Dålig idé att sätta fast skärmstativet i fönsterbrädan?

Permalänk
Medlem

Dålig idé att sätta fast skärmstativet i fönsterbrädan?

Det är en sån där gammal fönsterbräda i marmor, och väggen är betong. Känns superstabilt.
Som lekman tycker jag det verkar som det skulle funka finfint att ha stativet där, med en 27-tummare på.
Men det kanske är en katastrofal idé, hela skiten kanske brakar? Nån som provat?

https://imgur.com/gKsKAmP

Permalänk
Medlem
Skrivet av agneroc:

Det är en sån där gammal fönsterbräda i marmor, och väggen är betong. Känns superstabilt.
Som lekman tycker jag det verkar som det skulle funka finfint att ha stativet där, med en 27-tummare på.
Men det kanske är en katastrofal idé, hela skiten kanske brakar? Nån som provat?

https://imgur.com/gKsKAmP

https://imgur.com/gKsKAmP

Jag hade min 34" ultrawide på stativ fäst i fönsterbrädan när jag inte kunde fästa den i skrivbordet och det fungerade alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.

Om det känns stabilt när du lägger lite vikt på det eller känner på det ska det inte vara något konstigt.
Blomkrukor kan vara ordentligt tunga, och sitter skärmen "stilla" och inte skakar runt så ska det inte vara någon konstighet.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Gick utmärkt (hittills...), den här skärmen (Samsung C27HG70 ) har en så sjukt djup fot/stativ så det var skönt att slippa på litet skrivbord

Permalänk
Medlem

Du kan lägga en lite större plåt under som fördelar vikten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Krävs ganska mycket tyngd och vinkel för att välta marmorbrädor.

Testa genom att monetera, sen lägger du till lite tryck neråt, du kommer känna hur mycket som krävs då marmorskivorn är tunga.

Det bör inte tippa över av sig självt i alla fall...

Permalänk
Medlem

Så länge du undviker att sätta fast det i hörnet på fönsterbrädan bör det fungera utmärkt, detta då skivan kan ha en liten spricka/försvagning och går av lättare där om du har riktig otur. En annan sak värd att tänka på är hur (eller om) skivan är fäst i konsolerna, har varit med om att vissa som varit limmade plötsligt släppt när "trycket" gått över gränsen. Då många av dem fästes på 40- till 60-talet så kan limmet tappat sin styrka nu.

Permalänk
Avstängd

Som gammal fönsterputsare så har jag en del erfarenhet från fönsterbrädor och de är inte alltid så tåliga man tror, och det är inte alltid de sitter fast alls. Men en skärm borde inte vara något större problem så länge det inte finns några sprickor i marmorn från början. Det ser heller inte ut att vara så speciell marmor, jag knäckte en fönsterbräda som var gjord i någon italiensk marmor som var "oersättlig" med en hel del sura miner som följd. Jag lämnade in den på reparation men det blev ju inte superbra direkt.

Permalänk
Medlem

haft min 32"a i fönsterkarmen i flera år. Funkar perfekt. Byggde en liten hylla som passade foten på skärmen o fönsterkarmen, så den är stabil

// LZ