Disney+ får högre månadskostnad i Sverige

Permalänk
Medlem

Asså det som _verkligen_ behövs är att något kabel-företag lanserar en streamingtjänst där man har ett antal av dessa streamingtjänster i paket precis som vilka tv-kanaler som helst. Det börjar bli horribelt med ett och ett abbonemang som slutar i enorma belopp. Tänk spotify fast med tv/film-streaming.

Enda jag har konsekevent är netflix, sen kör jag någon månad här och där, där det finns något jag vill se, just nu amazon för star trek picard och tales from the loop, när jag är klar fimpar jag dom. Är det verkligen värt det för t.ex. amazon snarare än att ha ett mindre belopp tickandes från ett abbonemang som jag bundit 12-24 månader med med ”streamingleverantör”?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

finns ingen streaming tjänst som är värd pengarna snart.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Tror ni att de får någon vettigt utbud med filmer för vuxna? Starwars är väl det enda som jag i stort sett känner till från Disney.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Och varför dyrare i norden där infrastruktur är ganska mycket bättre än resterande av Europa?
Är det för att medelinkomsten är högre här och de därmed räknar med att 10kr hit o dit är ingenting?

Vi har 25% moms på streamingtjänster. $6,99 = ~70 kr x 1,25 = 87,5 kr. Disney hade kunnat ta 89kr i stället, eller ännu mer, så 85 kr var ändå ganska schyst prissättning av dem.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

En spottstyver.
Jämför vad en amerikan betalar för 1l bensin istället. mellan 50cent och 1$...
jag kommer skaffa tjänsten när den kommer.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Har redan Netflix HBO Nordic, Prime Video och Youtube Premium så behöver verkligen inte en till. Börjar bli väldigt dyrt redan.

Måste du ha alla samtidigt?

Permalänk
Medlem

Känns överkomligt, speciellt för barnfamiljer. Tänk att man slipper betala för dyra barnkanaler och biobesök för 700kr per gång.

Jag kommer nog att använda tjänsten i perioder men inget jag har på permanent.

Vi kan ju bara spekulera i varför det kostar mer. Men är det inte allmänt känt att svenskar bara betalar och ser glada ut och och aldrig prutar? Högre lön? Mindre marknad?

Permalänk
Medlem

Verkar som folk jämför matpriser med utlandet och inte vet att det är 12% moms på livsmedel, hotell- och restaurangtjänster. Med det sagt vet jag inte vad momsen på de typ av produkter/tjänster är utomlands.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Och varför dyrare i norden där infrastruktur är ganska mycket bättre än resterande av Europa?
Är det för att medelinkomsten är högre här och de därmed räknar med att 10kr hit o dit är ingenting?

Vad är inte dyrare i Norden på IT-området? Hårdvara, spel, streamingtjänster ...

Permalänk
Medlem

skulle aldrig kunna tänka mig betala 100 kr per streamingtjänst när de har väldigt begränsat utbud... de får hitta en motsvarighet till spotify om de vill få bort piratkopiering. Ingen som tycker att det är värt mödan att fixa musik olagligt längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Vi har makten, om ingen jävler köper skiten så kommer de tvingas sänka priset. Jag kommer i alla fall vara en av de som inte kommer att lägga pengar på skiten.

Om det är skit spelar priset knappast någon roll. Dessutom är det farbror staten du får gråta ut för då priset är högt pga moms.

Permalänk
Avstängd

Hur kommer det sig att 1usd=10kr nu men inte när ni rapporterar priser på grafikkort där t.ex 600usd kan motsvara 7200kr eller något?

Permalänk
Medlem

Märks att det går dåligt för SweC när man börjar göra en höna av en fjäder. Behov av fler annonsvisningar?

85 kr är ju exakt kostnaden man får när man omvandlar $7 till SEK och lägger på svensk moms.

Permalänk
Medlem

@Daemon85:

Piratkopiera film uppskattar jag är en sak som bara panka tonåringar ägnar sig åt numera, om en det.

Jag är skulle snarare säga att det är konstigt att det inte kostar mer än 100kr när man då får tillgång till hundratals serier och filmer hos varje streamingtjänst. Det är dessutom väldigt ofta ”prova en månad gratis” på flera av tjänsterna vad jag upplevt.

Permalänk
Avstängd

Läggs inte delstatlig skatt på deras pris oxå i deras räkningar som de får? Torde väl göra att priset är rätt lika ändå?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

@Daemon85:

Piratkopiera film uppskattar jag är en sak som bara panka tonåringar ägnar sig åt numera, om en det.

Då tror du fel. Jag tror att du skulle bli väldigt förvånad om du fick reda på vilka som gör det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Slitageskatten på fibret är väl inräknat på den svenska marknaden hoppas jag.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Då tror du fel. Jag tror att du skulle bli väldigt förvånad om du fick reda på vilka som gör det.

Men varför? Är det rent demonstrativt? Ett sätt att sticka upp mot ”the man”?

Jag vet att det såklart finns några bra ställen att tanka ned film osv fortfarande men där är vad jag förstått ofta höga krav på uppladdning osv. Vilket i sin tur leder till att ens elräkning ökar och om man tycker 150kr är för dyrt för en film eller 100kr för streaming borde man väl också klaga på att el är dyrt? 🤔

Permalänk
Inaktiv

Den enda streamingtjänsten jag tycker är värd pengen är fortfarande Netflix. Att skaffa övriga tjänster för någon enstaka serie är väldigt ovärt. Vi behöver en bättre lösning helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Asså det som _verkligen_ behövs är att något kabel-företag lanserar en streamingtjänst där man har ett antal av dessa streamingtjänster i paket precis som vilka tv-kanaler som helst. Det börjar bli horribelt med ett och ett abbonemang som slutar i enorma belopp. Tänk spotify fast med tv/film-streaming.

Enda jag har konsekevent är netflix, sen kör jag någon månad här och där, där det finns något jag vill se, just nu amazon för star trek picard och tales from the loop, när jag är klar fimpar jag dom. Är det verkligen värt det för t.ex. amazon snarare än att ha ett mindre belopp tickandes från ett abbonemang som jag bundit 12-24 månader med med ”streamingleverantör”?

Det som skulle kunna komma är någon klient som kan samla olika streamingtjänster i samma gränssnitt, men även det känns väldigt osäkert och det lär definitivt inte göra något billigare då det kommer ytterligare en mellanhand. Företagen vill ha egen kontroll över prissättning (såklart i förhållande till efterfrågan och konkurrens) så jag kan aldrig tänka mig att det kommer skilja. Av ungefär samma anledning som Disney inte längre vill licensiera ut sitt material till andra (och de har populära franchiser så de fick nog bra betalt i den kontexten) utan istället investerar vad som kommer närma sig 1 biljon kronor för att starta en egen tjänst. Det säger mycket om hur mycket mer företagen räknar med att tjäna i det långa loppet. Tjänster som Spotify har ju också minskat inkomsterna betydligt för en hel del musikartister.

Den praktiska lösningen är ju dock det du säger, att man inte behöver ha alla tjänster hela tiden. Visst är det lite meckande med att stänga av prenumerationer, men att stänga av en är ju betydligt smidigare än t ex att fysiskt gå och handla, så vi pratar mycket små ansträngningar.

Permalänk
Medlem

Ju fler tjänster desto sämre (totala utbudet delas upp ännu mer, komplexiteten och totalkostnaden ökar). Stick och brinn, Disney.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om det verkligen handlade om översättningskostnaden skulle de kunna erbjuda den amerikanska tjänsten rakt av, utan översättning, till det amerikanska priset (omräknat till svensk valuta och med moms). Jag tror att säkert hälften av alla potentiella kunder hade köpt den varianten i så fall.

De har mest barnprogram så mycket måste dessutom dubbas vilket är ännu dyrare än textning. Tror INTE att så många barn vill ha med bara engelskt tal. Finns säkert undantag, men knappast majoriteten.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag har själv inget intresse för att abonnera på Disney för att få se rumpor, men när amerikansk puritanism och dubbelmoral (varför är våld mer barnvänligt?) kommer i vägen och börjar peta i konsten i efterhand så tycker jag också att det blir unket.

Eller allt petande i efterhand, för den delen. T ex Star Wars och George Lucas många versioner.

De gör ju det för att kunder efterfrågar det. Antagligen vinner de mer kunder på att göra ändringarna än de förlorar pga ändringarna.
Jag tycker det är bra att de kan göra förändringar, alla förändringar håller jag inte med om är bra eller nödvändiga. Men för att ta ett exempel där jag tycker disney gjorde en bra förändring är när de ändrade i julkalle

Varför våld kan visas för barn men inte sex vet jag inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Men varför? Är det rent demonstrativt? Ett sätt att sticka upp mot ”the man”?

Jag vet att det såklart finns några bra ställen att tanka ned film osv fortfarande men där är vad jag förstått ofta höga krav på uppladdning osv. Vilket i sin tur leder till att ens elräkning ökar och om man tycker 150kr är för dyrt för en film eller 100kr för streaming borde man väl också klaga på att el är dyrt? 🤔

Du begriper väl att elkostnaden för att ladda ner en film är försumbar. Spela inte dum.

Anledningarna varierar säkert. De argument jag hör är tillgänglighet, främst då att man slipper geoblockering (nog mest när det gäller serier, som ibland släpps mycket senare i Sverige än i ursprungslandet). Möjligheten att få filmer i bättre kvalitet än på streamingtjänster, t ex om man har en rejäl hemmabio som mår bra av hög upplösning. Utbud av äldre serier och filmer som inte går att få tag på lagligt, eller i den region man befinner sig.

Kostnaden tror inte jag är ett skäl för särskilt många.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De har mest barnprogram så mycket måste dessutom dubbas vilket är ännu dyrare än textning. Tror INTE att så många barn vill ha med bara engelskt tal. Finns säkert undantag, men knappast majoriteten.

Så klart. Jag tänkte inte på att det var Disney, utan tänkte bara "streamingtjänst" mer generellt. För Disney förstår jag om de flesta vill ha dubbat!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så farligt är det ju inte att sex censureras enligt mig. Är du ute efter att kika på rumpor och tuttar finns det andra ställen att strömma ifrån ofta gratis också.
Men visst skulle de kunna erbjuda båda versioner så att om man slår på ett barnläge, så får man den censurerade varianten.

Handlar nog mer om ren princip. Varför ska de gå in och förstöra det som någon annan skapat? En direkt jämförelse skulle vara om Louvren började rita dit pixlar på alla bara bröst. Hur accepterat skulle det vara tror du? Visst visst, skillnad mellan svenssonfilmer och tavlor för flera miljoner men principen är densamma.

Skrivet av Baxtex:

Känns överkomligt, speciellt för barnfamiljer. Tänk att man slipper betala för dyra barnkanaler och biobesök för 700kr per gång.

Jag kommer nog att använda tjänsten i perioder men inget jag har på permanent.

Vi kan ju bara spekulera i varför det kostar mer. Men är det inte allmänt känt att svenskar bara betalar och ser glada ut och och aldrig prutar? Högre lön? Mindre marknad?

Fast så kan man inte jämföra. Du går inte primärt på bio för att se själva filmen du gör det för upplevelsen (stor duk, bra ljud osv).

Skrivet av Runqen:

Men varför? Är det rent demonstrativt? Ett sätt att sticka upp mot ”the man”?

Jag vet att det såklart finns några bra ställen att tanka ned film osv fortfarande men där är vad jag förstått ofta höga krav på uppladdning osv. Vilket i sin tur leder till att ens elräkning ökar och om man tycker 150kr är för dyrt för en film eller 100kr för streaming borde man väl också klaga på att el är dyrt? 🤔

Jag gör det mest av principsak. Inte för att jag inte vill betala för mig utan snarare för att löjligt rika företag beter sig värre än barn på dagis. Om de bara sätter sig ner och pratar så skulle vi ganska snabbt kunna ha en streamingtjänst med (nästan) allt istället för hundra olika.

Jag har, vilket är smått läskigt när man tänker på det, betalat sexsiffriga belopp på media under alla år men sedan ett tag tillbaka väntar jag på sagda streamingtjänst innan jag börjar igen.

Du kan få tag på filmer med bra kvalitet utan att behöva ladda upp överhuvudtaget. Du kan också bli medlem på bra privata sidor där du i praktiken knappt behöver ladda upp något. Så någon märkbar skillnad på elpriset blir det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Handlar nog mer om ren princip. Varför ska de gå in och förstöra det som någon annan skapat? En direkt jämförelse skulle vara om Louvren började rita dit pixlar på alla bara bröst. Hur accepterat skulle det vara tror du? Visst visst, skillnad mellan svenssonfilmer och tavlor för flera miljoner men principen är densamma.

Nej principen är inte densamma. Om de väljer att måla pixlar på kopior av tavlorna men att originalen fortfarande kan ses på andra ställen så ser jag inga problem med det.
Det är ju inte så att de ändrar originalfilmen utan alla framtida versioner av filmen kommer ju kunna vara censurerad eller inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast så kan man inte jämföra. Du går inte primärt på bio för att se själva filmen du gör det för upplevelsen (stor duk, bra ljud osv).

Jag har tillräckligt bra ljud och bild hemma, slipper se reklam och framförallt slipper man prasslande påsar, småprat och annat otyg. Sedan momsen höjdes kostar ju en biljett närmare 150Kr så det känns inte värt det för mig.

Den enda anledningen att gå på bio för min del är att se filmen tidigare och för att förnya känslorna om hur bra man har det hemma. 😂

Nu talar jag bara för mig och min sambo såklart. Jag vet inte vad statistiken för biobesök är i normala fall.

Permalänk
Medlem

Äh, det gnälls o gnälls på allting nu för tiden. Jag kommer köpa tjänsten, bränna av allt jag vill seboch avsluta. Amazon prime, hbo och netflix kommer jag behålla.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Streamingtjänsterna gör samma misstag som gjordes med kanalpaket, betala för allt när du kollar på 5%~. Sen är det något som man vill åt på varje platform, pengarna springer iväg. Det är inte supersmidigt att behöva hantera 5-6 olika plattformar sett ur användarperspektiv heller. Är ni förvånade att piratandet ökar igen? Inte jag iaf.

Gällande prissättningen så kan man ju ställa sig frågan om det ens kommer vara hela utbudet som är tillgängligt i Sverige?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.