Permalänk

C: fyller upp ju mer jag rensar

Datorn protesterar mot full disk så jag rensar vad jag kan på bilder och spel men strax efter är disken helt full igen utan att jag sparat någonting. Vad händer? Är det automatiska windowsuppdateringar som lagras halvfulla gång på gång efter jag rensat eftersom disken är full och inte tar emot hela. Är det nåt virus som tankar skräp?

Hur ser man vad som tar plats? Kontrollpanelen visar oftast inte storlek eller plats på program.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

I task manager, fliken processes sortera efter diskanvändning

Permalänk
Medlem

Kanske en dum kommentar men har du rensat papperskorgen?

Permalänk
Medlem

Spacesniffer.

Permalänk

Grymt. Använde denna för att frigöra. Tack!

Skrivet av tankjunior:

Kanske en dum kommentar men har du rensat papperskorgen?

Nä inte dum kommentar men jo det har jag.

Permalänk
Medlem

Hur är denna till skillnad mot CCleaner? (detta är en helt ny värld för mig)

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dashio:

Hur är denna till skillnad mot CCleaner? (detta är en helt ny värld för mig)

CCleaner är ett program som rensar ut skit. Windirstat visar vad som tar upp plats på disken.

Permalänk
Medlem

Spacemonger 1.4 är freeware och gör ungefär samma sak som windirstat fast med ett enligt mig snyggare/bättre/enklare interface. Vill rekommendera det med hela mitt hjärta.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du verkligen har fyllt systemenhetyen knökfull så har ju win offrat funktionalittet för att frigöra utrymme så tömmer du inte tillräckligt mycket så kommer win troligen att ta tillbaka en del utrymme.
Det behöver ungefär 2,5 X ram + 30 Gbyte tillgängligt utrymme för att fungera bra och kunna köra win update utan problem och klagomål om du inte manuellt konfigurerar nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör du fortfarande Windows 7?

Det kan bero på att windows failar att packa ihop log-filerna, oftast pga en korrupt logfil.

Kolla i: C:\Windows\Logs\CBS och ta bort den älsta logfilen du hittar (eller alla.) Därefter rensa alla cab_xxxx i C:\Windows\temp

Det borde frigöra allt utrymme och se till att det inte börjar skapas nya cab_xxxx filer direkt igen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du verkligen har fyllt systemenhetyen knökfull så har ju win offrat funktionalittet för att frigöra utrymme så tömmer du inte tillräckligt mycket så kommer win troligen att ta tillbaka en del utrymme.
Det behöver ungefär 2,5 X ram + 30 Gbyte tillgängligt utrymme för att fungera bra och kunna köra win update utan problem och klagomål om du inte manuellt konfigurerar nått.

Ja, jag kör windows7. 30GB? Är det verkligen nödvändigt? Det var länge sen den hade. Operativsystemet ligger på en liten ssd på 160gb totalt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av somvanligt:

Ja, jag kör windows7. 30GB? Är det verkligen nödvändigt? Det var länge sen den hade. Operativsystemet ligger på en liten ssd på 160gb totalt.

Nej 30 Gbyte ledigt är för dagens win 10 eftersom MS har lovat att win 10 är det sista windows, det installerar om sig ungefär var 6e månad och då behövs det utrymmet för annars klagar det och man hamnar i en jojo med försök, misslyckande och återställning och win skickar upp en massa varningar om att det önskar mera plats för att kunna utföra uppdateringarna men det ärbara versionsbytena som tar så mycket utrymme, vanliga uppdateringar kräver mycket mindre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.