Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Använda hörlursutgången på Microsoft Xbox Elite Wireless Controller Series 2

Permalänk

Använda hörlursutgången på Microsoft Xbox Elite Wireless Controller Series 2

Hej!

Har en Microsoft Xbox Elite Wireless Controller Series 2 gamepad och en dator med Window 10 (19041).

Jag har kopplat in kontrollern trådat med usb till datorn och kan använda kontrollern för spela. Det dyker dock inte upp någon extra ljudutgång jag kan välja i ljudinställningarna och ljud kommer naturligtvis inte ut via kontrollern. Är det någon som vet hur det är tänkt att fungera eller hur man kan felsöka det här?

Permalänk
Rekordmedlem

Kontrollern är nog tänkt att dyka upp som en ljudenhet i win, åtminstone enligt MS
Audio through controller
Supported via USB and Xbox Wireless Adapter for Windows. Not supported via Bluetooth.

https://support.xbox.com/help/hardware-network/accessories/xb...
Du kan väl prova att rensa bort drivrutinerna till kontrollern och ominstallera dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har bara använt mitt xbox-headset till kontrollern (elite v2), och då har det varit på Xboxen.
Till datorn testade jag precis, och jag fick inte ut något ljud i mina gamla G933 när jag anslöt via 3.5mm jacket.

Så, jag kan inte hjälpa dig, men jag upplever exakt samma scenario i alla fall

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl prova att rensa bort drivrutinerna till kontrollern och ominstallera dem.

Prövade, men ingen lycka. Har också prövat med min laptop (också win 10) med samma frånvaro av ny ljudenhet. Får nog bli att försöka få kontakt med någon på microsofts support på något sätt.

Permalänk

Haha! Ok. Det fungerar ju faktiskt

Är inte säker på vad jag gjorde för fel först. Kan vara att hörlurarnas plugg är i minsta laget och kontakten blir benägen till glapp. Nu när jag har det fungerande så noterar jag att kontrollerns hörlursuttag bara dyker upp när man har hörlurar ikopplade. Det var inte riktigt vad jag hade förväntat mig.

Stör mig på att man i princip inte får med någon info om hur kontrollern är tänkt att funka. Det här borde nog iofs varit uppenbart för mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av swelurker:

Haha! Ok. Det fungerar ju faktiskt

Är inte säker på vad jag gjorde för fel först. Kan vara att hörlurarnas plugg är i minsta laget och kontakten blir benägen till glapp. Nu när jag har det fungerande så noterar jag att kontrollerns hörlursuttag bara dyker upp när man har hörlurar ikopplade. Det var inte riktigt vad jag hade förväntat mig.

Stör mig på att man i princip inte får med någon info om hur kontrollern är tänkt att funka. Det här borde nog iofs varit uppenbart för mig

Kontrollern funkar direkt i Xboxen där den är tänkt att användas och hur den funkar eller inte i en dator beror ju på spelet.
Jag skaffade min Xbox främst/bara för att få kontrollern till en hallonpaj och där får man konfigurera upp den helt själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kontrollern funkar direkt i Xboxen där den är tänkt att användas och hur den funkar eller inte i en dator beror ju på spelet.

Missförstår dig kanske nu, men riktigt så illa är det faktiskt inte som tur är. I windows dyker den ju bara upp som en ljudutgång i systemet (som windows automatiskt byter till) när man har hörlurarna ikopplade. Spel och andra applikationer behöver ingen speciell kod för det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av swelurker:

Missförstår dig kanske nu, men riktigt så illa är det faktiskt inte som tur är. I windows dyker den ju bara upp som en ljudutgång i systemet (som windows automatiskt byter till) när man har hörlurarna ikopplade. Spel och andra applikationer behöver ingen speciell kod för det.

Jag syftade på hur den fungerar att styra spel och inte använda som ljudenhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag syftade på hur den fungerar att styra spel och inte använda som ljudenhet.

Ah! 👍

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av mrqaffe:

Kontrollern funkar direkt i Xboxen där den är tänkt att användas och hur den funkar eller inte i en dator beror ju på spelet.
Jag skaffade min Xbox främst/bara för att få kontrollern till en hallonpaj och där får man konfigurera upp den helt själv.

Microsoft har utvecklar xinput API för just sånt här. Det är svinenkelt att utveckla för. Det är nog mest väldans gamla spel som inte har stöd

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com