UPS för att säkerställa nätverksfunktion vid brand

Permalänk
Medlem

UPS för att säkerställa nätverksfunktion vid brand

Efter att ha övergått till smarta brandvarnare vill jag säkerställa att ett strömavbrott orsakat av brand inte omöjliggör för brandvarnarna att nå internet.

Jag tänker mig att en superenkel UPS för att i endast några minuter säkerställa strömmatning till router och bredbandsmodem. Brandvarnarna strömsätts med batteri och behöver därmed ingen UPS.

Mitt behov borde vara 2x shuko kontakter och en uteffekt som kan strömsätta ovan nämna apparater i några minuter.

Löser en sådan här apparat mina behov? Powerwalker

Permalänk
Medlem

Den skulle säkert funka bra, du kommer inte i närheten av maxeffekten (om du inte har en stor server som agerar router). En vild gissning är att den kommer hålla igång dina saker i ~2 timmar.

Permalänk
Medlem

Om du tittar på prisjakt sä är det inte så många powerwalkers som fått ens en recension.
Kollar man nätet så lutar folk mest åt de mer namnkunniga märkena. För att de mer okända kan ge en falsk trygghet.
De ser ut att fungera, men ett år senare är batteriet så kasst så den inte kan driva något efter ett strömavbrott.

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad APC Back-UPS pro 1500 för att åstadkomma något liknande.
Kodade även så den gjorde lite grafer och den skickar även diverse alerts till mitt eventsystem.

Använder NUT för att göra den "smart" i nätverket utan att använda deras egna nätverkskortsmoduler som bara är onödigt dyra.

Fimpar jag matningen till UPSen (simulerar att matningen dör) så sker följande:

Permalänk
Medlem

Om nu de smarta varnarna är beroende av internet för att fungera hade jag kompletterat med några vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Efter att ha övergått till smarta brandvarnare vill jag säkerställa att ett strömavbrott orsakat av brand inte omöjliggör för brandvarnarna att nå internet.

Jag tänker mig att en superenkel UPS för att i endast några minuter säkerställa strömmatning till router och bredbandsmodem. Brandvarnarna strömsätts med batteri och behöver därmed ingen UPS.

Mitt behov borde vara 2x shuko kontakter och en uteffekt som kan strömsätta ovan nämna apparater i några minuter.

Löser en sådan här apparat mina behov? Powerwalker

Jag antar att brandvarnarna ska ha internetanslutning för att den vägen kunna meddela dig på telefon vid eventuell brand?

För de kan ju inte kräva internetanslutning i övrigt för att fungera?