gjorde rent mekaniskt tangentbord - sega/fastnande/knappt klickbara knappar?

Permalänk
Medlem

gjorde rent mekaniskt tangentbord - sega/fastnande/knappt klickbara knappar?

hejsan, gjorde rent mitt Corsair STRAFE RGB MK.1 tangentbord för ett par dagar sedan. mitt problem är att vissa tangent-knappar har blivit "tröga". De är svåra att trycka ner, och de fastnar/tar lång tid att komma upp igen.

Vad kan jag ha gjort för fel? kan knappt använda tangentbordet över huvud taget för tillfället då typ 8-9 knappar är "tröga".

vad jag gjorde:

1. tog av alla knappar med en keycaps remover
2. la dem i blöt med lite diskmedel i en 40min-1timme
3. tog engångs "öron-tops" kaffe filter och en fuktig linnetrasa och gjorde rent själva bordet.
4. lät knapparna lufttorka i typ 20 timmar innan jag satt ihop allt igen.

märkte först av at vissa knappar var lite sega, men trodde det skulle bli bättre efter tiden, men har snarare blivit värre, kan knappt trycka in vissa knappar(medans andra funkar helt fin fint). Vad har jag gjort för fel? gjorde rent samma tangentbord föra året på exakt samma sätt.. kan jag fixa detta på något sätt, eller måste jag köpa et nytt? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

hejsan, gjorde rent mitt Corsair STRAFE RGB MK.1 tangentbord för ett par dagar sedan. mitt problem är att vissa tangent-knappar har blivit "tröga". De är svåra att trycka ner, och de fastnar/tar lång tid att komma upp igen.

Vad kan jag ha gjort för fel? kan knappt använda tangentbordet över huvud taget för tillfället då typ 8-9 knappar är "tröga".

vad jag gjorde:

1. tog av alla knappar med en keycaps remover
2. la dem i blöt med lite diskmedel i en 40min-1timme
3. tog engångs "öron-tops" kaffe filter och en fuktig linnetrasa och gjorde rent själva bordet.
4. lät knapparna lufttorka i typ 20 timmar innan jag satt ihop allt igen.

märkte först av at vissa knappar var lite sega, men trodde det skulle bli bättre efter tiden, men har snarare blivit värre, kan knappt trycka in vissa knappar(medans andra funkar helt fin fint). Vad har jag gjort för fel? gjorde rent samma tangentbord föra året på exakt samma sätt.. kan jag fixa detta på något sätt, eller måste jag köpa et nytt? :/

Om du nu bara diskat själva "keykaps" & inte mekaniska brytarna så är det ju märkligt.

så brytaren borde då vara seg kan du ta ut brytaren å droppa i alkohol/isopropanol. det ska gå plocka isär men ett jävla pill å små delar som kan komma bort.

Permalänk
Medlem

@Xcalibur:

aa.. det jag också tyckte var underligt..

det kommer inte att skada brytarna om jag doppar dem i alkohol? hur länge bör jag vänta tills det avdunstar?

Permalänk

Gjorde du rent fysiskt på brytaren?
Tryckte ner "stemen"?
Det har hänt mig att topsen tappat lite bomull och fastnad mellan stemen och brytaren.
Försök ta bort keykapsen, tyck ner knappen och se om något fastnat där.

Permalänk
Medlem

@handflatan:
nej, jag gjorde bara rent "runt" stemen, aldrig direct på. kan inte see at något har fastnat, och att det skulle hända på 7-8 tagenter utan direkt kontakt låter lite långdraget? :/

kan jag göra rent stemen på något viss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

@handflatan:
nej, jag gjorde bara rent "runt" stemen, aldrig direct på. kan inte see at något har fastnat, och att det skulle hända på 7-8 tagenter utan direkt kontakt låter lite långdraget? :/

kan jag göra rent stemen på något viss?

både Etanol & Isopropanol avdunstar på några sekunder om det är 99% frågan om du spillt nånting som sen kommit in i brytarna.
vilka brytare är det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

både Etanol & Isopropanol avdunstar på några sekunder om det är 99% frågan om du spillt nånting som sen kommit in i brytarna.
vilka brytare är det ?

dessa
https://www.cherrymx.de/en/mx-original/mx-silent-red.html

kan hända att jag spillt något för länge sedan? men de fungerade fin fint innan jag gjorde rent den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

dessa
https://www.cherrymx.de/en/mx-original/mx-silent-red.html

kan hända att jag spillt något för länge sedan? men de fungerade fin fint innan jag gjorde rent den.

fast du diskade ju inte brytarna eller?
svårt att veta men är en trög att trycka in så är et ju nånting? sen om det är intorkad läsk vet ja inte. ?

Permalänk
Medlem

@Xcalibur: korrekt diskade aldrig brytarna, drog en lättfuktig trasa på "runt" brytarna (inte direkt på dem), och var inget direkt kladdigt, mest hår och annat smått böss.

såg någon guide på reddit som rekommenderade att lägga kokande vatten på brytarna med ett sugrör och trycka ner det, antar att det är samma princip som med alcohol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

@Xcalibur: korrekt diskade aldrig brytarna, drog en lättfuktig trasa på "runt" brytarna (inte direkt på dem), och var inget direkt kladdigt, mest hår och annat smått böss.

såg någon guide på reddit som rekommenderade att lägga kokande vatten på brytarna med ett sugrör och trycka ner det, antar att det är samma princip som med alcohol?

varmt vatten är bättre på lösa upp socker etc, men Alkohol /isopropanol är bättre få bort mindre rester.. när det nu inte är någon känslig elektronik så spelar det ju mindre roll. kokande vatten skulle jag nog inte använda

testa en av brytarna med varmt kranvatten som var trög, se om du kan klämma ihop den mer samtidigt som du sköljer den i vatten.
blås sen ut vattnet, nånting är säkert i mekaniken om den inte går att trycka ihop.

Permalänk
Medlem

blev något bättre efter jag använda varmt vatten och lätt det torka ett per dagar. tror ni det är värt att testa med alcohol med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

blev något bättre efter jag använda varmt vatten och lätt det torka ett per dagar. tror ni det är värt att testa med alcohol med?

alkoholen kan du använda för att få bort vattnet snabbare. du kan ju testa med några droppar om du nu redan har isopropanol eller t-röd.

Permalänk

@polo2005:
Du skulle kunna spä ut alkoholen med vatten. Vet dock inte hur mycket som är lämpligt. Men testa med något riktigt svagt, som 10% alkohol.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett mekaniskt tangentbord en hade spillt öl över, var samma symptom.
Jag tröck ner brytaren lite så det öppnade sig, sprayade elektronik spray in i brytaren.
Nu fungerar allt fint igen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Isopropanol - även kallat isopropylalkohol eller IPA - brukar lösa sådant här. Finns på apoteket om du frågar, bl a, det brukar inte stå framme. Om du är yngre kanske du inte får köpa dock, vet inte riktigt hur det är med det. Köp inte typ aceton på Ica, de innehåller ofta oljor som inte är jättebra att mixa med elektronik.

Jag brukar rengöra typ så här: knappar i balja med diskmedel och varmt vatten (som du gjorde), gnugga runt lite, Apple blackstick (men går bra men, ja, typ vilken petig plastgrej som helst), spruta/häll på isopropanol på microfibertrasa som ej luddar av sig (trasan ska vara blank, glasögontrasa funkar), ta spets på blackstick, vira isopropanoltrasa runt, rengör inne i brytaren. Gör likadant mellan alla brytare/knappar.

Gör det en gång om året ungefär och det håller sig fräscht. Trasan ska inte vara dyngsur utan det räcker med rätt lite, så får man fylla på lite allt eftersom.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Isopropanol - även kallat isopropylalkohol eller IPA - brukar lösa sådant här. Finns på apoteket om du frågar, bl a, det brukar inte stå framme. Om du är yngre kanske du inte får köpa dock, vet inte riktigt hur det är med det. Köp inte typ aceton på Ica, de innehåller ofta oljor som inte är jättebra att mixa med elektronik.

Jag brukar rengöra typ så här: knappar i balja med diskmedel och varmt vatten (som du gjorde), gnugga runt lite, Apple blackstick (men går bra men, ja, typ vilken petig plastgrej som helst), spruta/häll på isopropanol på microfibertrasa som ej luddar av sig (trasan ska vara blank, glasögontrasa funkar), ta spets på blackstick, vira isopropanoltrasa runt, rengör inne i brytaren. Gör likadant mellan alla brytare/knappar.

Gör det en gång om året ungefär och det håller sig fräscht. Trasan ska inte vara dyngsur utan det räcker med rätt lite, så får man fylla på lite allt eftersom.

Kjell&co är mycket billigare nu verkar det vara slut på lager men Apoteket är ju dyrt.
asså det finns ju massor med saker som är 99% isopropanol eller etanol som T-röd. koncentrerad kylarvätska etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

Kjell&co är mycket billigare nu verkar det vara slut på lager men Apoteket är ju dyrt.
asså det finns ju massor med saker som är 99% isopropanol eller etanol som T-röd. koncentrerad kylarvätska etc.

Edit ser nu att ja skrivit fel det ska vara koncentrerad Spolarvätska.. kylarvätska är nåt helt annat

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xcalibur:

Edit ser nu att ja skrivit fel det ska vara koncentrerad Spolarvätska.. kylarvätska är nåt helt annat

Ja glykol är sött och blir klibbigt och är dessutom rejält giftigt så det är nog inget man vill försöka tvätta nått med, det lär bli lika illa som att tvätta med honung eller melass.
Det kan också vara så att tangentbordet behöver smörjas och inte bara rengöras för en del t bords kan kännas rätt skumma om det inte finns nån smörjning utan plastdelarna och plåten i kontakten direkt glider mot varandra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.