Homeplugg. Förlänger flera enheter räckvidden?

Permalänk
Medlem

Homeplugg. Förlänger flera enheter räckvidden?

Jag har ett nätverk med både Homeplugg och några AP.
det mesta fungerar bra.

Men ute i garaget är det lite sämre. Har Homeplug där.
Jag har två garage i olika delar av tomten. Elen kommer såklart från huset till garage 1, sen vidare nedgrävt till garage 2.

I garage 1 fungerar Honeplug bra, men i garage 2 mindre bra.

Är det så med homeplug att de förlänger nätverket genom flera enheter. Dvs att en enhet mitt i homeplug-nätverket förlänger signalen eller är det alltid bara överföring mellan aktuell enhet och homeplug-"basen".

Alltså skulle enheten i garage 2 få bättre signal om jag satte en enhet i garage 1 som ligger mellan huset och garage 2.

Tacksam för svar på rörig fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Jag har ett nätverk med både Homeplugg och några AP.
det mesta fungerar bra.

Men ute i garaget är det lite sämre. Har Homeplug där.
Jag har två garage i olika delar av tomten. Elen kommer såklart från huset till garage 1, sen vidare nedgrävt till garage 2.

I garage 1 fungerar Honeplug bra, men i garage 2 mindre bra.

Är det så med homeplug att de förlänger nätverket genom flera enheter. Dvs att en enhet mitt i homeplug-nätverket förlänger signalen eller är det alltid bara överföring mellan aktuell enhet och homeplug-"basen".

Alltså skulle enheten i garage 2 få bättre signal om jag satte en enhet i garage 1 som ligger mellan huset och garage 2.

Tacksam för svar på rörig fråga

Vad jag sett så gör den inte det, iallafall inte för ca 5 år sen när jag höll på med det.

Har du trefas till garagen?
I så fall skulle du kunna köra homeplug till garage1 på fas1, sen sätter du ett par homeplug på fas2 i garage1 och garage2.
Sen så ska nog inte de som sitter på fas2 vara parade med den på fas1 och de andra i huset.
Då du antagligen vill ha en dator i garage1 behövs en switch i garage1 för dator o de två homeplug.

Om det där funkar om det bara är enfas beror på om hur mycket homeplug stör varandra, kan ev funka det också.

Permalänk
Medlem

Varje plug måste se dom andra. Dom kommer inte intelligent försöka hitta bästa vägen. Se varje homeplug som en port i en switch, där själva switchen är dit elnät.
Du kommer nog få rejält eller ingen anslutning om dom är för lång från varandra och kommer då skapa isolerade öar.

För varje homeplug du adderar kommer du tappa massvis med hastighet. Precis som med WIFI kan bara en enhet prata åt gången. Och om du har dålig hastighet med en, så kommer den ta upp massa tid så hastigheten på dom andra sjunker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Varje plug måste se dom andra. Dom kommer inte intelligent försöka hitta bästa vägen. Se varje homeplug som en port i en switch, där själva switchen är dit elnät.
Du kommer nog få rejält eller ingen anslutning om dom är för lång från varandra och kommer då skapa isolerade öar.

För varje homeplug du adderar kommer du tappa massvis med hastighet. Precis som med WIFI kan bara en enhet prata åt gången. Och om du har dålig hastighet med en, så kommer den ta upp massa tid så hastigheten på dom andra sjunker.

Tack för bra svar. Som det är nu fungerar den plug som är närmast "basen" helt ok. Den som ligger längre bort fungerar men med låg hastighet. Har den bara till en övervakningskamera så kraven på fart är låga, men vill ha det så stabilt som möjligt.