Router för wifi användning i betonghus (framtidssäker)

Permalänk
Medlem

Router för wifi användning i betonghus (framtidssäker)

Jag bor i ett betonghus. Såhär ser det ut:

Gröna cirkeln är där routern står. Den står inne i ett elskåp med varje sida i tjock betong förutom ut mot hallen där det är en spånskiva. Alla väggar i huset har tjock betong.
I dom röda cirklarna är det viktigast med uppkopplingen. I sovrummet är det inte ovanligt att man inte har wifi när man ligger i sängen. Vid datorerna har vi internet men den är inte den bästa. När allt fungerar som den ska har jag 200/100 med wifi.

Routern jag har just nu sjunger på sista versen (har gjort det ett tag) och trådad uppkoppling ligger på 300/300, men wifi ligger på 80/5.
Tänker att jag lika gärna kan skaffa mig en ny router på samma gång. Viktigast är att den är framtidssäker så den ska gärna ha wifi 6 (ax) och snälla inte ruinera mig på samma gång.

Viktigast är som sagt hur wifi prestandan är. Om den har 200mbit sämre trådat men bättre trådlöst så är den bättre tex.

Vad skulle ni tipsa om för mitt användingsområde?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Flytta nya/routern närmare sovrummet och sätt en accesspunkt i vardagsrum/kök.

Permalänk
Rekordmedlem

Behåll routern och prova först att montera en accesspunkt i hallen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle förespråka att gå på mesh istället för repeatrers/förlängare. Det blir mer flexibelt och är ganska lätt att gömma mesh enheterna. Mesh är kanske dyrt, men hur ofta köper man en ny router?

Fördelen med bra mesh är att det bara är att bygga ut vid behov. Jag har själv betongbunker som jag nu skall byta till mesh i. Har testat att köra powerline, men det gick inte alls bra. Att dra kablar till alla enheter går inte. Såvida man inte kan trådbinda en ipad. Har dragit kablar för de mest kritiska punkterna i hemmet. För min det har jag räknat ut att min nuvarande router Asus RT-AC66U skall få sällskap med 3 avAsus egna mesh puckar för bästa täckning i mitt hem.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Flytta nya/routern närmare sovrummet och sätt en accesspunkt i vardagsrum/kök.

Skrivet av mrqaffe:

Behåll routern och prova först att montera en accesspunkt i hallen.

anledningen till att jag inte gör det i detta läget är för att routern har en ickefungerande starknapp så får tejpa ned den. får resetta den var tredje månad för den hänger sig, och ju längre tid efter resetten de går ju sämre hastighet på nätet är det. Plus att jag avskyr att ha sladdar gående runt i lägenheten. Sen har jag saker som måste vara ikopplad i portarna i routern som jag gärna inte ser skymten av, tex en pilhole och ikeas hubb

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!