Vad behövs det för att få bra ljudinspelning?

Permalänk
Medlem

Vad behövs det för att få bra ljudinspelning?

Hej!

Har sedan länge spelat musik och speciellt elgitarr men nu har jag börjat vela satsa på att spela in mer då jag är ganska ensamen i detta lilla samhälle.

Idag spelar jag typ bara Metallica och har en massa riff jag skulle vela spela in och få det att låta bra men vad behöver jag?

Idagsläget har jag en effekt/processor pedal Boss Me-25 som jag kan koppla med usb och den använder jag dagligen till att spela med och låter rätt bra.
Har en kompis som vill sälja sitt externa ljudkort "Behringer u-phoria umc 404hd men jag tänkte få hjälp först om det är värt att skaffa det ljudkortet då jag redan har en pedal som jag kan koppla in via usb.

Har även ett midi keyboard (just nu okänt) som jag ska få låna men är samma där, är det något jag behöver?

Vill ju kunna spela in covers, spela in riff, kanske lägga dit trummor med men har 0 koll på var jag börjar vet inte ens vad det finns för bra program till Windows 10

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Det är ofta musikanten som får det att låta bra, inte vilken utrustning han/hon har.
Klart om de inte låter dåligt pga utrustningen.
De du vill titta på är vad för typ av analog till digital (ADC) din utrustning har.
Hz (ofta 128 eller 192Hz) - är hur ofta enheten samplar. Högre är bättre.
Bitar (16, 18, 20 eller 24 bitar är vanligt) - hur nivåer den digitala ljudet har. Högre är bättre.
Sen har du även brusnivå (tror jag de heter), mätt i dB, högre är bättre. Tror dock inte de står på all utrustning. Högre gör att mindre brus kommer med på inspelningen (om inget brus finns i bakgrunden).

Allt detta och mer bör du läsa på om och känna till.
Men kom ihåg de viktigaste, de är inte utrustningen som får de att låta bra, de är artisten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Det är ofta musikanten som får det att låta bra, inte vilken utrustning han/hon har.
Klart om de inte låter dåligt pga utrustningen.
De du vill titta på är vad för typ av analog till digital (ADC) din utrustning har.
Hz (ofta 128 eller 192Hz) - är hur ofta enheten samplar. Högre är bättre.
Bitar (16, 18, 20 eller 24 bitar är vanligt) - hur nivåer den digitala ljudet har. Högre är bättre.
Sen har du även brusnivå (tror jag de heter), mätt i dB, högre är bättre. Tror dock inte de står på all utrustning. Högre gör att mindre brus kommer med på inspelningen (om inget brus finns i bakgrunden).

Allt detta och mer bör du läsa på om och känna till.
Men kom ihåg de viktigaste, de är inte utrustningen som får de att låta bra, de är artisten.

Ja det har du såklart rätt i, men menar att jag får en bekväm och bra dist och att det inte låter billigt och obekvämt.

Kanske var lite otydlig? Jag vill bara få hjälp med om ljukortet är värt att köpa och vilket program som kan vara bra att använda för att spela in, och kunna kanske spela in en Rythmen och sedan en lead och sedan kanske sätta dit några trummor fast allt på nybörjar nivå.

Har hört att midikeyboard kan vara bra att bygga trummor med även göra en bass gitarr slinga.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt teknik intresserad, kan en del om bild och ljud distribution (och därmed kodning/komprimering).
Kan därmed vad som är bra på pappret, men musik är väldigt speciellt.
Ibland vill man ha lite brus så de låter "trash". (Dock enklare att lägga till, svårare att ta bort)
Men de jag tänkte komma till var att de är svårt att rekommendera vissa enheter.
Jag försöker hellre lära ut de jag vet och låta personer göra egna bedömningar.

Men om din kompis vill sälja, kan du inte frågor du kan låna det eller iaf testa det?
Och köp om du gillar det, han/hon kan säkert även hjälpa dig komma igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Jag är väldigt teknik intresserad, kan en del om bild och ljud distribution (och därmed kodning/komprimering).
Kan därmed vad som är bra på pappret, men musik är väldigt speciellt.
Ibland vill man ha lite brus så de låter "trash". (Dock enklare att lägga till, svårare att ta bort)
Men de jag tänkte komma till var att de är svårt att rekommendera vissa enheter.
Jag försöker hellre lära ut de jag vet och låta personer göra egna bedömningar.

Men om din kompis vill sälja, kan du inte frågor du kan låna det eller iaf testa det?
Och köp om du gillar det, han/hon kan säkert även hjälpa dig komma igång.

Ah jag förstår. Ja det kommer finnas möjlighet till att få låna det. Ska hämta den redan imorgon men tänkte vad jag ska göra när jag kopplat in den, antar att jag behöver något program

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

@Whaea:

Kollade någon youtube-recension
https://youtu.be/YquAMkHJYjA

Och den mindre varianten verkade ok.

Men frågan är om du ska förvänta dig dist/förstärkarljud från ljudkortet, typiskt om man kör via dator är någon förstärkarsimulering av gitarrljudet in i datorn. Exempel är amplitube, positive grid bias, guitar rig. Dock kostar de en slant. Finns ibland på rea, och sedan kan man hitta gratisplugins på ex vst4free, tex
https://vst4free.com/plugin/3003/

Sedan gällande inspelning så är jag rätt förtjust i Ableton Live, finns en variant som är begränsad till 8 kanaler, Lite, som följer med rätt många audiointerface som Focusrite Scarlett (finns många fler som inkluderar mjukvaran). Det leder mig till ett råd, om du har strax över 1000:- i budget skulle jag inte köpt ett begagnat Behringer-interface. Finns många vettiga alternativ som inkluderar ett lite skoj mjukvarupaket (givetvis begränsat, men som ofta duger långt för hemmamusiker).

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

@Whaea:

Kollade någon youtube-recension
https://youtu.be/YquAMkHJYjA

Och den mindre varianten verkade ok.

Men frågan är om du ska förvänta dig dist/förstärkarljud från ljudkortet, typiskt om man kör via dator är någon förstärkarsimulering av gitarrljudet in i datorn. Exempel är amplitube, positive grid bias, guitar rig. Dock kostar de en slant. Finns ibland på rea, och sedan kan man hitta gratisplugins på ex vst4free, tex
https://vst4free.com/plugin/3003/

Sedan gällande inspelning så är jag rätt förtjust i Ableton Live, finns en variant som är begränsad till 8 kanaler, Lite, som följer med rätt många audiointerface som Focusrite Scarlett (finns många fler som inkluderar mjukvaran). Det leder mig till ett råd, om du har strax över 1000:- i budget skulle jag inte köpt ett begagnat Behringer-interface. Finns många vettiga alternativ som inkluderar ett lite skoj mjukvarupaket (givetvis begränsat, men som ofta duger långt för hemmamusiker).

Tack för ditt svar. Har googlat runt lite och börjat förstå nu hur det egentligen funkar. Har precis lånat hem ljudkortet och använder programet guitar rig 5 vilket funkar bra och låter väl helt ok i mina öron...

Ett problem jag står fast vid är att jag kan inte spela musik via ljudkortet, så länge jag har valt "behringer umc 404hd" i "sound output så står allt stilla som jag försöker spela upp. Det ända jag får ljud i är när jag spelar gitarr i programet guitar rig 5. Youtube, ultimateguitar, spotify med fler står helt stilla, vägrar ens att spela upp utan ljud ochj driekt jahg ändrar tillbaka output till mina hyper x hörlurar så startas allt, varför?

Vill ju gärna kunna spela via externaljudkortet och spela upp musik samtidigt

EDIT: Jag fixade det. Ändrade output chanels från 24 bit till 16 bit.

Visa signatur

Punch a fish make a wish