302-does-the-asus-b4...

Tar väl och beställer hem och testar, fungerar det inte så får jag väl skicka tillbaka dom

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Det är oftast inte så viktigt att det finns med på QVL för lägre hastigheter som 3600 MT/s. Mest för 4000+ MT/s som det blir relevant om du kör 2 moduler. 4 moduler brukar dock få det jobbigt vid lägre hastigheter än endast 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Det är oftast inte så viktigt att det finns med på QVL för lägre hastigheter som 3600 MT/s. Mest för 4000+ MT/s som det blir relevant om du kör 2 moduler. 4 moduler brukar dock få det jobbigt vid lägre hastigheter än endast 2.

Okej, så det borde fungera då?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Jag har 32GB-kittet med 3800X och Gigabyte Auros X570 Pro Wifi (ITX).
Hade problem i början men efter tips att sänka SoC Power fungerar det fint i 3600MHz.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har 32GB-kittet med 3800X och Gigabyte Auros X570 Pro Wifi (ITX).
Hade problem i början men efter tips att sänka SoC Power fungerar det fint i 3600MHz.

Hur avancerat är det att göra och är det säkert att göra?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Hur avancerat är det att göra och är det säkert att göra?

Bara att ändra inställningen i bios och testa tills det är stabilt, jag fick sänka några steg innan det blev bra.
Ja, det ska vara säkert.

En kompis har samma minnen med msis b450 itx kort och han behövde inte sänka btw.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bara att ändra inställningen i bios och testa tills det är stabilt, jag fick sänka några steg innan det blev bra.
Ja, det ska vara säkert.

En kompis har samma minnen med msis b450 itx kort och han behövde inte sänka btw.

Ah okej kanske fungerar direkt då. Antar att jag ska se till att xmp är igång i bios?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Ah okej kanske fungerar direkt då. Antar att jag ska se till att xmp är igång i bios?

Japp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Okej ram minnena sattes i och datorn bootade inte, orange lampa lös som står för "DRAM"

Vad finns det för alternativ att pröva?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Hittade specifikationer på asus hemsida och där står det "3rd Gen AMD Ryzen™ Processors
4 x DIMM, Max. 128GB, DDR4 3600(O.C.)" Så då bör det väl fungera, men gissar på att mitt BIOS måste uppdateras?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Kan va så att du har en äldre bios, men nyare bios brukar det tillkomma bättre minnesstöd/kompatibilitet, så i med dom gamla och uppdatera bios, sen nolla bios efter och i med nya minnena och se om det går bättre då.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Kan va så att du har en äldre bios, men nyare bios brukar det tillkomma bättre minnesstöd/kompatibilitet, så i med dom gamla och uppdatera bios, sen nolla bios efter och i med nya minnena och se om det går bättre då.

Jag får testa det. Är sjukt orolig över att behöva uppdatera just bios... Har du någon bra guid du kan dela med dig för att underlätta uppdateringen?

EDIT: HIttade en perfekt video för även just mitt moderkort ( https://www.youtube.com/watch?v=y2hJXo2OVkc )

Behöver jag göra något med mitt usbminne eller bara plugga i och föra över filen?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Jag får testa det. Är sjukt orolig över att behöva uppdatera just bios... Har du någon bra guid du kan dela med dig för att underlätta uppdateringen?

EDIT: HIttade en perfekt video för även just mitt moderkort ( https://www.youtube.com/watch?v=y2hJXo2OVkc )

Behöver jag göra något med mitt usbminne eller bara plugga i och föra över filen?

Ska man vara noga så kan man formatera det till FAT32 innan man kopierar över filen, men jag är inte helt hundra på om jag gjorde det sist jag uppdaterade mitt moderkort, som för övrigt är ett ROG STRIX B450-I Gaming, så en mini variant av ditt kort typ

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Ska man vara noga så kan man formatera det till FAT32 innan man kopierar över filen, men jag är inte helt hundra på om jag gjorde det sist jag uppdaterade mitt moderkort, som för övrigt är ett ROG STRIX B450-I Gaming, så en mini variant av ditt kort typ

Okej. Tack för din hjälp. Dom håller på med underhåll här utanför lägenhetsområdet så ska nog vänta tills dom slutat för dagen innan jag påbörjar uppdatering utifall elen klipper när dom håller på att gräva och ha sig

För övrigt, hur länge tog det för dig att uppdatera bios?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Allt gick bra. Tog ca 5 min att uppdatera bios och sedan gick jag in och satte igång "DOCP" allt fungerar som det ska. Tack för eran hjälp

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Jag kör just nu med ett par minnen som är bara 2666mhz och vad jag läst är det rätt långsamt för min Ryzen 7 3700x cpu.
Därför har jag bestämmt mig för att köra med snabbare minnen så jag går i tankarna att köpa dessa:
(https://www.webhallen.com/se/product/305278-G-SKill-Trident-Z...)

Kommer dessa passa mitt moderkort Asus b450 f gaming? Vad jag läst när jag googlat så säger endel ja och ser även några som säger nej, vilket stämmer?

Bios: 2605

Minne
Dom funkar fint på min bräda med nyaste bios och en 3800x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Minne
Dom funkar fint på min bräda med nyaste bios och en 3800x

Det funkar sådär för mig. om man kollar specifikationerna på asus hemsida står det att det går "3600 mhz (oc)" men då var jag tvungen att uppdatera moderkortet. Jag uppdaterade det och funkade men på något sätt blev det väldigt instabilt med 3600 mhz, spel krashade, fick bluescreen så sänkte till 3200 mhz och allt fungerar nu. Har kört memtest och lite annat. Har en annan tråd om du känner för att läsa angående detta

Visa signatur

Punch a fish make a wish