Jag förstår inte. Du vill inte ha den pga felaktiga spec, det går inte att diska dina tallrikar. Jag köper det. Sedan skriver du att du om möjligt skulle vilja byta färg bara. Är det önskemålet ifall det är så att du inte får byta? Om du får byta färg som ju då blir en helt annan maskin/vara, likställer jag med annan diskmaskin med andra specifikationer (om du hittar en på deras hemsida).
dom har angivit fel specifikation om tallriksmått, deras fel. annars är det en bra maskin. går ju att köpa nya tallrikar. men eftersom dom ändå vill ge mig pengarna tillbaka så frågade jag om jag istället kan få en ny maskin
Nej, de tjänar pengar på att sälja varor till dig. Pengarna tillbaka = ren förlust.
pengar tillbaka till mig eller gratis maskin till mig=samma sak
Det blir ju lite en fråga om skälighet här tänker jag?
Utan att veta detaljer, men om jag uppfattar dig rätt.
Du reklamerade maskinen pga att det var fel färg och specifikationerna var felaktiga.
Men du har väntat över 30 dagar på att reklamera ett fel som du rimligtvis borde ha märkt direkt?
--
Den som lovade dig hela beloppet tillbaka, finns det i skrift och utifrån vilka omständigheter var det?
Du: "Hej jag har fått fel färg på min maskin XXXXX, specifikationerna stämmer inte"
De: "okej men du får 300:- tillbaka, eller så byter vi ut den isåfall."
Du: "Perfekt, det var nämligen ett fem månader sen jag köpte den, och jag vill ha en ny för jag gillar inte färgen
De: "eeeh, vänta lite nu"
EDIT:
Tråden utvecklade sig och det verkar handla om någon specifikation om antal tallrikar eller liknande.
Är dock fortfarande otydligt på vilket vis det skiljer sig.
Avviker de specifikationer på deras hemsida jämfört med tillverkaren, eller avviker det jämfört mot standardiserade mått
Att just "dina" tallrikar inte passar är väl en fråga om det stått att just "dina" tallrikar" passade och om det är ett "fel" i dess mening.
Utveckla gärna vad som är fel i specifikationerna.
vad är otydligt? dom ska ta tallrikar med 26 cm i dimeter som mina tallrikar är (tom lite minbdre) men dom passar inte.
Det är inte så att dina tallrikar inte riktigt passar i "hållaren"?
Att de alltså inte går ner mellan pinnarna?
nej, dom går ner mellan piggarna men går upp i taket på maskinen alltså passar dom inte
Att reklamera maskinen pga felaktigt angiven spec och antingen få pengarna tillbaka eller byta till en uppfyller önskad spec är ju en sak.
Men när du ändå vill behålla samma modell men istället byta till en annan färg kan det ju knappast längre ses som en reklamation, utan snarare som utnyttjande av öppet köp eller ångerrätt. Tidigare länkad hemsida electronic-star.se har 30 dagar öppet köp vilket redan är längre än de 14 dagar som krävs av distansköplagen.
Hade du tagit pengarna tillbaka utan att börja svamla om byte av färg hade det nog inte varit några problem. Nu tycker nog butiken bara att du är en jobbig kund som kommer vara omöjlig att göra nöjd hursomhelst och då är de inte längre intresserade av att förlora pengar på att ta tillbaka en nu begagnad maskin på lagret.
svamla? jag frågade bara om man kunde få byta till en annan färg eftersom dom ändå skulle ge mig pengarna tillbaka och maskinen annars är bra
@Glossy White: Slutsatsen av det här är att du kan;
1. Begära att få en maskin som uppfyller de specifikationer som säljaren uppger, eller pengarna tillbaka
2. Bita i det sura äpplet kring färgen då det inte rör sig om en reklamation i det fallet
ok så jag har alltså rätt att få pengarna tillbaka då? det är egentligen det jag vill ha svar på