Microsoft introducerar DirectX 12 Ultimate – stöds av AMD RDNA 2 och Nvidia RTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det har att göra med hur en dator lagrar siffror. 13 binärt blir många ettor o nollor och detta påverkar prestandan i spelen i slutändan. Mycket snabbare att använda version 12 med suffix eller gå direkt på 14.

... 😂👍

Alltså, just "Ultimate" är väl ett ord som borde lagstiftas bort på produkter.
I beskrivningar etc. kan det väl få förekomma, men det är ju förlöjligande i ett produktnamn.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

... 😂👍

Alltså, just "Ultimate" är väl ett ord som borde lagstiftas bort på produkter.
I beskrivningar etc. kan det väl få förekomma, men det är ju förlöjligande i ett produktnamn.

Ja, går lite 2000-vibbar

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av UncleDirty:

Känns som vi kan få svängig prestanda mellan rött och grönt om Vulcan trenden håller i sig. Till viss del onödigt svängigt.

Hur gör konsol utvecklare som vill släppa på både Sonys och Microsofts konsoller, måste de utveckla för både Vulcan och DirectX? Fokuserar de mer på den ena borde det rimligtvis spilla över på en eventuell Pc release ? Eller är jag helt ute och cyklar här?

Ditt inlägg får det att låta som att Sonys konsol kör Vulkan, det är inte fallet utan den kör ett hemsnickrat API.

DX12 och Vulkan är väldigt snarlika på en hög nivå, de har samma mål och koncepterna är desamma. Men som alltid är djävulen i detaljerna, för GPUer specifikt i shaders. Även här är det mer likheter än skillnader mellan DX12 och Vulkan, finns till och med en kompilator från HLSL som används av DX12 till Vulkan.

Rekommenderar verkligen att läsa dokumentation för den kompilatorn om man är lite intresserad i skillnader mellan HLSL och SPIR-V, för tyvärr finns skillnader man måste förhålla sig till

"Although they share the same basic concepts, DirectX and Vulkan are still different graphics APIs with semantic gaps. HLSL is the native shading language for DirectX, so certain HLSL features do not have corresponding mappings in Vulkan, and certain Vulkan specific information does not have native ways to express in HLSL source code."

För att ta denna utsvävning till huvudpoängen, i alla fall för nuvarande Playstation 4 ligger den modell man använder för shaders extremt nära HLSL. D.v.s. både XboxOne och PS4 ligger väsentligt närmare DX12 än Vulkan, de är också rätt nära varandra.

Skrivet av GoldMasterGollum303:

Tror seriöst MS börjar få panik över att dom flesta spelen kommer ofta med både DX12 och Vulkan version, och ofta är Vulkan versionen minst lika snygg/prestanda lika hög, om inte ibland ävne bättre, ibland t.om snyggare. Och du behöver inte ens ha Windows 10 instlallerat. Jag hoppas Vulkan fortsätter på detta sätt vinna mark, och sätta press på MS.

Då jag primärt är Linux-användare skulle det vara ljuv musik om Vulkan totalt slog ut DX12. Men det är väl inte riktigt så det ut just nu?

De stora spelmotorerna Unity och Unreal Engine har faktiskt stöd för Vulkan, men skrapar man lite på ytan verkar det i praktiken handla om att Vulkan-stöder riktar sig primärt mot mobiler (Android). Det går att använda även på PC, men det rekommenderas inte då vissa finesser saknas just p.g.a. Vulkan riktar sig primärt mot mobilplattformar.

Utanför IDs motorer verkar det tyvärr vara rätt skralt med Vulkan stöd, i alla fall som primär renderings API. I.o.f.s. har DX12 inte heller blivit något supersuccé så här långt. Utanför titlar från Microsoft egna studios är det väldigt få titlar som endast har DX12 stöd, DX11 är fortfarande den dominerande versionen så här många år efter DX12 lanseringen...

Fokus på ray tracing lär dock göra att DX11 äntligen får pensioneras!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldMasterGollum303:

Tror seriöst MS börjar få panik över att dom flesta spelen kommer ofta med både DX12 och Vulkan version, och ofta är Vulkan versionen minst lika snygg/prestanda lika hög, om inte ibland ävne bättre, ibland t.om snyggare. Och du behöver inte ens ha Windows 10 instlallerat. Jag hoppas Vulkan fortsätter på detta sätt vinna mark, och sätta press på MS.

Nej, dom flesta nya spelen kommer inte ofta med både vulkan och dx12. Varför hittar du på?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Gillar att Ray Tracing öppnar upp sig.

Jo, detta är en mycket kul utveckling!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Tänker du på PS4 Pro, som inte är till för amatörer? Eller tänker du på PlayStation Portables (som fick en version som hette "Go" så att man kunde ta med sig den till skillnad från vanliga Portable) uppföljare som inte hette PSP 2 utan PS Vita?

Touché!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

... 😂👍

Alltså, just "Ultimate" är väl ett ord som borde lagstiftas bort på produkter.
I beskrivningar etc. kan det väl få förekomma, men det är ju förlöjligande i ett produktnamn.

Finns massor (ofta värre) superlativ i massor av produktnamn:

"Turbo"

"Plus"

"Extended"

"Pro" / "Professional" (på en produkt renodlad för endast slutkonsumenter).

"Elite"

"Force"

"Evolution" / "Evo"

"Cool"

"HD" (på en massa annat än HDTV)

"Rock"

"Power"

"Ultra"

"Max" / "Maximum" / "Maximus"

"Smart"

"Pure"

"Extreme"

"Phantom"

"Definitive"

"Strong"

"Dynamic"

"Performance"

"Premium"

"Commander"

"Gold" / "Golden"

"Master"

"Super"

"Hyper"

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

MS undviker det för att inte stöta sig med skrockfulla - Office gick från 12 till 14. Datorbranschen i allmänhet brukar inte bry sig om sånt - Apple har iOS 13, Google hade inga problem med Chrome 13 - men det är vanligare inom flygindustrin, hotellbranschen osv.

Exakt. Finns t.ex. väldigt få byggnader i USA eller i stora delar av Asien som har en våning tretton utan hissen går från våning 12 till 14.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Nvidia släppte developer drivers som supportar DX12 Ultimate
https://developer.nvidia.com/directx

"This preview driver is intended for developers testing their applications with DirectX 12 Ultimate. This driver supports DXR Tier 1.1, Sampler Feedback, and Mesh Shaders."