Söker lösning för att få BT med aptx ll på datorn

Permalänk
Medlem

Söker lösning för att få BT med aptx ll på datorn

Hej

Nu äntligen kommer jag snart ta steget in i den trådlösa hörluravärlden. Den främsta anledningen till att jag väntat så länge är för att jag är så känsligt för ljudlatens, något som varit mycket tydligt med nästintill alla lurar.

Jag ska köpa en hörlur med aptx low latency, problemet är att min dator inte har bluetooth så jag behöver skaffa det. Kravet är alltså att det måste stödja aptx ll (low latency).

Jag har sökt lite efter enheter man kan koppla in till sin pci-plats men har inte haft någon större framgång. Antingen så stödjer de inte aptx ll, eller så framgår det inte om de stödjer det.

Det finns ganska många till usb men jag jar som sagt slut på de platserna tack vare oculus rift så helst vill jag undvika usb.

Någon som har några bra tips eller om det finns någon lösning jag helt missar?

Trådflyttad till underforum "Ljud" /Vzano - Moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hej

Nu äntligen kommer jag snart ta steget in i den trådlösa hörluravärlden. Den främsta anledningen till att jag väntat så länge är för att jag är så känsligt för ljudlatens, något som varit mycket tydligt med nästintill alla lurar.

Jag ska köpa en hörlur med aptx low latency, problemet är att min dator inte har bluetooth så jag behöver skaffa det. Kravet är alltså att det måste stödja aptx ll (low latency).

Jag har sökt lite efter enheter man kan koppla in till sin pci-plats men har inte haft någon större framgång. Antingen så stödjer de inte aptx ll, eller så framgår det inte om de stödjer det.

Det finns ganska många till usb men jag jar som sagt slut på de platserna tack vare oculus rift så helst vill jag undvika usb.

Någon som har några bra tips eller om det finns någon lösning jag helt missar?

Den uppenbara och enkla lösningen verkar ju, som du säger, vara att köpa någon av de tillgängliga USB-adaptrarna där tillverkaren skryter med stöd för aptx low-latency.

Hela aptx-situationen är ju rätt snårig (allra mest så för de mer avancerade varianterna som aptx HD och aptx LL) i och med att aptx inte är en del av Bluetooth i sig och tillverkaren måste licensiera aptx från Qualcomm.
Dock kan man nog förutsätta att OM en tillverkare betalat extra för aptx LL så glömmer de inte att skriva det i specen.

Sedan om man kan hitta någon kombination av hårdvara som rent tekniskt skulle stödja aptx LL men där tillverkaren skippat att köpa licensen och eventuellt sedan kan kombinera den med mjukvara/drivrutin från någon annan tillverkare som använder samma chipset (man skulle kunna snegla på laptops t.ex.) så KANSKE det går att få till något som funkar, men det är ju ett långskott och något som Qualcomm nog gärna ser till att det slutar fungera om de har möjligheten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304