Hjälp: PC för främst musikproduktion, men även gaming

Permalänk
Medlem

Hjälp: PC för främst musikproduktion, men även gaming

Tjenare!
Har varit runt på olika sidor, men inte fått något direkt bra svar. Har varit på bland annat engelska sidor, och därför kommer mitt meddelande vara på engelska:

I plan to build a new pc for mostly music production, but also for some gaming. (Budget pc).
I have done some research and decided to pick the following parts for my pc:

CPU: Ryzen 5 3600
GPU: Gtx 1660 super Ventus xs oc
Mobo: Asus rog-strix b450-f
PSU: Corsair CV650 80+ bronze
RAM: Corsair vengeance LPX DDR4-3200 16gb (2*8gb)
SSD: Samsung 970 EVO 500gb m.2 2280
Case: Corsair Icue 220T RGB TG

I wonder if these parts are compatible with each other, and if the choice of parts are the best ones for both music production and gaming within the price I ended up with. (Under 1000$)

I would like the build to be an ATX-build, with a nice looking case (tempered glass)

Is there anything wrong with the build? Should I replace some parts with other parts? Are there any cheaper alternatives of parts that will give me the same performance as I get with the parts I have selected right now?

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Benchmaskin 🍞

För musikproduktionen skulle jag öka RAM till 32GB så inte systemet börjar gnälla allt för mycket när du har slängt in alla pluggar och effekter.
I övrigt skulle jag också kika på ett bättre nätaggregat. CV650 är inte katastrof, men känns alltid lite dumt att snåla in på det som ska ge ström till hela systemet. Båda förslagen kanske spränger din budget, men i alla fall värt att kika på innan du köper

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Hej igen.
Jag har tänkt genom och sökt runt lite extra och tänker att det antagligen blir bättre att antingen köpa Corsair TX650M eller RM650 som PSU.
Vet dock inte vilken av dem som är bäst?

Sedan hade jag nog tänk vänta till b550 Moderkorten kommer ut och lägga pengarna på ett sådant istället för b450.

Ska räkna ihop hur mycket allt kommer kosta och sedan överväga ifall jag kan köpa 32gb istället för 16gb. Tror nog också, precis som du säger, att det är bättre för musikproduktionen att inte begränsa prestandan, utan istället spendera lite extra pengar på 32gb.

Undrar dock ifall jag borde öka till 3600mhz på mitt RAM, eller ifall jag ligger bra på 3200mhz?

Tack för ett bra svar!😁

Permalänk
Skrivet av Tintinsv:

@Kenneth: Hej igen.
Jag har tänkt genom och sökt runt lite extra och tänker att det antagligen blir bättre att antingen köpa Corsair TX650M eller RM650 som PSU.
Vet dock inte vilken av dem som är bäst?

Sedan hade jag nog tänk vänta till b550 Moderkorten kommer ut och lägga pengarna på ett sådant istället för b450.

Ska räkna ihop hur mycket allt kommer kosta och sedan överväga ifall jag kan köpa 32gb istället för 16gb. Tror nog också, precis som du säger, att det är bättre för musikproduktionen att inte begränsa prestandan, utan istället spendera lite extra pengar på 32gb.

Undrar dock ifall jag borde öka till 3600mhz på mitt RAM, eller ifall jag ligger bra på 3200mhz?

Tack för ett bra svar!😁

Köp 32GB helst 64GB. Överväger du att köpa 16GB bör du nog ta en extra tankeställare om du ens vill hålla på med musikproduktion.

Permalänk
Medlem

Är inte Intel bättre för musik där latens är ALLT!?

Sen skulle jag ju aldrig köpa ett chassi med glaspanel. Sidopanelerna skulle jag vilja ha isolerade. Sen huruvida man går på ett tyst chassi med fläktar som får jobba hårdare, eller ett chassi med grymt luftflöde och långsammare fläktar är ju lite utav en smaksak och beror lite på vilka komponenter som sitter i och hur mycket värme dessa utvecklar.

Men jag skulle alla gånger gått på en Intel CPU för musikproduktion. Då förutsätter jag att man skall micka saker. Ska man aldrig någonsin lägga ett instrument- eller röstspår utan bara hålla på med blipp-blopp-dunka-dunka så kanske kraven på låg latens går ner.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tintinsv:

@Kenneth: Hej igen.
Jag har tänkt genom och sökt runt lite extra och tänker att det antagligen blir bättre att antingen köpa Corsair TX650M eller RM650 som PSU.
Vet dock inte vilken av dem som är bäst?

Sedan hade jag nog tänk vänta till b550 Moderkorten kommer ut och lägga pengarna på ett sådant istället för b450.

Undrar dock ifall jag borde öka till 3600mhz på mitt RAM, eller ifall jag ligger bra på 3200mhz?

RM650 är klassen högre, den har en semi-passiv funktion vilket betyder att den låter fläkten står stilla under en viss belastning/temperatur, den punkten kanske är högre på t.ex RM750 - men det är iaf en bra funktion.

Samma sak gäller grafikkort, jobbar du normalt är det ju bra om kortet inte är optimerat enbart för att maxa benchmarks och spel och inte kan stänga av fläktarna. Man får kolla reviewer eller om tillverkaren gör reklam för Zero-rpm eller Silent-bios.

b450 funkar bra om du behöver ett kort nu, b550 lär inte komma med något speciellt förutom garanterat Ryzen 4000 stöd och PCIe 4.0. Och båda de sakerna är mest en mjukvarugrej och inget b550 levererar.

3200MHz och 3600MHz är helt klart beroende på pris och tillfälle, kolla båda och väg in latency också (cas är dock beroende av frekvens så CL16/3200 == CL18/3600 == 10 nanosekunder)