Gamla trotjänaren USB 2.0 fyller 20 år

Permalänk
Medlem

Rolig kuriosa! Jag minns väl när usb 3 först började komma till datorer och man blev chockad över hastigheten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så som en som pysslar en "hel del" med gamla datorer kan jag sammanfatta USB's versionerna lite:

USB 1.0: Oanvändbart, finns dessa på din hårdvara så använd dom inte. Chansen finns att du skadar moderkortet.
Vi pratar tidiga pentium och pentium pro här <1998.
USB 1.1: Nu börjar det likna nånting, modernare optiska möss kan oftast drivas, lagring kan strula.
Hittas på senare pentium/MMX och Pentium 2/3.
USB 2.0: Bitarna är på plats, allt modernt bör fungera bra.

Tidiga pentium är bättre att köra pci instickskort så får man usb2.0

Jag hade USB på mitt första moderkort som var ett MVP3C tror jag det hette, med en amd k6-2 300. Men det funkade fint med de få tillbehör som fanns på marknaden. Minns ej USB revision men jag skulle gärna vilja veta om någon här vet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Så som en som pysslar en "hel del" med gamla datorer kan jag sammanfatta USB's versionerna lite:

USB 1.0: Oanvändbart, finns dessa på din hårdvara så använd dom inte. Chansen finns att du skadar moderkortet.
Vi pratar tidiga pentium och pentium pro här <1998.
USB 1.1: Nu börjar det likna nånting, modernare optiska möss kan oftast drivas, lagring kan strula.
Hittas på senare pentium/MMX och Pentium 2/3.
USB 2.0: Bitarna är på plats, allt modernt bör fungera bra.

På min powermac g4 så kör jag en USB2 hub kopplad i usb 1.1 port. Den kör en wifi dongle med wpa2, mus, tangentbord och ibland ett usb minne. Det går inte snabbt men det fungerar klockrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Vad är det i en RS232 port du inte saknar? Den är mycket mer driftstabil över tid än USB. Jag har en motorstyrning som hade egen RS232 omvandlare från USB. Den bytte comports nummer själv på egen hand lite då och då. RS232 går att köra längre kablage oxå än USB. Hastigheten för filöverföring är inget RS232 portar är kända för. Men för styring och kontroll av andra enheter så föredrar jag det över USB för jag vet att det alltid fungerar. Jag har RS232 portar som används på de flesta av mina datorer. Parallellporten använder jag inte längre däremot. Så få tillbehör idag som har det interfacet även om det finns.

Det är kontakterna med de där skruvarna som trasslar in sig i kablarna. Själva funktionen har jag inget emot men har inte haft något större problem att gå via USB-adaptrar. Kör mestadels från Linux. Parallellport använder jag heller inte längre men det var ju samma trassel där med kablarna, precis som DVI-kontakter.

Permalänk
Medlem

Aha, men skruvarna är bra. Då sitter den på plats och kan inte åka ur av misstag när man byter någon annan kabel bakom datorn.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

2.0 är - tyvärr - en fantastisk standard. Dess höga bandbredd och låga kostnad har gjort att många saker som skulle tjänat på 3.0 eller C ändå valt att stanna på 2.0. Men det är klart att en så lojal vän ändå ska firas! 🌷🎂

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Vad är det i en RS232 port du inte saknar? Den är mycket mer driftstabil över tid än USB. Jag har en motorstyrning som hade egen RS232 omvandlare från USB. Den bytte comports nummer själv på egen hand lite då och då. ...

Jag har också en del erfarenhet av enheter styrda via RS232 som inte fungerade med USB-adapter.

Permalänk
Medlem

Nu blev det väl ändå lite fel i nyheten? Hastigheten med FireWire 400 är inte 100mbit, utan 400mbit.
I praktiken var firewire 400 snabbare än de 480mbit som USB 2.0 utlovade.

Förr i tiden var tveklöst firewire 400 att föredra över usb 2.0 om man ville ha god prestanda på externa diskar. Nackdelen var priset.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Nu blev det väl ändå lite fel i nyheten? Hastigheten med FireWire 400 är inte 100mbit, utan 400mbit.
I praktiken var firewire 400 snabbare än de 480mbit som USB 2.0 utlovade.

Förr i tiden var tveklöst firewire 400 att föredra över usb 2.0 om man ville ha god prestanda på externa diskar. Nackdelen var priset.

Ja om du lyckades få en extern disk med ett interface som matchade den host du hade på datorn. Problemet med firewire var och är fortfarande att alla chipsets och enheter man ansluter inte alltid är fullt kompatibla. Visaa anslutna firewire enheter fungerande bara med vissa modeller av texas instrument chipsets t ex. Sen kunde spänningen från chipsetet variera med olika modeller och om det var en laptop eller stationär dator. Det var oxå ett problem. Jag hade en firewirekamera från the imaging source en gång, den fick jag till slut att fungera med ett firewirekort med extern matning och rätt modell av chipset. När man väl fick allt att funka så var firewire snabbare.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ja om du lyckades få en extern disk med ett interface som matchade den host du hade på datorn. Problemet med firewire var och är fortfarande att alla chipsets och enheter man ansluter inte alltid är fullt kompatibla. Visaa anslutna firewire enheter fungerande bara med vissa modeller av texas instrument chipsets t ex. Sen kunde spänningen från chipsetet variera med olika modeller och om det var en laptop eller stationär dator. Det var oxå ett problem. Jag hade en firewirekamera från the imaging source en gång, den fick jag till slut att fungera med ett firewirekort med extern matning och rätt modell av chipset. När man väl fick allt att funka så var firewire snabbare.

Jo, nu menade jag inte att FireWire som interface var överlägset på alla sätt, det var det inte. Men att 100mbit för FireWire 400 helt enkelt inte stämmer. Jag har själv kört firewire mellan macbookar med target disk mode, samt från ipodar till olika chipsets på pc utan att få problem.

För mig råder det ingen som helst tvekan att det är högre prestanda än USB2, under förutsättning att enheterna är kompatibla med varandra. Detta trodde jag också var vida känt sedan länge. Fanns gott om benchmarks på detta förr i tiden.

På wikipedias artikel kan man läsa följande:
Many users preferred it over the more common USB 2.0 for its then greater effective speed and power distribution capabilities. Benchmarks show that the sustained data transfer rates are higher for FireWire than for USB 2.0

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ja på Apple produkter verkar allt med firewire funka galant. Men jag har ingen som helst erfarenhet av Apple. Jag har kört Linux, Windows 7 och Windows XP med firewire Var har du läst att firewire 400 ska vara 100 mbit? Det är som du skriver, felaktigt. Håller med. Det är 400 mbit, inget annat.

Hur hög hastighet har någon här kommit upp i med usb 2.0? Jag tycker det är sällan som man kommer upp i mer än 200 mbit

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.