Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Rift CV1 2020?

Hej,
Tänkt att köpa Oculus Rift S nu när Half Life Alyx släppts och är rätt sent ute om man säger så. Dom är verkligen slutsålda överallt. Inte ens ett begagnat går att hitta.
Hitta dock rätt billiga Rift CV1 och undrar ifall det är värt att köpa CV1 2020 för 3800kr med allting och en extra sensor eller ska man vänta tills Rift S kommer tillbaka?

Permalänk
Medlem

Rift S och Quest kommer i lager då och då hos Oculus utan förvarning.
Jag hade helt klart väntat. Kolla några gånger varje dag så kommer du nog till slut kunna gå köpa

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Rift S och Quest kommer i lager då och då hos Oculus utan förvarning.
Jag hade helt klart väntat. Kolla några gånger varje dag så kommer du nog till slut kunna gå köpa

skulle du väntat på att Oculus får in nya (vilket kan vara när som helst) eller försökt få ett när återförsäljare får in igen (Inet får in 4/30)

Om Oculus inte har fått in när svenska återförsäljare får in igen, är det då värt att försäkra sig om ett på t.ex. Inet eller vänta tills Oculus får in nya?

Säljer dom så snabbt att det är värt att köpa ett så fort det kommer in nya? Vet att alla sålde slut med Half-Life: Alyx släppet men kommer dom ta slut lika fort igen tro?

edit: kontaktade oculus för några dagar sedan och dom hade ingen aning om när dom skulle få in nya, det är vad dom sa till mig iallafall.

Permalänk
Medlem

Hos Oculus går headseten åt ganska snabbt, efterfrågan är stor.
Du kan köpa från Inet men det är minst 1000kr dyrare än från Oculus har jag för mig

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Hos Oculus går headseten åt ganska snabbt, efterfrågan är stor.
Du kan köpa från Inet men det är minst 1000kr dyrare än från Oculus har jag för mig

Ja, oculus säljer för 4700kr om jag minns rätt och Inet säljer för 6000kr så det är ju en rätt stor skillnad men som du säger så lär ju headseten på Oculus hemsida sälja som fan när dom väl kommer in. Jag väntar tills svenska återförsäljare får in och ifall Oculus inte fått in innan dom så drar jag till med ett Rift S från Dustin eller Inet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt inte köpt en CV1 idag. Det är ett jäkla meck med sensorer som ska upp och sladdar som ska dras.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Rift och Rift S är inte jättestor.
På några punkter är Rift bättre och på andra är Rift S bättre.
Har en Rift och att "uppgradera" till S känns helt meningslöst.

De är mer sladdar att dra för Rift, 3 st usb om man har en extra sensor.
Så om man har jätteproblem med detta så är Rift S ett bättre val.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Gick igenom samma process själv, slutade med att jag hade oculus på en tab jag kollade med några timmars mellanrum. Under den perioden jag stalkade sidan fick de på lager med några dagars till en veckas mellanrum, och de fanns i lager i typ 1-3 timmar.

Jag upptäckte också att svenska återförsäljare uppdaterade deras info när de får leverans vid dessa perioder, och att dessa leveranser var flera veckor till en månad framåt. Jag skulle gissa att återförsäljarnas nuvarande leveransfönster (som de har på deras hemsida) är för förra eller förr-förra oculus-fönstret (eller den innan det).

Är ditt mål att få ett headset snarast är bästa valet oculus sida. Det kräver att uppdatera sidan några gånger om dagen, men tbh så himla värt det. Mitt kostade €450, vilket var 5k kr på kontot, inkl. frakt. Det är ~800kr billigare än från återförsäljare (om inga priser har ändrats sen dess dvs). Paketet skickades från Nederländerna via UPS, och frakten gick snabbare än när jag köper saker inrikes (beställde på måndagen, fick på torsdagen, jag bor ganska långt norrut). Om oculus får in på lager imorgon får svenska återförsäljare headsets från den leveransen i säg början/mitten av maj, och du får (om de inte avbokar din beställning dvs!) ditt headset nånstans i mitten/senare mitten av maj. Köper du från oculus imorgon har du den långt innan lönen denna månad.

Permalänk
Skrivet av Raphaei:

Gick igenom samma process själv, slutade med att jag hade oculus på en tab jag kollade med några timmars mellanrum. Under den perioden jag stalkade sidan fick de på lager med några dagars till en veckas mellanrum, och de fanns i lager i typ 1-3 timmar.

Jag upptäckte också att svenska återförsäljare uppdaterade deras info när de får leverans vid dessa perioder, och att dessa leveranser var flera veckor till en månad framåt. Jag skulle gissa att återförsäljarnas nuvarande leveransfönster (som de har på deras hemsida) är för förra eller förr-förra oculus-fönstret (eller den innan det).

Är ditt mål att få ett headset snarast är bästa valet oculus sida. Det kräver att uppdatera sidan några gånger om dagen, men tbh så himla värt det. Mitt kostade €450, vilket var 5k kr på kontot, inkl. frakt. Det är ~800kr billigare än från återförsäljare (om inga priser har ändrats sen dess dvs). Paketet skickades från Nederländerna via UPS, och frakten gick snabbare än när jag köper saker inrikes (beställde på måndagen, fick på torsdagen, jag bor ganska långt norrut). Om oculus får in på lager imorgon får svenska återförsäljare headsets från den leveransen i säg början/mitten av maj, och du får (om de inte avbokar din beställning dvs!) ditt headset nånstans i mitten/senare mitten av maj. Köper du från oculus imorgon har du den långt innan lönen denna månad.

Tack för ett riktigt bra svar!
Men är mest orolig över att corona eller COVID-19 som det så fint heter skulle stoppa Oculus från att få in i lager.
Skulle COVID-19 kunna göra det långsammare för Oculus att få in i lager eller inte få in alls?`
Om det är fallet är det då bättre att slå till på ett CV1 eftersom att vi ännu inte vet hur länge coronakrisen kommer pågå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Tack för ett riktigt bra svar!
Men är mest orolig över att corona eller COVID-19 som det så fint heter skulle stoppa Oculus från att få in i lager.
Skulle COVID-19 kunna göra det långsammare för Oculus att få in i lager eller inte få in alls?`
Om det är fallet är det då bättre att slå till på ett CV1 eftersom att vi ännu inte vet hur länge coronakrisen kommer pågå?

Corona krisen har ju varit ett tag nu och det har varit enligt ovan beskrivet hela tiden den pågått.
Så håll koll på hemsidan som sagt.
förra eller före veckan så fanns tex Oculus Quest 128gb versionen i lager vet jag

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

För en skillnad på 1000kr skulle jag utan tvekan välja Rift S. Mycket bättre linser, högre upplösning, mycket bra inside-out tracking. Det som talar för CV1 är hörlurar (som dock är ökända för att gå sönder med tiden) och mekanisk IPD-justering (vilket du eventuellt inte behöver om din IPD är i Rift S intervall, idealt 61.5-65.5mm). OLED vs LCD är i min mening lite mindre relevant för CV1 då den har rätt mycket mura, tar hellre högre fillrate framför blotchigt svart och 90Hz vs 80Hz har ingen praktisk betydelse.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

För en skillnad på 1000kr skulle jag utan tvekan välja Rift S. Mycket bättre linser, högre upplösning, mycket bra inside-out tracking. Det som talar för CV1 är hörlurar (som dock är ökända för att gå sönder med tiden) och mekanisk IPD-justering (vilket du eventuellt inte behöver om din IPD är i Rift S intervall, idealt 61.5-65.5mm). OLED vs LCD är i min mening lite mindre relevant för CV1 då den har rätt mycket mura, tar hellre högre fillrate framför blotchigt svart och 90Hz vs 80Hz har ingen praktisk betydelse.

Rift S har väll IPD-justering digitalt om jag har fattat det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Rift S har väll IPD-justering digitalt om jag har fattat det rätt?

Ja men det är inte alls på samma sätt som att fysiskt flytta linserna om man skulle ha smalt eller brett avstånd.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Rift S har väll IPD-justering digitalt om jag har fattat det rätt?

Japp, fast det är inte samma sak som mekanisk. Linserna har en fysisk ”sweet spot” där bilden blir maximalt skarp. Denna sweet spot är större på Rift S/Quest/Go än på många andra headset, men kommer du för långt från centrum (63.5mm) så kommer bilden att bli suddigare. Ligger du hyfsat nära 63.5mm (61.5-65.5mm brukas anges som idealt) gör det inget, men har du väldigt smalt eller väldigt brett mellan ögonen kan det bli ansträngande för ögonen att spela några längre stunder.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Japp, fast det är inte samma sak som mekanisk. Linserna har en fysisk ”sweet spot” där bilden blir maximalt skarp. Denna sweet spot är större på Rift S/Quest/Go än på många andra headset, men kommer du för långt från centrum (63.5mm) så kommer bilden att bli suddigare. Ligger du hyfsat nära 63.5mm (61.5-65.5mm brukas anges som idealt) gör det inget, men har du väldigt smalt eller väldigt brett mellan ögonen kan det bli ansträngande för ögonen att spela några längre stunder.

Testade med en app och fick olika resultat men enligt den hade jag typ 67,5/68.
Men ska testa att mäta för säkerhetsskull. Litar inte direkt på en app som ska mäta, speciellt inte när man får olika svar.

Permalänk

Hej alla, dom fick in nyss och han än få tag på ett. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag la precis också en beställning på oculus egna sida. Får blir att avbeställa från inet

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Skrivet av Clibben:

Jag la precis också en beställning på oculus egna sida. Får blir att avbeställa från inet

Hej, har dom dragit pengar från dig? Beställningen o allt har gått igenom men dom har inte dragit pengar från mig ännu.

Permalänk
Skrivet av Noob_To_Computers:

Hej alla, dom fick in nyss och han än få tag på ett. Tack för all hjälp!

Fick tag på ett också tack vare tråden, skickas 17/4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Hej, har dom dragit pengar från dig? Beställningen o allt har gått igenom men dom har inte dragit pengar från mig ännu.

Inga pengar är dragna än.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Skrivet av Clibben:

Inga pengar är dragna än.

Tack, tänkte så det inte blev något fel med just min beställning😅

Permalänk
Medlem

Pengar dras då det skickas

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Pengar dras då det skickas

tackar!

Permalänk

Kan tillägga för er som försöker få tag på ett Rift S att ”meddela mig” funktionen på deras hemsida inte fungerar. Så gör som någon nämnde tidigare, kolla någon gång varannan timme eller så

Permalänk
Medlem

Imponerad över den snabba leveransen. Fick min idag!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clibben:

Imponerad över den snabba leveransen. Fick min idag!

Grattis, hoppas du blir nöjd

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Jag har en Oculus Rift CV1, Touch och sensorer. Vad tror ni att man kan sälja dom för idag egentligen?

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE