Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

3200Mhz eller 3600Mhz för 3900X?

Jag undrar om 3200Mhz eller 3600Mhz är att föredra som minnen för 3900X i syftet för att spela spel i 1080p@144Hz och vid andra tillfällen rendera YT-klipp från Adobe Media Encoder/Premiere Pro.

Jag läser här: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/c97hq4/3200mhz_vs_3600m... som ger en ekvation för en ungefärlig hastighetsberäkning av överförandet av 1 byte av minnen vid random read request uttryckt i nanosekunder:
CAS/Mhz*2*1000 ns

Tar vi då 3600Mhz C17 så får vi: 17/3600*2*1000 = ~9,44 ns vilket är alltså tiden att överföra 1 byte av random read request. Rent praktiskt talat så verkar FPS inte öka med så mycket i spel. Dock vet jag inte hur det är med renderingstider av video.

Frågan är: motiverar verkligen en ca 20-25% prisökning på 3600Mhz DDR4-minnen från 3200Mhz DDR4-minnen bara för att man har 3900X och det är rätt mustigt som processor och "då kan man lika gärna" gå lite tyngre på minnena sett till pris?

Vissa här på forumet påstås ha rapporterat om "mikrohack" i spel från 3200Mhz vs 3600Mhz i minnen. Frågan är om det verkligen är sant eller om det rör sig om någon annan flaskhals än minnena som exempelvis kanske en eftersläpande skärm?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hastighet och latency är olika parametrar,
hittar du samma ram som dina 3600 C17 i 3200 C15 så är det antagligen samma kretsar då latency i tid enligt din beräkning blir samma. Sedan säljs de till olika pris med olika XMP-profil.

Ett tag verkade det nästan som om 3600 var billigare då det kom in fler sådana i lager och 3200 låg kvar på gamla priser, och det är ju vettigt om det bara handlar om ett test och en siffra i XMP.
Till slut är det upp till dig vad du vill betala för, kanske är prisbilden annorlunda för 32GB och uppåt i den datorn du tittar på och minnesmängd är ju också en faktor i vissa program.

Permalänk
Avstängd

@pacc: Tack för svaret. Minnesmängden jag kommer att köra på är sammanlagt 64 GB så börjar då med 32 GB och lägger till 32 GB i efterhand. Frågan är som sagt var huruvida minneshastigheterna 3200 Mhz vs 3600 Mhz verkligen har någon praktisk märkbar effekt utöver vad som visas i benchmarks.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hastigheten är nog inte så viktig för dig, däremot kanske du behöver välja ett minne du tror du kan köpa en exakt kopia av i framtiden om du väntar med 64 GB och sedan se bättre siffor som lite headroom eftersom många verkar ha fått sänka hastigheter och justera parametrar för att få minnet stabilt med 4 dimm'ar.

https://www.techpowerup.com/review/amd-zen-2-memory-performan...
De har också artiklar om hela minnesarkitekturen för zen, men det ger dig nog inga praktiska råd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pacc:

Hastigheten är nog inte så viktig för dig, däremot kanske du behöver välja ett minne du tror du kan köpa en exakt kopia av i framtiden om du väntar med 64 GB och sedan se bättre siffor som lite headroom eftersom många verkar ha fått sänka hastigheter och justera parametrar för att få minnet stabilt med 4 dimm'ar.

https://www.techpowerup.com/review/amd-zen-2-memory-performan...
De har också artiklar om hela minnesarkitekturen för zen, men det ger dig nog inga praktiska råd.

Grym artikel! Fann info där om prestandatester för videorendering med och utan överklockning för processorn och då ser jag att överklockning ger i princip ingen signifikant boost för renderingstiden. Dessutom vill jag slippa behöva oroa mig över att processorn överhettas och fryser PC, kraschar PC och/eller förkortar sin livslängd.

Tråkigt att det skall verka krångla med 4 dimm'ar. Och tyvärr går det inte att köpa separata 32 GB dimm's utan då måste det vara i gigantiska par som 8x32 GB. Möjligen kan dessa fungera i 4 dimm'ar om de klockas ned till 3200 Mhz?: https://www.inet.se/produkt/5301871/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AplAy:

Tråkigt att det skall verka krångla med 4 dimm'ar.

Det officiella minnesstödet för Ryzen är långt mer komplicerat än man först kanske anar...

De flesta skulle säga att Ryzen 3000 officiellt stödjer DDR4-3200. Det är bara delvis sant, som du ser i tabellen ovan garanteras bara den hastigheten om man har en DIMM per kanal (och ska man riktigt hårdra det gäller bara garantin med JEDEC officiella parametrar, vilket även dikterar en spänning på 1,2 V och en lägsta CAS på 20, det är vad du hittar i OEM-byggen).

Rätt säker att det inte är några problem alls med 4 DIMMs om du kör single-rank i 2933. Jag har 4 DIMMs i mitt 3900X system, det används väldigt intensivt och står på 24/7. Har fungerat hur bra som helst vid 2933 MT/s sedan förra sommaren.

Du ser ungefär hur mycket (eller kanske mer rätt, lite) man vinner på snabbare minnen i de flesta fall. Det finns så klart fall med riktigt bra skalning, t.ex. komprimeringsprogram älskar hög bandbredd, medan t.ex. rendering (och även kompilering som jag primärt använder datorn för) är helt likgiltig inför minneshastighet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

@Yoshman: Tack så mycket för svaret!

Det var som tusan. Med Single-Channel menas att man kan ha 1, 2, 3 eller 4 Dimms istället för att behöva ha parvis om man kör Dual-Channel? Finns det några andra följder med att minnena är i Single-Channel kontra Dual-Channel? (jag tänker mig prestandaföljder)

Och om jag skall köra med 4st 2933Mhz, bör jag klocka ned fyra styck 3200-3600Mhz eller bör jag gå rakt på 2933Mhz minnen direkt? Tack återigen på förhand för svaret!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Gå med 3600 eftersom fabricklockan följer den upp till 1800(1900 på vissa MBs) dock inte snabbare för då släpper 1:1 och den går ned på 1:2 och långsammare processor som resultat.

Kolla med Der8auer, gamers nexus eller LTT i detta.
Länk

EDIT: slutklämm, 3600MHz är sweetspoten för AM4/Zen2 gärna med låga timings runt 16ns.

Jag kör med dessa RipJaws 3600@16ns eller prova dessa om man gillar LED
Björn

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AplAy:

@Yoshman: Tack så mycket för svaret!

Det var som tusan. Med Single-Channel menas att man kan ha 1, 2, 3 eller 4 Dimms istället för att behöva ha parvis om man kör Dual-Channel? Finns det några andra följder med att minnena är i Single-Channel kontra Dual-Channel? (jag tänker mig prestandaföljder)

Och om jag skall köra med 4st 2933Mhz, bör jag klocka ned fyra styck 3200-3600Mhz eller bör jag gå rakt på 2933Mhz minnen direkt? Tack återigen på förhand för svaret!

Du vill alltid köra dual-channel. Ryzen 3000 stödjer officiellt DDR4-3200 med dual-channel.

Det som ställer till det är om man måste ha två DIMMs per minneskanal. I det läget bör försöka hitta DIMM:ar är "single rank" (SD), med dual-rank (DR) får man nog räkna med problem med att skruva upp frekvensen speciellt högt.

Tyvärr är det rätt sällan informationen om SD/DR går att hitta. Var först när jag stoppat i min 16 GB DDR4 DIMMar som jag såg att de var dual-rank (antar att man ser det med t.ex. HW-info på Windows, under Linux kan man ser det med "sudo dmidecode -t memory").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer