Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Nvidia släpper drivrutin med stöd för DirectX 12 Ultimate

Nvidia släpper drivrutin med stöd för DirectX 12 Ultimate

Microsoft bakar in stöd för ray tracing och prestandaförbättrande funktioner i ett gemensamt gränssnitt som Nvidia nu omfamnar.

Läs hela artikeln här

Till er det berör, testa och rapportera tack

Man måste slå på "Hardware-accelerated GPU Scheduling" manuellt efter drivrutinsuppdateringen i Windows 10. Det finns bara i senaste Win10 version 2004. Sök på "GPU" i Inställingar. Eller i Settings - System - Display - Graphics Settings (längst ner).

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/directx-12-ultimate...
" This new feature can potentially improve performance and reduce latency by allowing the video card to directly manage its own memory."

R.I.P. RX 5000-serien.

Måste spelutvecklarna göra något i spelet också för att nyttja detta?

här slår man på det.

Skrivet av Chris_Kadaver:

R.I.P. RX 5000-serien.

Varför?

@SCORPIUS: Har win10 2004 och denna drivrutin. Datorn lever än

Ska också nämna att denna driver lägger till stöd för Vulkan 1.2.

"Rounding out support for the latest graphics APIs, this Game Ready Driver is also the first public driver from NVIDIA to provide full Vulkan 1.2 support and functionality on GeForce and TITAN GPUs."

Skrivet av Oneone:

Måste spelutvecklarna göra något i spelet också för att nyttja detta?

Hittade ett test på youtube som verkar indikera på en liten förbättring i befintligt spel (Assassin's Creed Odyssey). Man får också notera att då det verkar kunna maximera grafikkortet lite mer ökar också temperaturen lite. Hoppas få se mer tester på detta.

Edit: Ska också noteras att ACO testet bör köras flera gånger, då det inte är 100% likadant varje gång och en liten skillnad kan bero på små avvikelser i testet.

Hardware-accelerated Gpu Scheduling Benchmark (HAGS on vs off) 2080 Ti, 9900K
https://www.youtube.com/watch?v=WP2cjn89V5s

Senast redigerat 2020-06-25 09:47

Nu ska det bara släppas några vettiga grafikkort också.

Hittar inte win 10 2004. Var det den dom drog tillbaka för vissa system?

Skrivet av Frisell:

Dem rullar bara ut det till ett antal datorer för att upptäcka eventuella buggar sen släpper dom det fullt ut, vanligtvis i alla fall. Jag fick den förra veckan i Windows Update.

Skrivet av Frisell:

Du kan även uppdatera via denna sidan
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Skrivet av Sagofiguren:

Dem rullar bara ut det till ett antal datorer för att upptäcka eventuella buggar sen släpper dom det fullt ut, vanligtvis i alla fall. Jag fick den förra veckan i Windows Update.

Ok. Tack för det. Bara ha lite tålamod alltså.

EDIT:

Skrivet av thomson:

Jaha. Se där. uppdaterar nu

Har ett 1080TI, och kan slå på "Hardware-accelerated GPU Scheduling".

Trodde kortet var för gammalt, hoppas att det ger en liten prestanda ökning.

Funtionen att begränsa frame rates funkar inte längre med 1070ti så jag gick tillbaka till 446.14 och allt funkar som det ska igen.

Skrivet av XripperX:

Har ett 1080TI, och kan slå på "Hardware-accelerated GPU Scheduling".

Trodde kortet var för gammalt, hoppas att det ger en liten prestanda ökning.

Well?

1080Ti

Har ett 1080TI, och slog på "Hardware-accelerated GPU Scheduling". Jag spelar för tillfället Shadow of the Tomb Raider och spelet kraschade flera gånger med informationen att inställningarna var för höga, så det var bara att stänga av detta, lite trist tycker jag.
Mvh Paul

Skrivet av Pauls711:

Har ett 1080TI, och slog på "Hardware-accelerated GPU Scheduling". Jag spelar för tillfället Shadow of the Tomb Raider och spelet kraschade flera gånger med informationen att inställningarna var för höga, så det var bara att stänga av detta, lite trist tycker jag.
Mvh Paul

Vad märkligt. Du har allt på högsta i spelet och allt funkar som det ska, men när du sätter på Hardware-accelerated GPU Scheduling så kraschar det? Vore kul att se en logg på detta.

Skrivet av Defender:

Nu ska det bara släppas några vettiga grafikkort också.

Dude? wtf

krasch

@SCORPIUS: Hej, jag fick dessa krascher under sista delen av spelet, efter ditt inlägg så prövade jag igen och nu fungerar det utan problem. Jag stängde av Xbox game bar och fick två små uppgraderingar på Steam om det är detta eller att sista delen på spelet med massor av aktiviteter med helikoptrar och folk som krigar mot varandra vet jag ej men är nu ganska glad som det är.
Mvh Paul

lösning av problem

@SCORPIUS: Hej det visar sig att problemet låg hos Nvidia. This hotfix brings stability improvements to Shadow of the Tomb Raider when running in DirectX 12 mode with Hardware-accelerated GPU scheduling
Mvh Paul

@Pauls711: Vad bra att det blev fixat 👍