Microsoft introducerar DirectX 12 Ultimate – stöds av AMD RDNA 2 och Nvidia RTX

Permalänk
Melding Plague

Microsoft introducerar DirectX 12 Ultimate – stöds av AMD RDNA 2 och Nvidia RTX

Med målet att samla grafiktekniker som ray tracing i ett gränssnitt för PC och spelkonsol släpps DirectX 12 Ultimate.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Shiny😎 ✨

Permalänk
Medlem

DirectX 12 nu med RGB.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

EDIT: Missade att AMDs video var med. Hursom folk har analyserat den och kommit fram till AVG FPS på 37. Det händer dock väldigt mycket i scenen med väldigt många reflektioner. Vet inte vilken upplösning det spelades in i heller

Permalänk
Hedersmedlem

Ganska fruktansvärt demo i mina ögon. Dels ser det ut som en 15-år gammal 3dMark-scen utöver reflektionerna, och dels är det typ 24 fps uppskalat till 60. Inte tusan är det 60 faktiska frames åtminstone, som det där hackar.

Skrivet av dlq84:

Det är med i nyheten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Bra, men... Namnet? Kunde de inte bara kallat det DirectX 14 eller något? 13 vill man väl av naturliga skäl undvika, men "12 Ultimate"? Då blir det ju snarare "DirectX P12"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ropen skall skalla: speglar och krom till alla!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra, men... Namnet? Kunde de inte bara kallat det DirectX 14 eller något? 13 vill man väl av naturliga skäl undvika, men "12 Ultimate"? Då blir det ju snarare "DirectX P12"

Om det blir den "sista" Direct X, ungefär vad MS gör med Windows 10, så förstår jag att den heter Ultimate.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Bra, men... Namnet? Kunde de inte bara kallat det DirectX 14 eller något? 13 vill man väl av naturliga skäl undvika, men "12 Ultimate"? Då blir det ju snarare "DirectX P12"

One är mitt förslag.

DirectX 12 one.
Det bäddar för framtida namn så som:
DirectX 12 one X

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra, men... Namnet? Kunde de inte bara kallat det DirectX 14 eller något? 13 vill man väl av naturliga skäl undvika, men "12 Ultimate"? Då blir det ju snarare "DirectX P12"

Varför vill man undvika 13?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra, men... Namnet? Kunde de inte bara kallat det DirectX 14 eller något? 13 vill man väl av naturliga skäl undvika, men "12 Ultimate"? Då blir det ju snarare "DirectX P12"

Ja, helt klart. Det borde hetat DX12.x egentligen, då det är en mindre uppgradering av just DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra, men... Namnet? Kunde de inte bara kallat det DirectX 14 eller något? 13 vill man väl av naturliga skäl undvika, men "12 Ultimate"? Då blir det ju snarare "DirectX P12"

Håller med. Då det är en uppdatering så kunde det likagärna varit 12.1, hade varit mycket bättre namn än "Ultimate". Är det en massa tonåringar som kommer med namnen på Microsoft? "Now introducing Direct X 12 Ultimate Super RGB 1.1 Deluxe Technical Edition, yeah!"....

Permalänk
Inaktiv

Snälla någon gör en lag där man måste numrera så att produkt nummer ett heter "Produkt 1" och sedan blir det "Produkt 2", "Produkt 3" osv. Varenda jävla företag idag tror sig vara innovativa med sina skitnamn.

Edit: Sony har acceptabla namn på Playstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Varför vill man undvika 13?

Det har att göra med hur en dator lagrar siffror. 13 binärt blir många ettor o nollor och detta påverkar prestandan i spelen i slutändan. Mycket snabbare att använda version 12 med suffix eller gå direkt på 14.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Gillar att Ray Tracing öppnar upp sig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Citat:

4) Drivers and hardware

Today, you can get started developing with DirectX 12 Ultimate features with NVIDIA GeForce 20 Series hardware. Driver version 450.56 has support for Mesh Shaders, VRS, DXR 1.0 and Sampler Feedback. DXR 1.1 support is coming very soon – we’ll update this blog with the correct driver version to look for and where to find it soon!

We’ll also update this part of the guide once more DirectX 12 Ultimate hardware is publicly available.

https://devblogs.microsoft.com/directx/directx-12-ultimate-ge...

Jag kör Windows10 "insider build 19587.1000" men ingen 450.56 drivrutin ännu.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det har att göra med hur en dator lagrar siffror. 13 binärt blir många ettor o nollor och detta påverkar prestandan i spelen i slutändan. Mycket snabbare att använda version 12 med suffix eller gå direkt på 14.

Ah, klarsynt!
Nu vet jag varför Xbox One blev namnet på uppföljaren till Xbox 360!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Varför vill man undvika 13?

MS undviker det för att inte stöta sig med skrockfulla - Office gick från 12 till 14. Datorbranschen i allmänhet brukar inte bry sig om sånt - Apple har iOS 13, Google hade inga problem med Chrome 13 - men det är vanligare inom flygindustrin, hotellbranschen osv.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra, men... Namnet? Kunde de inte bara kallat det DirectX 14 eller något? 13 vill man väl av naturliga skäl undvika, men "12 Ultimate"? Då blir det ju snarare "DirectX P12"

Det är ju ett varumärke, versionen är ju 12.2. Jmfr med HDMIs varumärken på kablar och versionsnr. Poppis med superlativ. Vi kan ju hoppas att man anammar japanska tv-spel namngivningstradition. Xbox One Series X Ultimate Platinum Edition (XBOSXUPE) släpps väl om tre år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det har att göra med hur en dator lagrar siffror. 13 binärt blir många ettor o nollor och detta påverkar prestandan i spelen i slutändan. Mycket snabbare att använda version 12 med suffix eller gå direkt på 14.

Ja, vi låtsas att det är anledningen.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Varför vill man undvika 13?

Otursnummer för vissa, ungefär som att siffran 4 gärna undviks i många asiatiska länder.

Spelar väl ingen jätteroll, men media skulle ha bra kul med det om det visar sig att det blir många buggar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är ju ett varumärke, versionen är ju 12.2. Jmfr med HDMIs varumärken på kablar och versionsnr. Poppis med superlativ. Vi kan ju hoppas att man anammar japanska tv-spel namngivningstradition. Xbox One Series X Ultimate Platinum Edition (XBOSXUPE) släpps väl om tre år.

OK, jag trodde det var versionen som hette så, Då är det inget löjligt versionsnamn, bara löjlig marknadsföring

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kommer detta användas till dem flesta spelen, är det en "addon" till DX12 eller är det en separat API?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är ju ett varumärke, versionen är ju 12.2. Jmfr med HDMIs varumärken på kablar och versionsnr. Poppis med superlativ. Vi kan ju hoppas att man anammar japanska tv-spel namngivningstradition. Xbox One Series X Ultimate Platinum Edition (XBOSXUPE) släpps väl om tre år.

Varumärket är DirektX eller Xbox. DirectX Ultimate är ungefär som Coca Cola Vanilla, en sort av varumärket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

DirectX 12 nu med RGB.

Hahahahaha. Mer RGB till folket.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Varumärket är DirektX eller Xbox. DirectX Ultimate är ungefär som Coca Cola Vanilla, en sort av varumärket.

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Edit: Sony har acceptabla namn på Playstation.

Tänker du på PS4 Pro, som inte är till för amatörer? Eller tänker du på PlayStation Portables (som fick en version som hette "Go" så att man kunde ta med sig den till skillnad från vanliga Portable) uppföljare som inte hette PSP 2 utan PS Vita?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KplSteiner:

Tänker du på PS4 Pro, som inte är till för amatörer? Eller tänker du på PlayStation Portables (som fick en version som hette "Go" så att man kunde ta med sig den till skillnad från vanliga Portable) uppföljare som inte hette PSP 2 utan PS Vita?

Känner inte till alla deras produkter men tänkte mig mer dom "vanliga" playstation konsolerna (1,2,3,4 och 5 nu snart), Visst pro går ifrån lite men den är ju bara en uppgradering, håller dom sig till "pro" så tycker jag det är acceptabelt i alla fall (Säg vi får en Playstation 5 nu först och senare en Playstation 5 Pro t.ex)

Permalänk
Medlem

Känns som vi kan få svängig prestanda mellan rött och grönt om Vulcan trenden håller i sig. Till viss del onödigt svängigt.

Hur gör konsol utvecklare som vill släppa på både Sonys och Microsofts konsoller, måste de utveckla för både Vulcan och DirectX? Fokuserar de mer på den ena borde det rimligtvis spilla över på en eventuell Pc release ? Eller är jag helt ute och cyklar här?

Permalänk

Tror seriöst MS börjar få panik över att dom flesta spelen kommer ofta med både DX12 och Vulkan version, och ofta är Vulkan versionen minst lika snygg/prestanda lika hög, om inte ibland ävne bättre, ibland t.om snyggare. Och du behöver inte ens ha Windows 10 instlallerat. Jag hoppas Vulkan fortsätter på detta sätt vinna mark, och sätta press på MS.

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO