Permalänk
Medlem

Ryzen 5 1600 AF OC

Hej, jag tänkte köpa en ryzen 5 1600 AF å köra den med "Palit GeForce GTX 1650 SUPER StormX" för typ minecraft, gta 5 å såna spel å undrar om det verkligen är värt att köpa en ny kylare, för ksk 300kr, för att kunna överklocka med cpu'n då jag har hört av en vän att man ska göra det för mest överklockning eller om jag kan strunta i det?

Tack för all hjälp👍🏻

Permalänk
Medlem

Borde gå att få upp den till 4.2 GHz utan några större problem då det är Zen+. Jag skulle gissa att det ger 10-15% extra prestanda i applikationer som är begränsade av processorn. Om du främst ska spela på datorn tror jag inte att du vinner så mycket på det. Ett 1650 Super är inte tillräckligt snabbt för att en 1600 AF ska bli den begränsande faktorn förutom i äldre spel.

Samtidigt tycker jag själv att bra kylare (liksom nätaggregat) är värt pengarna då man kan ta med dem till flera byggen framöver. Jag kör själv ett AX860i och H100i från 2012 i min dator och jag har inga planer på att uppgradera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Borde gå att få upp den till 4.2 GHz utan några större problem då det är Zen+.

Min 2600 hade jag problem att ens köra i 4,1ghz det gick men blev väldigt varmt körde den i 4,0 pga det. Men de kanske lyckats förfina zen+ så att man kan räkna med 4,2 nu för tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

1600 AF plus kylare för 300:- kostar ju typ lika mycket som en Ryzen 5 3600 så köp en sån istället? Kostar 170 euro på amazon.de inkl. frakt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Borde gå att få upp den till 4.2 GHz utan några större problem då det är Zen+. Jag skulle gissa att det ger 10-15% extra prestanda i applikationer som är begränsade av processorn. Om du främst ska spela på datorn tror jag inte att du vinner så mycket på det. Ett 1650 Super är inte tillräckligt snabbt för att en 1600 AF ska bli den begränsande faktorn förutom i äldre spel.

Samtidigt tycker jag själv att bra kylare (liksom nätaggregat) är värt pengarna då man kan ta med dem till flera byggen framöver. Jag kör själv ett AX860i och H100i från 2012 i min dator och jag har inga planer på att uppgradera dem.

Tack så mycket, så du menar att det inte riktogt är värt att uppgradera utan att jag ska köra den kylaren man får då jag tänker att man väntar med en kylare framöver tills man vet att man skulle gynnas att ha en då jag inte riktig vet om jag kommer fortsätta med dator byggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik64:

Tack så mycket, så du menar att det inte riktogt är värt att uppgradera utan att jag ska köra den kylaren man får då jag tänker att man väntar med en kylare framöver tills man vet att man skulle gynnas att ha en då jag inte riktig vet om jag kommer fortsätta med dator byggen?

Ja, jag skulle nog skippa en extra kylare och spara pengarna till en dubbeltornskylare eller vattenkylare i framtiden om du byter till en processor med högre effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Ja, jag skulle nog skippa en extra kylare och spara pengarna till en dubbeltornskylare eller vattenkylare i framtiden om du byter till en processor med högre effekt.

Okej, tack så mycket för all hjälp å tack för att ni varit så snälla, ha en trevlig vecka👍🏻