Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

.Net eller Front end-utvecklare?

Hej! Det är så att jag har planer på att läsa en yh-utbildning nu och står mellan valet att välja antingen .net eller frontend. Vilken av dom är bäst att välja om man kollar framtidsmöjligheter tror ni? Hur stor är löneskillnaderna (ingångslön) ?

Permalänk
Medlem

Jag säger .NET.
Lär man sig programmeringstänket så kan man köra både backend och frontend utan problem. .NET-utbildningen jag gick hade en del grundläggande JavaScript och HTML, samt React.js också, men det kan nog variera tänker jag.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjohnson:

Hej! Det är så att jag har planer på att läsa en yh-utbildning nu och står mellan valet att välja antingen .net eller frontend. Vilken av dom är bäst att välja om man kollar framtidsmöjligheter tror ni? Hur stor är löneskillnaderna (ingångslön) ?

Hade helt klart kört .NET, du kommer lära dig frontend också. Bättre att lära dig ett riktigt programmeringsspråk (C#) som är OOP och strongly typed. JavaScript är enklare att lära sig i efterhand, än om du gör tvärtom.
Går du YH så får du lära dig grunderna i HTML, CSS och JS utöver största fokuset på .NET. Då allt går lite hand i hand inom webbutveckling.

Skulle nog säga att på sikt bör du kunna få högre lön om du är vass på .NET. Majoriteten av enterprise företag kör Microsoft och .NET och det är de företagen som sitter på mest pengar också. Ingångslönen är nog snarlik oavsätt.

Permalänk
Medlem

@BrutalSwede: Ja okej tack! Det lutar nog åt .Net. Vilken skola gick du på?

Permalänk
Medlem

@zaibuf: Tack för inputen. Det blir nog .Net för mig då.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar för ett SaaS-bolag där våra utvecklare kör .NET MVC5, C#. Även om utvecklarna jobbar stundvis med frontend så är .NET MVC5, C# det vi utgår ifrån vid rekrytering. Våra senaste juniorer fick direkt anställning efter utbildning.

Det beror ju på vilken typ av programmering du är mest intresserad av. Mitt tips är att reflektera över vad du brinner mest för och ta ditt beslut utifrån det. Du kommer ha goda chanser att få jobb oavsett vad du väljer.

Vill du jobba med skapa interaktiva webbsidor och ha öga för design? Ja då kan ju JS med sin frontend vara bättre lämpat.

Brinner för att utveckla komplexa systemlösningar och skriva API:er i sömnen? Ja då ligger ju tex C# närmare hjärtat.

Nu är ju ovanstående bara en grov generalisering och kanske inte bästa exempel. Men jag är ingen utvecklare så jag har inte full koll. Poängen är att du konkretiserar och visualiserar vad dessa olika yrkesroller medför. Det ena utesluter ju heller inte det andra. Det kan ju hända att du under utbildningens gång inser vad du brinner extra för.

Permalänk
Medlem

@IMPANI: Tack för din synpunkt. Jag har stått lite mellan vad jag ska välja för att jag har ett intresse för båda, men från min uppfattning så verkar det som frontend är mer begränsat lönemässigt men jag kan ha fel. Det lutar även mest åt .net just för det verkar vara mer brett och en bra grund att ha.

Permalänk
Medlem

Gå på vad som verkar mest intressant. Tycker du interkation/användargränssnitt/design/trolla i webbläsare låter spännande? Gå frontend. Tycker du det låter horribelt? Kör .net.

Permalänk
Medlem

Stirra dig inte blind på lönen! Det är mycket viktigare att man tycker att det är roligt. Tycker man att det är roligt så blir det mycket lättare att lära sig. Testa lite på egen hand. Det finns gott om information på Youtube för att testa.
Lycka till!

Tillägg: Oftast läser man även lite frontend på .Net också. Jag läser tex 8 veckor Webbutveckling på min .Net-utbildning.

Permalänk
Medlem

@Punkfrog: Yes, ska nog testa runt lite mer hemma och ser vad det blir. Har stort intresse för båda.

Mvh Hampus

Permalänk
Medlem

@Housepainter: Absolut! Det är sant. Jag får fundera på det lite mer och testa runt lite mer.

Mvh Hampus

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjohnson:

@BrutalSwede: Ja okej tack! Det lutar nog åt .Net. Vilken skola gick du på?

IT-högskolan i Göteborg

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |