Permalänk
Medlem

Köpråd: Allround dator <20k

Hej
Jag behöver hjälp med att uppgradera min mATX dator med i7 4790K och Crucial ballistix 16GB minnen.

Datorn används för tyngre Excel-arbete, databas-hantering, virtualisering med flera virtuella maskiner parallellt stundtals, att kolla på filmer samt att spela några dagar i månaden (Fifa, GTA och CS).

Plus ifall jag kan få en stor marginalförbättring till ett bra pris:
• Uppgradering av MSI GeForce GT 1030 2GB LP OC grafikkort
• Större SSD (har idag 2 st SSD á 240 GB men tror att en större SSD skulle vara praktisk)
• WiFi+BT

Behöver inte större HDD eller WinOS.

Dessutom behöver jag ett modulärt nätagg som kan försörja både den här datorn och ett till eftersom att jag har en annan dator i samma chassi. Den andra datorn består av ASUS B250I, i3 6100, Corsair Value Select 8GB och 240 SSD. Ingen HDD eller grafikkort i den datorn.

Budget är under 20. Vill så klart ha så billigt som möjligt för de behov jag nämnde, ingen overkill. Men är ute efter framtidssäkra och välbeprövade komponenter, som den 4790k trotjänare jag har idag, och jag föredrar nog AMD den här gången.

(Hade en annan tråd tidigare som togs bort efter att behov reviderats)

Permalänk
Medlem

Kollat runt lite och finns väldigt dåligt utbud av AMD matx moderkort med wifi :/
Om jag inte helt missat något..haha

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Viking

Osäker på hur bra grafikkort du behöver, men valde det mest prisvärda, men det är möjligt att det är lite overkill.
Både förslag skulle behöva nätverkskort av samma anledning som @Magnituden nämnde, om du inte köper ett mITX istället. https://www.inet.se/produkt/5404626/asus-pce-ac56-ac1300

Valde ett 850W nätagg, men det kanske räcker med 750.
Sedan kanske du vill ha 32gb ram?, valde 16 så länge.

Först ett med en 3900x 12c/24t:

Och sedan en med 3700x 8c/16t:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnituden:

Kollat runt lite och finns väldigt dåligt utbud av AMD matx moderkort med wifi :/
Om jag inte helt missat något..haha

Skrivet av Donnerstal:

Osäker på hur bra grafikkort du behöver, men valde det mest prisvärda, men det är möjligt att det är lite overkill.
Både förslag skulle behöva nätverkskort av samma anledning som @Magnituden nämnde, om du inte köper ett mITX istället. https://www.inet.se/produkt/5404626/asus-pce-ac56-ac1300

Tack ska ni ha. Jag kan leva utan WiFi och BT

Skrivet av Donnerstal:

Valde ett 850W nätagg, men det kanske räcker med 750.
Sedan kanske du vill ha 32gb ram?, valde 16 så länge.

Jag föredrar 32GB.

Men kan jag använda det här nätagget till två system, som typ denna?

Permalänk
Viking
Skrivet av mkl:

Men kan jag använda det här nätagget till två system, som typ denna?

Nej, du kanske inte kan använda det jag valde till två system.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej, du kanske inte kan använda det jag valde till två system.

Har du tips på nätagg till två system?

Vilka minnen skulle du valt ifall jag skulle köra på 32gb? Och vilket grafikkort ifall jag skulle ner från overkill men fortfarande prisvärt?

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi idag?

Behöver du verkligen 2 system? Numera finns ju Ryzen 3000 serien CPU'er med upp till smått otroliga 16 kärnor och 32 trådar. Fläskar du på ett system med 64GB RAM och 16 kärnig CPU samt en kraftig GPU ovanpå det så kanske det täcker ditt behov utan att behöva krångla med 2 system...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad har du för chassi idag?

Behöver du verkligen 2 system? Numera finns ju Ryzen 3000 serien CPU'er med upp till smått otroliga 16 kärnor och 32 trådar. Fläskar du på ett system med 64GB RAM och 16 kärnig CPU samt en kraftig GPU ovanpå det så kanske det täcker ditt behov utan att behöva krångla med 2 system...

Phanteks Enthoo Mini XL.

Jag har redan två system i chassit och vill nu uppgradera ena. Men jag använder två nätagg idag

be quiet! Pure Power 10 300W
be quiet! PowerSupply SFX Power 2 300W.

Permalänk
Viking
Skrivet av mkl:

Har du tips på nätagg till två system?

Det där och ett annat är de ända jag hittar, och då är det du länkade bättre. Svar: Nej, det du valde eller två stycken...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det där och ett annat är de ända jag hittar, och då är det du länkade bättre. Svar: Nej, det du valde eller två stycken...

Tack!

Vilka minnen skulle du valt ifall jag skulle köra på 32gb? Och vilket grafikkort ifall jag skulle ner från overkill men fortfarande prisvärt?

Permalänk
Viking
Skrivet av mkl:

Vilka minnen skulle du valt ifall jag skulle köra på 32gb? Och vilket grafikkort ifall jag skulle ner från overkill men fortfarande prisvärt?

Jag vet inte om det är overkill, men kanske. Spelar du i 1080p räcker det här grafikkortet långt: https://www.inet.se/produkt/5410540/gigabyte-geforce-gtx-1660...

De här minnena:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/h...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag vet inte om det är overkill, men kanske. Spelar du i 1080p räcker det här grafikkortet långt: https://www.inet.se/produkt/5410540/gigabyte-geforce-gtx-1660...

De här minnena:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/h...

Tack ska du ha, uppskattas!

Permalänk
Medlem

Köpet blev inte av förra månaden och nu har det gått några veckor så undrar om samma råd gäller? @donnerstal

Permalänk
Viking
Skrivet av mkl:

Köpet blev inte av förra månaden och nu har det gått några veckor så undrar om samma råd gäller? @donnerstal

Vet inte riktigt vad vi kom fram till, men hur ser det här ut?:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vet inte riktigt vad vi kom fram till, men hur ser det här ut?:
https://komponentkoll.se/bild/ONILA.png

Det ser bra ut. Tack!

Men om du skulle välja ett annat grafikkort som du också tycker är prisvärt men inte lika mkt overkill för mina behov, vilken skulle du välja då? Du tipsade om denna sist. Gäller det fortfarande?

Och för 32gb minne, är det dessa du rekommenderar fortfarande?

Hur ställer sig den SSDn mot exempelvis Samsungs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vet inte riktigt vad vi kom fram till, men hur ser det här ut?:
https://komponentkoll.se/bild/ONILA.png

Ser fint ut, glöm bara inte att beställa Phanteks nätagget för dubbla system

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Ser fint ut, glöm bara inte att beställa Phanteks nätagget för dubbla system

Tack! Nu överväger jag att köra 2 nätagg just för att Phanteks agget är så dyrt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Tack! Nu överväger jag att köra 2 nätagg just för att Phanteks agget är så dyrt..

Haha, ja, det är så att det tårar sig i ögonen xD

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Haha, ja, det är så att det tårar sig i ögonen xD

Glhf!

Tack

Permalänk
Viking
Skrivet av mkl:

Det ser bra ut. Tack!

Men om du skulle välja ett annat grafikkort som du också tycker är prisvärt men inte lika mkt overkill för mina behov, vilken skulle du välja då? Du tipsade om denna sist. Gäller det fortfarande?

Och för 32gb minne, är det dessa du rekommenderar fortfarande?

Hur ställer sig den SSDn mot exempelvis Samsungs?

Något av de här grafikkorten kanske:

Det är redan 32gb som jag valt.

Vilken samsung ssd menar du?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Något av de här grafikkorten kanske:
https://komponentkoll.se/bild/BjFNH.png

https://komponentkoll.se/bild/CUMWC.png

Det är redan 32gb som jag valt.

Vilken samsung ssd menar du?

Tänkte framförallt på den här, men den är ju betydligt dyrare: Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S1T0BW 1TB

Jag missade att dessa var 32. De är minnen är 3200Mhz medan de du tipsa om sist var 3600Mhz. Men jag antar att det är overkill för mig? Jag håller på med viss virtualisering

Permalänk
Medlem

Skulle precis skriva till Eric att nu var han allt lite ivrig Hann inte Eric är såååå snabb....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Tänkte framförallt på den här, men den är ju betydligt dyrare: Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S1T0BW 1TB

Jag missade att dessa var 32. De är minnen är 3200Mhz medan de du tipsa om sist var 3600Mhz. Men jag antar att det är overkill för mig? Jag håller på med viss virtualisering

Om prisskillnaden är rimlig och latency inte är för hög kör på 3600, sweetspot för Zen 2 (Ryzen 3xxx).

Permalänk
Viking
Skrivet av mkl:

Tänkte framförallt på den här, men den är ju betydligt dyrare: Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S1T0BW 1TB

Det är inte värt prisskillnaden...

Skrivet av mkl:

Jag missade att dessa var 32. De är minnen är 3200Mhz medan de du tipsa om sist var 3600Mhz. Men jag antar att det är overkill för mig? Jag håller på med viss virtualisering

Du märker inte så stor skillnad mellan 3600 cl18 och 3200 cl16. Och det är inte värt en prisskillnad på 500kr

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Om prisskillnaden är rimlig och latency inte är för hög kör på 3600, sweetspot för Zen 2 (Ryzen 3xxx).

De här kostar 500 kr mer. Skulle du säga att det är en rimlig prisskillnad eller är de med 3200mhz isåfall mer prisvärda?

Vad var fel på splittern som Eric delade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är inte värt prisskillnaden...

Du märker inte så stor skillnad mellan 3600 cl18 och 3200 cl16. Och det är inte värt en prisskillnad på 500kr

Tack! Sista frågan, kan jag använda det här grafikkortet så länge? Jag har redan en sån. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4329357

Permalänk
Viking
Skrivet av mkl:

Tack! Sista frågan, kan jag använda det här grafikkortet så länge? Jag har redan en sån. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4329357

Du kan väl använda det till att surfa runt på nätet, men inte till att spela.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

De här kostar 500 kr mer. Skulle du säga att det är en rimlig prisskillnad eller är de med 3200mhz isåfall mer prisvärda?

Vad var fel på splittern som Eric delade?

Inget fel alls på den splittern, den är praktisk! Om man vill använda två nätagg som ett

Ska kolla lite på minnen sen, kvällsmat nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du kan väl använda det till att surfa runt på nätet, men inte till att spela.

Ja, jag menar ifall det är kompatibelt. För vad jag vet så har inte AMD processorer integrerade grafikkort så vill att datorn ska fungera att surfa på medan jag väntar på grafikkort. Jag tycker att Radeon kortet ser riktigt intressant ut men min magkänsla säger att priset kommer att sänkas något snart igen

Permalänk
Viking
Skrivet av mkl:

Ja, jag menar ifall det är kompatibelt. För vad jag vet så har inte AMD processorer integrerade grafikkort så vill att datorn ska fungera att surfa på medan jag väntar på grafikkort. Jag tycker att Radeon kortet ser riktigt intressant ut men min magkänsla säger att priset kommer att sänkas något snart igen

Ja det är kompatibelt

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz