Permalänk
Medlem

USB-C kontrollerkort tips

Tja,

jag har ett ROG STRIX B250I GAMING moderkort men min skärms inbyggda KVM-switch kräver USB-C anslutning till moderkortet för att kunna koppla t-bord och mus. Visst skulle vilket PCI-kort med USB-C anslutning duga eller är det något jag missar?

Behöver jag tänka på något annat? Har något ett specifikt PCI-kort att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Tja,

jag har ett ROG STRIX B250I GAMING moderkort men min skärms inbyggda KVM-switch kräver USB-C anslutning till moderkortet för att kunna koppla t-bord och mus. Visst skulle vilket PCI-kort med USB-C anslutning duga eller är det något jag missar?

Behöver jag tänka på något annat? Har något ett specifikt PCI-kort att rekommendera?

En USB-c port kan betyda extremt mycket tyvärr.

Ska du bara överföra USB signaler till en USB-hubb kan nog det mesta duga, men eftersom det är en skärm gissar jag att det kan ha att göra med DisplayPort eller MHL signaler och/eller möjligen thunderbolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En USB-c port kan betyda extremt mycket tyvärr.

Ska du bara överföra USB signaler till en USB-hubb kan nog det mesta duga, men eftersom det är en skärm gissar jag att det kan ha att göra med DisplayPort eller MHL signaler och/eller möjligen thunderbolt

Det är bara USB-signaler. Jag kommer att använda mig av en HDMI-kabel också till samma dator

Permalänk
Medlem

Om det endast är USB och det ej krävs högsta möjliga bandbredd dvs det som kallats 3.1 Gen 2 men säkert hunnit döpas om igen så behöver du knappast ett kontrollerkort. Då räcker det med en kabel som har vanlig USB-A i en a änden, alternativt en adapter från C till A om du redan har en C-till-C kabel som typ kom med monitorn.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Om det endast är USB och det ej krävs högsta möjliga bandbredd dvs det som kallats 3.1 Gen 2 men säkert hunnit döpas om igen så behöver du knappast ett kontrollerkort. Då räcker det med en kabel som har vanlig USB-A i en a änden, alternativt en adapter från C till A om du redan har en C-till-C kabel som typ kom med monitorn.

Tack, du sparade mig en slant där. Har det någon betydelse ifall det är generation 3 på USB-A sidan ifall den ska leda USB signaler till både mus och t-bord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Har det någon betydelse ifall det är generation 3 på USB-A sidan ifall den ska leda USB signaler till både mus och t-bord?

Nej, men om du vill ha en kabel som är USB 3.0 så är det bara att kolla här USB-C hane > 3.0 A hane, finns i olika längder vissa finns dock inte i lager.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.