Nekad att reklamera en diskmaskin

Permalänk
Skrivet av lossah:

Jag förstår inte. Du vill inte ha den pga felaktiga spec, det går inte att diska dina tallrikar. Jag köper det. Sedan skriver du att du om möjligt skulle vilja byta färg bara. Är det önskemålet ifall det är så att du inte får byta? Om du får byta färg som ju då blir en helt annan maskin/vara, likställer jag med annan diskmaskin med andra specifikationer (om du hittar en på deras hemsida).

dom har angivit fel specifikation om tallriksmått, deras fel. annars är det en bra maskin. går ju att köpa nya tallrikar. men eftersom dom ändå vill ge mig pengarna tillbaka så frågade jag om jag istället kan få en ny maskin

Skrivet av lossah:

Nej, de tjänar pengar på att sälja varor till dig. Pengarna tillbaka = ren förlust.

pengar tillbaka till mig eller gratis maskin till mig=samma sak

Skrivet av Bellerefon:

Det blir ju lite en fråga om skälighet här tänker jag?
Utan att veta detaljer, men om jag uppfattar dig rätt.

Du reklamerade maskinen pga att det var fel färg och specifikationerna var felaktiga.
Men du har väntat över 30 dagar på att reklamera ett fel som du rimligtvis borde ha märkt direkt?

--
Den som lovade dig hela beloppet tillbaka, finns det i skrift och utifrån vilka omständigheter var det?
Du: "Hej jag har fått fel färg på min maskin XXXXX, specifikationerna stämmer inte"
De: "okej men du får 300:- tillbaka, eller så byter vi ut den isåfall."
Du: "Perfekt, det var nämligen ett fem månader sen jag köpte den, och jag vill ha en ny för jag gillar inte färgen
De: "eeeh, vänta lite nu"

EDIT:
Tråden utvecklade sig och det verkar handla om någon specifikation om antal tallrikar eller liknande.
Är dock fortfarande otydligt på vilket vis det skiljer sig.

Avviker de specifikationer på deras hemsida jämfört med tillverkaren, eller avviker det jämfört mot standardiserade mått
Att just "dina" tallrikar inte passar är väl en fråga om det stått att just "dina" tallrikar" passade och om det är ett "fel" i dess mening.
Utveckla gärna vad som är fel i specifikationerna.

vad är otydligt? dom ska ta tallrikar med 26 cm i dimeter som mina tallrikar är (tom lite minbdre) men dom passar inte.

Skrivet av maweric:

Det är inte så att dina tallrikar inte riktigt passar i "hållaren"?
Att de alltså inte går ner mellan pinnarna?

nej, dom går ner mellan piggarna men går upp i taket på maskinen alltså passar dom inte

Skrivet av Mayhem SWE:

Att reklamera maskinen pga felaktigt angiven spec och antingen få pengarna tillbaka eller byta till en uppfyller önskad spec är ju en sak.

Men när du ändå vill behålla samma modell men istället byta till en annan färg kan det ju knappast längre ses som en reklamation, utan snarare som utnyttjande av öppet köp eller ångerrätt. Tidigare länkad hemsida electronic-star.se har 30 dagar öppet köp vilket redan är längre än de 14 dagar som krävs av distansköplagen.

Hade du tagit pengarna tillbaka utan att börja svamla om byte av färg hade det nog inte varit några problem. Nu tycker nog butiken bara att du är en jobbig kund som kommer vara omöjlig att göra nöjd hursomhelst och då är de inte längre intresserade av att förlora pengar på att ta tillbaka en nu begagnad maskin på lagret.

svamla? jag frågade bara om man kunde få byta till en annan färg eftersom dom ändå skulle ge mig pengarna tillbaka och maskinen annars är bra

Skrivet av sweisdapro:

@Glossy White: Slutsatsen av det här är att du kan;
1. Begära att få en maskin som uppfyller de specifikationer som säljaren uppger, eller pengarna tillbaka
2. Bita i det sura äpplet kring färgen då det inte rör sig om en reklamation i det fallet

ok så jag har alltså rätt att få pengarna tillbaka då? det är egentligen det jag vill ha svar på

Permalänk
Medlem

Detta behöver inte var ett fel på specifikationerna. Man kan säkert trycka i en tallrik som 26cm om man gör på ett visst sätt och har en viss typ av tallrik. Har man en annan sorts tallrik så kanske det inte går. De erbjuder ju dock öppet köp i 30 dagar, vilket iofs förutsätter att maskinen är ny och det är den ju inte om du har använt den i en månad.

Det som är lite av problemet här är att om du nu ändå ville ha en sån här maskin fast i en annan färg så skulle du skickat tillbaka maskinen på öppet köp och sen köpt en annan maskin i annan färg.
Nu försöker du istället reklamera maskinen pga ett påstått fel och vill sen ÄNDÅ köpa en likadan maskin trots att felet inte är en defekt utan inbyggt i maskinens konstruktion. Då tycker givetvis butiken och även de flesta här att det är lite konstigt. Jag har själv haft likadana fall som jag har hanterat och har då ärligt talat tyckt att kunden varit knäpp i huvet.
Du kan säkert pressa på reklamationen och kräva att de tar tillbaka maskinen och sen köpa om den i en annan färg om du vill. De flesta butiker brukar ge sig om man tjafsar lite.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara så att du kan lyfta upp överhyllan ett snäpp och på så sätt få in större tallrikar? Så har det varit på typ alla diskmaskiner jag sett.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Detta behöver inte var ett fel på specifikationerna. Man kan säkert trycka i en tallrik som 26cm om man gör på ett visst sätt och har en viss typ av tallrik. Har man en annan sorts tallrik så kanske det inte går. De erbjuder ju dock öppet köp i 30 dagar, vilket iofs förutsätter att maskinen är ny och det är den ju inte om du har använt den i en månad.

Det som är lite av problemet här är att om du nu ändå ville ha en sån här maskin fast i en annan färg så skulle du skickat tillbaka maskinen på öppet köp och sen köpt en annan maskin i annan färg.
Nu försöker du istället reklamera maskinen pga ett påstått fel och vill sen ÄNDÅ köpa en likadan maskin trots att felet inte är en defekt utan inbyggt i maskinens konstruktion. Då tycker givetvis butiken och även de flesta här att det är lite konstigt. Jag har själv haft likadana fall som jag har hanterat och har då ärligt talat tyckt att kunden varit knäpp i huvet.
Du kan säkert pressa på reklamationen och kräva att de tar tillbaka maskinen och sen köpa om den i en annan färg om du vill. De flesta butiker brukar ge sig om man tjafsar lite.

nej det går inte jag har försökt. det tror jag inte. och man ska väl inte behöva ha "en viss typ av tallrik" står det 26 cm så ska den ta 26 cm tallrikar.
ja det är lätt för dig att säga nu såhär i efterhand, jag tänkte inte på det ok?
det får stå för dig om du tycker folk är knäppa i huvudet.
nu vet inte jag hur insatt du är i diskmaskinsvärlden men det finns inte så himla många små diskmaskiner och jag har ett begränsat utrymme i mitt kök så jag behöver ha en sån här maskin och den har fått många bra recensioner så jag vill nog ändå inte ha en annan maskin, därför föreslog jag butiken att jag kunde ta en likadan maskin i en annan färg eftersom dom ändå erbjöd full ersättning.

Skrivet av SuperNova:

Det är inte bara så att du kan lyfta upp överhyllan ett snäpp och på så sätt få in större tallrikar? Så har det varit på typ alla diskmaskiner jag sett.

nej det finns ingen överhylla. det är en minidiskmaskin bara så du vet. bara ett fack

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat sätta in mig i hela tråden så mina råd är med visst förbehåll för generalisering.

Om du redan har reklamerat felet på varan med hänsyn till just att tallrikar som enligt specifikation ska passa faktiskt inte gör det så har butiken rätt att i första hand omleverera en likadan fungerande vara eller avhjälpa felet, alternativt kan de erbjuda prisavdrag. Om dessa alternativ inte är möjliga eller av intresse så kan ni också komma överens om hävning.

Då avhjälpande eller omleverans mest troligt inte är möjligt för att åtgärda det fel som du reklamerat så är det prisavdrag eller hävning som är möjligt. Det kanske är enklast att du då väljer att häva köpet och för den återbetalda pengen köper en ny maskin som uppfyller de specifikationer som den första faktiskt ej gjorde.

Att du och säljaren under denna process diskuterar omleverans av annan modell eller färg för egentligen inte till reklamationsprocessen förrän något är spikat. Du ska fortfarande kunna häva, med förbehåll för att jag ej läst in mig helt. Läs gärna konsumentköplagen för att ta reda på just dina rättigheter.

EDIT: Om du hittar en annan diskmaskin som faktiskt lever upp till den specifikation som denna maskin skulle haft så kan du genomföra ett s.k. täckningsköp där säljaren ska ersätta dig för de kostnader (läs mellanskillnad plus frakt) som du haft för att få en maskin enligt samma specifikation som den du ursprungligen köpt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

nej det går inte jag har försökt. det tror jag inte. och man ska väl inte behöva ha "en viss typ av tallrik" står det 26 cm så ska den ta 26 cm tallrikar.
ja det är lätt för dig att säga nu såhär i efterhand, jag tänkte inte på det ok?
det får stå för dig om du tycker folk är knäppa i huvudet.
nu vet inte jag hur insatt du är i diskmaskinsvärlden men det finns inte så himla många små diskmaskiner och jag har ett begränsat utrymme i mitt kök så jag behöver ha en sån här maskin och den har fått många bra recensioner så jag vill nog ändå inte ha en annan maskin, därför föreslog jag butiken att jag kunde ta en likadan maskin i en annan färg eftersom dom ändå erbjöd full ersättning.

nej det finns ingen överhylla. det är en minidiskmaskin bara så du vet. bara ett fack

lust att skicka ett foto av hur dina 26cm tallrikar ser ut?
Så slipper vi den diskussionen

(26cm tallrikar är inte nödvändigtvis "alla" 26cm tallrikar nej. Det finns gott om specialvarianter av tallrikar, och det är ju inte omöjligt att de syftar på det som normalt anses som "vanliga platta 26cm" tallrikar och inte de specialvarianter man får på finare restauranger eller dylikt med udda former.)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

lust att skicka ett foto av hur dina 26cm tallrikar ser ut?
Så slipper vi den diskussionen

(26cm tallrikar är inte nödvändigtvis "alla" 26cm tallrikar nej. Det finns gott om specialvarianter av tallrikar, och det är ju inte omöjligt att de syftar på det som normalt anses som "vanliga platta 26cm" tallrikar och inte de specialvarianter man får på finare restauranger eller dylikt med udda former.)

ok här kommer bild på mina "ovanliga tallrikar". som om det skulle spela roll hur tallriken ser ut..specen säger 26cm så det ska ju gälla.
annars ska väl specen tala om att det handlar om speciella tallrikar på 26 cm som passar

Permalänk
Medlem

De ser tämligen vanliga ut ja.
Klart det spelar roll hur de ser ut?
Jag kan hämta det som normalt kallas "ugnsform" med en diameter på 26cm och kalla det tallrik.
Att det är fel att kalla den tallrik går att diskutera, men det går oavsett ganska lätt att inse att det inte var en sådan "tallrik" specifikationerna åsyftar.

Om du skickar foto på dem, på hur de passar i diskmaskinen och varför du önskar reklamera och få en annan modell av diskmaskin ska det ju inte vara någon konstighet.

Däremot kan man ju kanske förstå om butiken blir frågande när du
"jag vill reklamera denna maskin då den har fel specifikationer, så skicka mig en precis likadan i en annan färg så är jag nöjd"
(om jag nu uppfattade dig rätt)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Däremot kan man ju kanske förstå om butiken blir frågande när du
"jag vill reklamera denna maskin då den har fel specifikationer, så skicka mig en precis likadan i en annan färg så är jag nöjd"

det var inte riktigt så jag skrev till dom nej..jag skrev att specifikationerna inte stämmer för mina tallrikar på 26 cm går inte in i maskinen. då skrev dom att dom erbjuder 300kr och jag behåller maskinen eller också skickar jag tillbaka den och får full ersättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

det var inte riktigt så jag skrev till dom nej..jag skrev att specifikationerna inte stämmer för mina tallrikar på 26 cm går inte in i maskinen. då skrev dom att dom erbjuder 300kr och jag behåller maskinen eller också skickar jag tillbaka den och får full ersättning

Då tycker ju jag att det känns mest rimligt att du skickar tillbaka den och får full ersättning, för att sedan köpa en annan.. ?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

det var inte riktigt så jag skrev till dom nej..jag skrev att specifikationerna inte stämmer för mina tallrikar på 26 cm går inte in i maskinen. då skrev dom att dom erbjuder 300kr och jag behåller maskinen eller också skickar jag tillbaka den och får full ersättning

Butiken och kundservice verkar inte ha förstått ditt problem trots allt från första början. Om specifikationerna var felaktiga på nätet, dvs specifikationer menade för en annan maskin, då är dem tvungna att åtgärda ditt problem prompt och sedan korrigare till det som är skrivet på deras hemsida omgående (dem har säkert någon som sköter om hemsidan centralt).

Det som är konstiga här tycker jag att du får frågan "Du får 300:- och behåll maskinen?". Alltså antingen har dem inte fattat att det står fel specs på nätet och den maskin du fick har andra "mått" och det är just nu ditt problem för du kan ej diska dina tallrikar eller så gör dem allt för att inte skicka en ny då transport kostar självklart, men det bör inte ens finnas en fråga för dem om transportkostnaden och det är totalt ointressant för en kund om hur dem sköter sina "ärenden" Nej, jag tycker i det här fallet att TS skulle ha fått en ny, korrekt diskmaskin.

Sen så är det så att det är väldigt vanligt att många kunder i ett reklamationsärende frågar samtidigt efter andra färger/storlekar m.m, vad det nu skulle kunna vara, t.ex som i det här fallet.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

Om du nu har fått produkten som faktiskt står på sidan, och du inte får in dina 26 cm tallrikar i den, så känns det mer som att butiken har fått fel information från leverantören, då alla butiker med den produkten listar 26 cm som max.
Att de erbjuder dig att ha kvar produkten och få 300 kr i kompensation ELLER att ta tillbaka den tycker jag känns bra.
Jag förstod dig fel ganska länge i tråden, så frågan är om kundtjänsten även förstått dig fel också sen. Det lät från dig att du ville ha samma modell, men annan färg. Och det känns självklart att kundtjänst skulle gå emot det, då du i princip säger att du fått fel färg då (och det har gått för lång tid). Så jag skulle dubbelkolla lite att ni är på samma sida i detta fall.

Även om de förstår dig rätt, så tror jag att de föredrar att ge pengarna tillbaka så du får göra ett nytt köp då, istället för att skicka en annan produkt till dig. Vet inte riktigt hur det fungerar när det kommer till kvitton osv, men är väl mest för att det ska bli simplast för dokumentationen.

Vill tillägga att jag är nyfiken exakt hur tallrikarna inte får plats/hur det ser ut. Jag brukar ha tankesättet att vi alla kan vara blinda för enkla lösningar, att man har missat något väldigt simpelt när man själv stått närmast problemet. Säger inte att du ha fel, men är bara nyfiken

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Om du nu har fått produkten som faktiskt står på sidan, och du inte får in dina 26 cm tallrikar i den, så känns det mer som att butiken har fått fel information från leverantören, då alla butiker med den produkten listar 26 cm som max.
Att de erbjuder dig att ha kvar produkten och få 300 kr i kompensation ELLER att ta tillbaka den tycker jag känns bra.
Jag förstod dig fel ganska länge i tråden, så frågan är om kundtjänsten även förstått dig fel också sen. Det lät från dig att du ville ha samma modell, men annan färg. Och det känns självklart att kundtjänst skulle gå emot det, då du i princip säger att du fått fel färg då (och det har gått för lång tid). Så jag skulle dubbelkolla lite att ni är på samma sida i detta fall.

Även om de förstår dig rätt, så tror jag att de föredrar att ge pengarna tillbaka så du får göra ett nytt köp då, istället för att skicka en annan produkt till dig. Vet inte riktigt hur det fungerar när det kommer till kvitton osv, men är väl mest för att det ska bli simplast för dokumentationen.

Vill tillägga att jag är nyfiken exakt hur tallrikarna inte får plats/hur det ser ut. Jag brukar ha tankesättet att vi alla kan vara blinda för enkla lösningar, att man har missat något väldigt simpelt när man själv stått närmast problemet. Säger inte att du ha fel, men är bara nyfiken

ska visa dig mer bilder sen men just nu är maskinen full så jag kan inte ställa in en tallrik och visa. men det kommer bild på det imorgon eller kväll

Permalänk
Medlem

Jag tror många här hänger upp sig på att du föreslagit om byte till en annan färg. Som jag förstår det:

  1. Du köper produkt med angivna specifikationer.

  2. Du märker att dessa specifikationer inte stämmer överens med deras hemsida.

  3. Du kontaktar butik, och de erbjuder återköp baserat på att de inte levererat vad du beställt alt. att du får tillbaka 300 SEK och behåller levererad produkt.

  4. Du är nöjd med produkten i övrigt bortsett från de felaktigt angivna specifikationerna. Då föreslår du att istället för att få tillbaka 300 SEK eller göra återköp, att du skulle vara villig att stå ut med dessa felaktiga specifikationer om du får byta maskin till en i annan färg.

  5. Du får då svar att de gått 30 dagar och att det du får vara nöjd med vad du har fått, och att alla andra lösningar inte ligger på bordet längre.

Är detta en korrekt sammanfattning?

Jag ser inget fel med ditt förslag om byte med färg. Det är ju upp till dig vad du skulle godta i detta fallet. Självklart kan de neka det förslaget om de så vill. Dock måste de fortfarande enligt KKL åtgärda felet antingen genom att byta till en motsvarande eller bättre produkt som uppfyller de specifikationerna som du köpte alt. ge dig pengarna tillbaka. De förlorar själva mest antagligen på ett rent återköp där, så ditt förslag om byte av färg är helt rimligt enligt mig och borde vara ett attraktivt alternativ för dem ekonomiskt.

Nu när de börjar krångla skulle jag i ditt fall dock försöka få det löst så snart som möjligt, och i det här fallet alla pengarna tillbaka så att du kan köpa en bättre produkt hos en bra återförsäljare. Mest då de här nissarna tydligt visat att de inte är så kunniga om KKL eller att de försöker dra en riktig fuling då många antagligen bara skulle ta deras ord för att det är "försent". Det är inte försent.

Du har 3 års reklamationsrätt, där bevisbördan de första 6 månaderna ligger på säljaren att de har levererat vad de enligt produktspecifikationerna har sålt. Efter 6 månader ligger bevisbördan på dig istället. Som tidigare citerats i tråden så ska felet också rapporteras inom skälig tid från upptäckt (2 månader), vilket du har gjort.

Slutligen - mitt råd är alltså att vänligt men bestämt hänvisa till KKL och be om pengarna tillbaka precis som de redan har erbjudit dig tidigare.

Lycka till!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag tror många här hänger upp sig på att du föreslagit om byte till en annan färg. Som jag förstår det:

  1. Du köper produkt med angivna specifikationer.

  2. Du märker att dessa specifikationer inte stämmer överens med deras hemsida.

  3. Du kontaktar butik, och de erbjuder återköp baserat på att de inte levererat vad du beställt alt. att du får tillbaka 300 SEK och behåller levererad produkt.

  4. Du är nöjd med produkten i övrigt bortsett från de felaktigt angivna specifikationerna. Då föreslår du att istället för att få tillbaka 300 SEK eller göra återköp, att du skulle vara villig att stå ut med dessa felaktiga specifikationer om du får byta maskin till en i annan färg.

  5. Du får då svar att de gått 30 dagar och att det du får vara nöjd med vad du har fått, och att alla andra lösningar inte ligger på bordet längre.

Är detta en korrekt sammanfattning?

Jag ser inget fel med ditt förslag om byte med färg. Det är ju upp till dig vad du skulle godta i detta fallet. Självklart kan de neka det förslaget om de så vill. Dock måste de fortfarande enligt KKL åtgärda felet antingen genom att byta till en motsvarande eller bättre produkt som uppfyller de specifikationerna som du köpte alt. ge dig pengarna tillbaka. De förlorar själva mest antagligen på ett rent återköp där, så ditt förslag om byte av färg är helt rimligt enligt mig och borde vara ett attraktivt alternativ för dem ekonomiskt.

Nu när de börjar krångla skulle jag i ditt fall dock försöka få det löst så snart som möjligt, och i det här fallet alla pengarna tillbaka så att du kan köpa en bättre produkt hos en bra återförsäljare. Mest då de här nissarna tydligt visat att de inte är så kunniga om KKL eller att de försöker dra en riktig fuling då många antagligen bara skulle ta deras ord för att det är "försent". Det är inte försent.

Du har 3 års reklamationsrätt, där bevisbördan de första 6 månaderna ligger på säljaren att de har levererat vad de enligt produktspecifikationerna har sålt. Efter 6 månader ligger bevisbördan på dig istället. Som tidigare citerats i tråden så ska felet också rapporteras inom skälig tid från upptäckt (2 månader), vilket du har gjort.

Slutligen - mitt råd är alltså att vänligt men bestämt hänvisa till KKL och be om pengarna tillbaka precis som de redan har erbjudit dig tidigare.

Lycka till!

Antingen så är problemen så stora att TS inte kan använda den och då skickas maskinen tillbaka och självklart så byts den inte ut mot en exakt likadan med samma trasiga specifikationer i en annan färg. Varför? Rätt självklart, det är ju specifikationerna som TS klagar på och inte färgen. Specifikationerna blir inte mer rätt för att det blir en annan färg på varan. Är specifikationerna tillräckligt bra när den är i en annan färg så är de tillräckligt bra nu och då behöver inte något bytas/ändras. Förstår butiken fullständigt. Självklart så vill de inte skicka ut en ny fin vara och stå där med en vara som TS har använt i över 1 månad. Så kan fallet bli i slutändan ändå. Att butiken står där med en använd vara. Men jag skulle inte bara stå där och se glad ut och skicka ut en exakt likadan modell med samma "felaktiga" specifikationer fast i en annan färg. Då kan TS gott behålla den han har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Antingen så är problemen så stora att TS inte kan använda den och då skickas maskinen tillbaka och självklart så byts den inte ut mot en exakt likadan med samma trasiga specifikationer i en annan färg. Varför? Rätt självklart, det är ju specifikationerna som TS klagar på och inte färgen. Specifikationerna blir inte mer rätt för att det blir en annan färg på varan. Är specifikationerna tillräckligt bra när den är i en annan färg så är de tillräckligt bra nu och då behöver inte något bytas/ändras. Förstår butiken fullständigt. Självklart så vill de inte skicka ut en ny fin vara och stå där med en vara som TS har använt i över 1 månad. Så kan fallet bli i slutändan ändå. Att butiken står där med en använd vara. Men jag skulle inte bara stå där och se glad ut och skicka ut en exakt likadan modell med samma "felaktiga" specifikationer fast i en annan färg. Då kan TS gott behålla den han har nu.

Amparis sammanfattning är dock den mest korrekta här än så länge; butiken har sålt el felaktig vara och måste då enligt KKL åtgärda felet, antingen genom reparation, utbyte eller pengar tillbaka.
Generellt har återförsäljaren enligt praxis tre försök på reparation/utbyte innan man kan kräva ekonomisk ersättning, men i detta fallet är det så att produkten har fel beskrivning på hemsidan kommer varken reparation eller ny likadan att avhjälpa felet, så då är det antingen en ny med "rätt" specifikation eller pengar tillbaka som gäller.
Butiken får absolut byta till en likadan i annan färg om TS skulle gå med på det, eller deras lösning med befintlig+300kr, men det är ingenting TS måste gå med på.
Personligen hade annan färg varit det alternativ som gjort mig mest positiv till butiken i form av goodwill, men annars hade jag velat ha pengarna tillbaka

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Antingen så är problemen så stora att TS inte kan använda den och då skickas maskinen tillbaka och självklart så byts den inte ut mot en exakt likadan med samma trasiga specifikationer i en annan färg. Varför? Rätt självklart, det är ju specifikationerna som TS klagar på och inte färgen. Specifikationerna blir inte mer rätt för att det blir en annan färg på varan. Är specifikationerna tillräckligt bra när den är i en annan färg så är de tillräckligt bra nu och då behöver inte något bytas/ändras. Förstår butiken fullständigt. Självklart så vill de inte skicka ut en ny fin vara och stå där med en vara som TS har använt i över 1 månad. Så kan fallet bli i slutändan ändå. Att butiken står där med en använd vara. Men jag skulle inte bara stå där och se glad ut och skicka ut en exakt likadan modell med samma "felaktiga" specifikationer fast i en annan färg. Då kan TS gott behålla den han har nu.

Du måste missat punkt 4 i listan, jag tycker jag förklarade det ganska simpelt där. Men jag kan göra ett försök till och se om du förstår.

Det är inte självklart någonstans där du skriver det där jag markerat med fet text.

Konsumenten har vissa rättigheter som inte går att förhandla bort. Men det är ju fritt fram för konsument och handlare att förhandla fram alternativa lösningar utöver dessa lagstadgade rättigheter, så länge båda är nöjda. Det kan vara hur tokiga lösningar som helst, men så länge båda accepterar det så är det inget som hindrar det. TS kan fråga om han kan få behålla nuvarande och få en helt ny i annan färg gratis som kompensation om han vill. Det är något som är självklart att han kan föreslå, men självfallet inte ett så realistiskt exempel. Skulle dock butiken gå med på det är problemet löst.

Samtidigt så är det också högst troligt att butiken tycker att det förslaget är helt galet och säger nej, vilket de självklart har rätt att göra.

TS har tidigare skrivit att han skulle kunna tänka sig att tolerera och ha överseende med felet vid byte av färg (vilket är väldigt generöst från dennes sida om du frågar mig). Maskinen kommer fortfarande inte kunna ta hans största tallrikar, det är korrekt – men han får en färg som han tycker är snyggare och som även kostade mer vid köptillfället. Allt han gör är att föreslå ett tredje alternativ på lösning, utöver de två som butiken redan givit honom. Typ att istället för att ta 300 SEK i kompensation (skrattretande låg ersättning imho), så byter han färg som kompensation. Båda de lösningarna lämnar honom med en produkt som inte fungerar enligt produktbeskrivningen.

Med det sagt så är mitt råd iaf att begära pengarna tillbaka (inte få ersättning, och då det inte går att reparera en felaktig specifikation så återstår bara att häva köpet), då de inte verkar särskilt måna om sina kunder, där de försöker lura honom att det skulle vara för sent när han har lagen i ryggen. Det skall en seriös butik för konsumenter absolut ha koll på.

Jag hoppas att du förstår punkt 4 nu.

Ännu ett exempel:

X köper en blå mobiltelefon via internet, där specifikationerna uppger att den har plats för två sim-kort. X mottar produkten och uppmärksammar att den bara klarar ett sim-kort.

X kontaktar då butiken som erbjuder sig att göra återköp eller ge 300 kronor tillbaka som kompensation. Det är ju inte orimligt att X då kontrar med ett tredje förslag att X kan ha överseende med detta om X får byta till den där orangea färgen som han tycker är mycket snyggare, men som inte fanns i lager när han köpte telefonen.

Telefonen kommer fortfarande bara klara ett sim-kort, men X får en enligt sig själv finare telefon i gengäld.

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det kanske är lika bra att du köper nya tallrikar TS så du slipper använda din mormors grejer

Här finns lite coolare grejer:

Coola tallrikar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Du har reklamationsrätt i 6 månader om det är fel på produkten. Fel färg borde vara fel kan jag tycka.

Bara en FYI, man har reklamationsrätt i 3 år, däremot under de första 6 månaderna ska fel betraktas som att det funnits vid avlämnandet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det kanske är lika bra att du köper nya tallrikar TS så du slipper använda din mormors grejer

Här finns lite coolare grejer:

Coola tallrikar

Tycker mer om Diesel Cosmic Diner with Seletti som dom haft ett tag, ruskigt dyra tallrikar men ack så stiliga
https://www.amara.com/products/cosmic-plate-16-5cm-saturn

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

ok här kommer bild på mina "ovanliga tallrikar". som om det skulle spela roll hur tallriken ser ut..specen säger 26cm så det ska ju gälla.
annars ska väl specen tala om att det handlar om speciella tallrikar på 26 cm som passar
https://i.imgur.com/0bQlBzS.jpg
https://i.imgur.com/RX8YQ8p.jpg

Enligt måttbandet på bilden så är din tallrik bara ngn enstaka millimeter under 26cm (diametern angavs säkerligen som 26cm när tallriken såldes, och sedan kan de individuella tallrikarna eventuellt variera någon/några millimeter beroende på produktionsmetod), detta trots att det ser ut som du mäter strax under mitten.

Sedan ser tallriken ut att vara ganska djup, vilket kan göra att den inte kan lutas lika mycket som en plattare 26cm-tallrik när den ställs på plats i maskinen (beror helt på hur stället i maskinen ser ut, i vissa lutas inte tallrikarna alls utan står helt upprätt, isf spelar djupet på tallriken självklart ingen roll).

Hur mycket utrymme saknas för att tallriken på bilden skall gå in i maskinen? Handlar det bara om 1-2 millimeter kan det tyvärr vara svårt att hävda att maskinen är felspecificerad.

Angående att byta ut tallrikarna...visst, de är inte speciellt snygga, men kvaliteten brukar vara riktigt bra på den typen av porslin så det vore synd att sluta använda dem. För övrigt så är retro inne.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tycker mer om Diesel Cosmic Diner with Seletti som dom haft ett tag, ruskigt dyra tallrikar men ack så stiliga
https://www.amara.com/products/cosmic-plate-16-5cm-saturn

Kosmiska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Kosmiska!

Indeed rocketman!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@PeCe:

Håller med här, de där tallrikarna är över 26cm på mitten

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara en FYI, man har reklamationsrätt i 3 år, däremot under de första 6 månaderna ska fel betraktas som att det funnits vid avlämnandet

Jag har förstått det som att de första 6 månaderna måste företaget visa att felet funnits från början och inte blivit pga slitage, medans 3 års regeln är det du som ska bevisa att det är ett konstruktionsfel och unte slitage fel. Har jag fel?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Jag har förstått det som att de första 6 månaderna måste företaget visa att felet funnits från början och inte blivit pga slitage, medans 3 års regeln är det du som ska bevisa att det är ett konstruktionsfel och unte slitage fel. Har jag fel?

De första 6 månaderna anses felet ha funnits från början såvida inte säljaren kan bevisa motsatsen (dvs säljaren måste bevisa att felet inte funnits från början).

Följande 30 månader är det köparen som skall bevisa att felet funnits från början (dock är bevisbördan, när den ligger hos en konsument, relativt låg...avsaknad av yttre åverkan tillsammans med köparens utsaga att produkten använts korrekt räcker ofta).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD