Bärbar inför universitet, IT

Permalänk
Medlem

Bärbar inför universitet, IT

Hej, jag kommer (förhoppningsvis) studera Datateknik: Inbyggda system vid Jönköping Universitet nu till hösten och behöver införskaffa en bärbar dator. Jag har kollat in Microsoft Surface Book 3 och gillar den skarpt, men är osäker på vilken konfiguration jag bör nöja mig med. Räcker baskonfigurationen med i5, 8 GB RAM, 128 256 GB och 13.5 tum skärm? Tanken är att ha en 2-in-1 för allt som den utbildningen innebär, inkl. anteckna digitalt för hand med OneNote. Jag har studentrabbat (10%) så den går loss på 18 900 kr + en penna för 1089 kr (pennan är gratis vid förbeställning fram till 5 juni). Det finns varianter med i7, mer ram/ssd och 15 tum skärm. Vad bör jag sikta på? Min budget är runt 25 000 men gärna mindre.

Länk till utbildningen
+ ev. en Master

EDIT: Baskonfigurationen kommer med 256 GB, inte 128 GB. Jag vill också tillägga att jag har en stationär med 6600k, 8 GB, GTX 1070. Något som man får med i7 varianterna är en dedikerad GPU, 1650 Max-Q 4GB för 13.5 tum och en 1660 Ti Max-Q 6GB för 15 tummaren. i5 har endast integrerat. Men det tror jag är knappast någonting jag behöver, den är endast för studier och inget spelande. Frågan nu är alltså om 8 GB ram räcker och ifall jag bör köra på 13.5 tum eller 15 tum.

Just nu står det mellan dessa tre:
- 13.5 tum, i5, 8 GB, 256, GB för 18 900 kr
- 13.5 tum, i7, 16 GB, 256 GB för 23 399 kr
- 15 tum, i7, 16 GB, 256 GB för 26 549 kr

Permalänk

Jag tycker 8GB ram och 128GB ssd är väldigt snålt tilltaget. CPUn däremot lär i5an räcka till för. Störst problem blir det med ssdn, visst går det använda externa ssd men det är jobbigt.

Jag personligen hade valt en standarddator, typ denna och sedan byter jag ut den när det behövs:
https://www.webhallen.com/se/product/312436-HP-14-dk0018no-14...

Annars om du vill köra surface så öka ssd storleken, med 256GB ssd så går den använda nog till det mesta i ditt program. 8GB ram fungerar säkert det också.
*edit*
Man ska ju ha windows, office, kanske gimp och lite annat som programvarorna och ens arbete, sedan vill man ej ha ssdn helt propfull. 120GB ssd är då lite som bäddat för problem.

Permalänk
Medlem

Minst 256 men gärna 512 ssd faktiskt, går ganska snabbt att fylla med byggmiljöer bibliotek och sdker

16gb ram är minimum om du vill kunna köra till exempel android studio eller andra krävande miljöer.

Min rekommendation skulle vara att kolla på något billigare som ger mer prestanda per krona, men eftersom du nämner pennan som ett plus blir det inte så lätt att hitta bra alternativ gissar jag.

Jag skulle inte ens kolla på en dator med mindre än 16gb idag, det har jag haft i minst 8 år vid det här laget

Permalänk
Medlem

Har du en stationär datorn?
Isåfall hade jag inte lagt så mycket krut på en bärbar. Med största sannolikhet kommer du spendera
den mesta tiden framför den datorn isåfall.

Jag läser själv Datavetenskap och la ganska mycket pengar på en Huawei Matebook X Pro. Anteckningar sker för det mesta för hand och sedan går man för det mesta hem för att programmera på den stationära.

Kan dock starkt rekommendera Matebooken. Grymt snygg och härlig att sitta vid dock, för att vara en bärbar. Det viktigaste för mig för att en bärbar ska ge en skön känsla är att den har en blank skärm, bilden känns mycket mer "crisp" och ger en helt annan premiumkänsla.

edit: Har du tidigare testat att skriva med penna på en dator? Lätt hänt att man inte tycker om det särskilt mycket och återgår till penna och papper. Är ju inte riktigt samma känla.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen: Jag skrev fel, den kommer med 256 GB och inte 128 GB. Har uppdaterat inlägget. Dessutom kollar jag exklusivt på 2-in-1 laptops med touch-skärm då jag kommer antecka digitalt för hand i OneNote.

@kwame Ja, jag har en stationär, har uppdaterat inlägget. Jag har också prövat på att antecka digitalt, min bror läser på Linköping Universitet och kör en iPad Pro med Notability för anteckningar. Och det kändes riktigt skönt när jag fick prova på den. Men jag vill inte ha Apple.

@medbor Den börjar med 256 GB, jag skrev fel. Att gå upp till 16 GB ram kostar minst 4500 kr, men då får man också i7 och dedikerad GPU (dGPU är inget jag behöver). Så frågan är om det är "värt" det?

Vad tycker ni om 13.5 tum vs 15 tum? 15 tum kostar 26 549 kr men det känns lite väl dyrt, men skulle vara villig att betala det om den ger mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

@lillaankan_i_dammen: Jag skrev fel, den kommer med 256 GB och inte 128 GB. Har uppdaterat inlägget. Dessutom kollar jag exklusivt på 2-in-1 laptops med touch-skärm då jag kommer antecka digitalt för hand i OneNote.

@kwame Ja, jag har en stationär, har uppdaterat inlägget. Jag har också prövat på att antecka digitalt, min bror läser på Linköping Universitet och kör en iPad Pro med Notability för anteckningar. Och det kändes riktigt skönt när jag fick prova på den. Men jag vill inte ha Apple.

@medbor Den börjar med 256 GB, jag skrev fel. Att gå upp till 16 GB ram kostar minst 4500 kr, men då får man också i7 och dedikerad GPU (dGPU är inget jag behöver). Så frågan är om det är "värt" det?

Vad tycker ni om 13.5 tum vs 15 tum? 15 tum kostar 26 549 kr men känns lite väl dyrt.

Det beror på vad du behöver datorn till... min macbook för android utveckling ligger konstant över 8gb och jag tror det skulle bli ganska segt med så lite ram. Det finns självklart andra exempel som docker, vm, och annat som garanterat kräver mycket mer än android studio. Är ditt mål bara webbutveckling gissar jag att 8gb kan räcka något år till, men känns som att det är alldeles för lite enligt mig.

Som andra sagt i tråden kanske det är mer värt att separera det mobila från det kraftfulla och verkligen tänka över ditt behov av pennan. Kanske dags att kolla/testa en ipad eller så och en stationär istället?