Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Nu va det ju inte Division 2 som TS spelade, utan RDR2 m.fl.
Det är på inget sätt struntprat att 10600K ger mer prestanda än en 3600, se t.ex. här i just RDR2:
https://i.imgur.com/99XS8Z8.png

Det är klart att det finns spel där GPU är bottleneck, men TS ville ha möjlighet att uppgradera framöver och lite beroende på exakt vad hela kalaset kostar så skulle en 10600k kunna vara ett mycket bättre alternativ så kan nästa uppgradering vara ett grafikkort från RTX 3000-serien eller kanske något från "Big Navi". Nu är datorn beställt och det är inte lönt för mig att ta fram något sånt dessvärre.

Du tolkar också rätt fritt när du säger att TS ville ha en tyst och sval dator. Det va "tyst och välkyld", det är inte samma sak.
Den kan vara tyst även om den drar mer ström, det beror på hur väl värmen leds från CPUn och 10600K leder värmen rätt bra med ändringarna de gjort på tjockleken av CPU-chippet.

Ryzen 5 3600 är förvisso en mycket bra CPU som passar väldigt många men det börjar bli lite väl mycket papegojtjatter om Ryzen i entusiastkretsarna utan eftertanke om vad som egentligen passar bäst för ändamålen.

Vad är vitsen med att jämföra i 1080p medium med ett 2080 ti? Vem skulle någonsin använda en sån setup? Det är inte ens vettigt om man tänker på framtida uppgraderingar, för då är saker som pci-e 4 och kompabilitet med nästa generation viktigare oberoende.

Poängen är oberoende inte att 10600K inte skulle vara bättre än 3600. Det är självklart att det är en bättre processor. Frågan är om det är värt att spendera 5000 kr istället för 3000kr på processor och moderkort. Du får garanterat bättre prestanda med 3600+2070 Super än 10600K+5700 XT, till exempel. 10600K är inte dålig, utan bara inte prisvärd inom budgeten.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

@Sando:
Ditt exempel med Division 2 va också 1080p/medium, men det stoppade inte dig från att ge hårda siffror på skillnaden mellan R5 3600 och i5 10600K i ett spel där GPU är flaskhalsen och som TS dessutom inte ens spelar. Skulle vi istället kunnat titta på WoW eller Overwatch så hade vi sett skillnaden mellan CPUerna ännu tydligare än med RDR2, med grafikinställningar och grafikkort som är klart relevanta i sammanhanget.

Det är lite frustrerande då det redan är för sent att göra något åt det men från mitt skummande av innehållet här så har ingen ens frågat TS vilken skärm och upplösning de spelar i. "Så höga inställningar som möjligt utan för stor kostnad på fps" är det enda som är sagt.
Min rekommendation skulle skilja sig totalt beroende på om det är 1080p@144Hz eller 4K@60Hz t.ex.

Någon hade åtminstone kunnat ge ett konkret förslag med en 10600K och förklarat vad det hade gett för något i de spel som faktiskt kommer spelas och sen kan TS själv ta ställning till om det är värt det. Mitt förslag hade kostat 1500kr extra, det kanske hade varit värt det? För även när GPU är flaskhalsen så presterar Intel bättre pga mer overhead med Ryzen, vilket kan vara skillnaden för att nå den fps man vill ha i ett givet spel.

Vi vet inte heller vilka andra eftergifter som TS hade kunnat tänka sig om de övervägde 10600K istället, kanske bara 500GB lagring, kanske vänta med att köpa extra fläktar. Beroende på varför budgeten var satt som den va hade extra lagring och fläktar kunnat kompletteras med vid nästa månadslön eller något.

Men den här diskussionen är rent hypotetisk nu så här jag sparar min energi till någon som fortfarande behöver köpråd.