Permalänk
Medlem

Hjälp mig vidare med felsökning

Kommer inte vidare i min felsökning. Vad kan felet vara?

Vad som händer:
Datorn stänger av sig, eller nästan. PowerLed lampan och allt slocknar förutom fläktarna på grafikkortet som varvar upp till 100%. Måste bryta strömen, antingen genom att hålla nere powerknappen eller via nätagget.

När:
Helt random, när datorn står helt i idle, när jag kör något program, när jag spelar. Men ibland kan det gå flera dagar, ibland flera gånger på en dag, ibland i tätt följd.

Temperatur ser helt ok ut.
Efter en timmes spelande ligger GPU temp på runt 70-80 grader. CPU temp runt 50 grader.

Vad jag har testat.
GPU/CPU benchmarks, memtest. Installerat om drivrutiner till GPU. Ren installation med driversweeper.

Inga felmeddelande någonstans, inga hårdvaruförändringar.
Gissar på något fel med GPU eller PSU, men som sagt vet inte.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nautilus011:

Kommer inte vidare i min felsökning. Vad kan felet vara?

Vad som händer:
Datorn stänger av sig, eller nästan. PowerLed lampan och allt slocknar förutom fläktarna på grafikkortet som varvar upp till 100%. Måste bryta strömen, antingen genom att hålla nere powerknappen eller via nätagget.

När:
Helt random, när datorn står helt i idle, när jag kör något program, när jag spelar. Men ibland kan det gå flera dagar, ibland flera gånger på en dag, ibland i tätt följd.

Temperatur ser helt ok ut.
Efter en timmes spelande ligger GPU temp på runt 70-80 grader. CPU temp runt 50 grader.

Vad jag har testat.
GPU/CPU benchmarks, memtest. Installerat om drivrutiner till GPU. Ren installation med driversweeper.

Inga felmeddelande någonstans, inga hårdvaruförändringar.
Gissar på något fel med GPU eller PSU, men som sagt vet inte.

Att fläktarna på GPU går upp till max får mig att tro att det är något fel, antingen med drivrutinerna eller på hårdvarunivå med kortet. Jag kan ha helt fel men jag hade provat ett annat kort om möjligt.