NAS med stöd för synk mot OneDrive eller motsv.?

Permalänk
Medlem

NAS med stöd för synk mot OneDrive eller motsv.?

Funderar lite på ett NAS som skulle kunna synka direkt mot molnet för en riktig off-site backup. Synylogy verkar ju ha stöd för det. Finns det andra alternativ? Behöver ett väldigt litet (storleksmässigt) med stöd för RAID 1 skulle räcka gott och väl.

Har någon erfarenhet av att använda sig av synk mot OneDrive? Är lite skeptisk till hur pålitlig NAS-Klienten är och om det finns officiellt stöd för detta från Microsoft? Har varit med om att liknande tjänster bara slutar funka en dag när MS ändrar om i sina tjänster.

Tips på modeller mottages också

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kan inte svara för andra modeller men jag kör en gammal synology DS-413 och synkar ner mitt innehåll från onedrive.
Det har fungerat felfritt i ett par år nu.

Har även en dropbox-synk uppsatt på liknande sätt, inga problem där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tespo:

Kan inte svara för andra modeller men jag kör en gammal synology DS-413 och synkar ner mitt innehåll från onedrive.
Det har fungerat felfritt i ett par år nu.

Har även en dropbox-synk uppsatt på liknande sätt, inga problem där heller.

Vad menar du med "ner"? Jag vill använda OneDrive som en backup. Det behöver rimligtvis fungera att synka åt båda hållen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vad menar du med "ner"? Jag vill använda OneDrive som en backup. Det behöver rimligtvis fungera att synka åt båda hållen.

Den har stöd för bägge håll men jag skickar inte upp data utan hämtar bara ner ändringar.
Den kan hämta, skicka upp eller köra dubbelriktat.
Detta gäller även för dropbox vilket är de två synkningar jag kör.

Dock så finns stöd för en massa andra externa tjänster. Se https://www.synology.com/sv-se/dsm/feature/cloud_sync

Då jag har offsite-backup ordnat på annat sätt så har jag inte behov av att skicka upp data så det har inte testats.

Permalänk
Medlem

Lägger definitivt min röst på Qnap

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Synology kör jag på. Qnap är väl kanske lite billigare.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av BrottOchStraff:

Har varit med om att liknande tjänster bara slutar funka en dag när MS ändrar om i sina tjänster.

Allt inom IT blir föråldrat över tid. Det är därför man har rutiner som verifierar det man förväntar sig skall hända. Själv får jag epost varje morgon om tillgängligheter och säkerhetskopieringar. Varesig jag får eller inte får epost vet jag aktuell status.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tespo:

Den har stöd för bägge håll men jag skickar inte upp data utan hämtar bara ner ändringar.
Den kan hämta, skicka upp eller köra dubbelriktat.
Detta gäller även för dropbox vilket är de två synkningar jag kör.

Dock så finns stöd för en massa andra externa tjänster. Se https://www.synology.com/sv-se/dsm/feature/cloud_sync

Då jag har offsite-backup ordnat på annat sätt så har jag inte behov av att skicka upp data så det har inte testats.

Kör precis samma. Synology med Onedrive och one way synk.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.