Ny stationär för redigering PS/LR - budgetvariant?

Permalänk
Medlem

Ny stationär för redigering PS/LR - budgetvariant?

Har läst igenom det mesta (tror jag) på forumet ang olika typer av datorer för detta ändamålet, samt pratar lite med Inet. Det tenderar ofta att hamna på 20K+.

Tänkte nu rådfråga den samlade klokskapet här på hur jag bäst kapar kostnaden om jag inte vill ge så mycket.

Det handlar främst om foto där LR används till kanske 80%. Det blir ofta stora bildfiler med panorama och i PS blir det ofta en hel del lager.
Nuvarande dator (10 år gammal) funkar inte för videoredigering men det för den nya gärna göra, men det behöver inte vara det värsta för den; kan ha överseende med seg rendering osv.

Jag har landat i AMD. Funderar på 3900x men är väl med på att jag kanske behöver gå ner på 3800x eller 3700x. Frågan är hur stor skillnaden blir i LR. Allt är snabbare än det jag har idag I5 gen 2, 16 ram och mekaniska diskar).
Till saken hör att det är rent nöje, har ingen inkomst av fotograferingen osv så svårt att motivera massa dyra inköp datormässigt som kanske är overkill?

32 Ram och får väl gärna vara 3600MHz förstår jag. Liten prisskillnad mot billigare så det är inget att snåla på.

Vilket moderkort skall jag välja? Vill gärna ha lätt tillgänglig USB-c (påverkar ju chassi också tänker jag?). Wi-Fi inte nödvändigt men får gärna finnas.

Har idag backup i molnet samt på mekanisk disk i samma burk, ingen nas eller liknande.

M2 ssd vill jag ha, behöver jag två (stor nytta av att separerara arbetsflöde/katalog redo OS och program? Var ju då förr med mekaniska... kanske försumbart med nyare diskar?

Grafikkort är kanske där jag kan spara mest, spelar inget alls (beror såklart på kass dator också - nytt grafikkort får gärna vara dugligt i spel men behöver absolut inte vara klara värstingspelen på maxade inställningar.
Rekommendation på kort?

Kommer man under 15K?

Skärm kommer uppgraderas framöver och datorn skall klara två lite bättre skärmar men det verkar det mesta hörs idag så det är kanske ingen issue?

Vad missar jag? Vad bör jag tänka på?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@Lynx75:
Är det nåt i den här stilen du söker?

Vet inte om du behöver så snabba diskar Kingston A2000 kanske räcker så sparar du två tusen.
Vill du ha 4K grejer så bör du nog kika efter begagnade Vega 56.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/LhvxO

Strömsnål grafikkort med helt okej prestanda.
Chassi med USB-C.
Moderkort med bra VRM till 3900x och extern/intern USB-C (500kr till för en annan med Wi-Fi och bra VRM).
M.2 SSD 1TB (Finns plats för en till M.2 om mer lagring önskas).
Nätagg Guld+ (Räcker mer än väl pga strömsnål GPU).
2x140mm fläktar (Chassi saknar främre fläktar för insug).

Komplett/Elgiganten: 14154 kr

Extra:
Återanvänd din gamla SATA HDD för extra backup/lagring

Ta bort fläktarna (250kr) och lägg till ca 750kr för en 240mm vattenkylning (1000kr) för svalare och tystare dator, sedan kan du sälja luftkylaren som följer med 3900x (200-300kr) = ca 500kr skillnad för vattenkylning.

Windows 10 kan du ladda ner till en USB-minne från Microsoft och installera utan nyckel, och sedan skaffa en billig nyckel på nätet för en tiondel av priset hos återförsäljare.

Moderkort med WiFi: Gigabyte B550 AORUS PRO AC
Vattenkylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 240

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Tack till er båda för er tid med förslag till kundvagn. Det verkar ju helt klart gå att få ihop något vettigt för en vettig peng också och inte bara smälla på.

Skall titta på alternativen och fundera, igen: tack!

Skulle fler dyka in och läsa tar jag ens del av andras tankar och förslag.