Stereoreparation, kabelskor för 230V

Permalänk
Medlem

Stereoreparation, kabelskor för 230V

Hej!

Jag behöver laga strömmatningen till en förstärkare, modell äldre. Nuvarande kabel är en ojordad två-ledad kabel som sitter i dragavlastning till chassit. Denna har spruckit i isoleringen och jag behöver byta den.

Min tanke var att montera en IEC-apparat- eller Powerconmatning istället för en fast kabel, för bekvämlighetens skull. Tänkte använda mig av kabelskor mellan ledarna från kretskortet i stärkarn och matningen som ska monteras i chassit då dessa har stift för detta.

Jag har en kabelskosats från Biltema, denna (35-793), men blev osäker på ifall jag får använda dessa till 230V. Jag tänkte använda mig av de helisolerade skorna i satsen.

Får jag använda dessa till 10A 230V, eller endast 12V? Liknande skor av andra fabrikat ser ut att vara upp till 10A, men Biltema verkar inte specifiera detta.

Tack!

Permalänk
Medlem

Kabelskorna kommer väl inte vara i närheten av något strömförande?

I så fall har ju inte höljet någon betydelse.

Hur sitter det nu?

EDIT: Eller är det i själva kontakten du ska sätta kabelskorna?
Tänkte att det är i kretskortet du menade.

Lägg gärna upp en bild.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara något problem. Se bara till att du klämmer dom rätt så kablarna verkligen sitter fast.
Förstärkaren drar betydligt mycket mindre än 10 A om du inte har något riktigt udda monster.

Permalänk
Medlem

De skall vara OK att använda på det sättet du nämner. Väldigt vanligt att använda sådana för att koppla in IEC don i nätaggregat etc.

Tittar du överst på denna sidan så står det vilken du behöver för strömbegränsningen: http://www.texit.se/produkter/kabelsko/isolerade-kabelskor/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Kabelskorna kommer väl inte vara i närheten av något strömförande?

I så fall har ju inte höljet någon betydelse.

Hur sitter det nu?

EDIT: Eller är det i själva kontakten du ska sätta kabelskorna?
Tänkte att det är i kretskortet du menade.

Lägg gärna upp en bild.

Förklarade kanske lite dumt! Just nu sitter det:
Stickpropp -> Kabel via genomföring i chassit -> Kretskort.

Jag tänkte bygga det:
Apparatkabel -> Chassikontakt -> Kretskort (där kretskort-änden sitter lödd i PCB och andra änden blir det kabelskor till chassikontakten.

Så menar jag!

Skrivet av QRikard:

Det ska inte vara något problem. Se bara till att du klämmer dom rätt så kablarna verkligen sitter fast.
Förstärkaren drar betydligt mycket mindre än 10 A om du inte har något riktigt udda monster.

Schysst. Jag använder en kabelskotång, provpressade precis en 0,75-kabel och det verkar sitta stabilt. Stärkarn drar omkring 150W, så några 10A blir det absolut inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

De skall vara OK att använda på det sättet du nämner. Väldigt vanligt att använda sådana för att koppla in IEC don i nätaggregat etc.

Tittar du överst på denna sidan så står det vilken du behöver för strömbegränsningen: http://www.texit.se/produkter/kabelsko/isolerade-kabelskor/

Tack! Trevlig sida dedär.