Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem

När man får sin PS5 är det några inställningar man borde gå igenom? Att ändra eller kika på innan man drar igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firre:

Fråga, varför skulle du vilja konvertera ditt befintliga? Rocka vidare på det du har idag och skaffa bara ett Us konto också. Köp spelen därifrån men spela dom som vanligt på ditt konto. Jag har till och med Plus på mitt Us konto som man delar med sig utav till dom andra kontona på konsolen, alltså mitt vanliga Sve som jag använder. Har gjort så hela Ps4 generationen och har uteslutande köpt mina spel från Us psn butiken. Äger inte en enda Ps4 skiva.. Gissa vad jag köpte för Ps5 version? 😂
Köpte idag ett års Ps plus till Us kontot 290kr.
Köpte också 60 dollar psn kort från Amazon, kostade med den ruttna dollarn lite över 500kr.

Exakt hur skaffar man ett US-konto då på en konsol, behövs en VPN va, men hur får man tillgång till en sådan via en konsol?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Är det fel tråd så ber jag om ursäkt. Men det känns som att det är mycket hype kring Cyberpunk 2077 och tycker alla gynnas av Amazons konvertering av dollarn som ger oss billigare spel.

Cyberpunk 2077 kan man få för nästan 30% billigare än Webhallen och andra aktörer.

https://www.amazon.se/Bandai-Namco-Entertainment-113982-Cyber...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Exakt hur skaffar man ett US-konto då på en konsol, behövs en VPN va, men hur får man tillgång till en sådan via en konsol?

Kör trafiken via vpn i routern, eller om du inte har det via vpn i din dator. Inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Är det fel tråd så ber jag om ursäkt. Men det känns som att det är mycket hype kring Cyberpunk 2077 och tycker alla gynnas av Amazons konvertering av dollarn som ger oss billigare spel.

Cyberpunk 2077 kan man få för nästan 30% billigare än Webhallen och andra aktörer.

https://www.amazon.se/Bandai-Namco-Entertainment-113982-Cyber...

/M

Nice! Ska själv vänta då ps5 uppgraderingen inte kommer förrän nästa år men för er som knappt kan vänta på spelet skulle jag säga att detta är ett mycket bra pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Nice! Ska själv vänta då ps5 uppgraderingen inte kommer förrän nästa år men för er som knappt kan vänta på spelet skulle jag säga att detta är ett mycket bra pris!

Som jag förstått det så får man ps5 uppgraderingen gratis när det väl kommer ut 2021.
Men man kanske vill spela spelet en gång på ps5:an istället för ps4:an och sen ps5:an

/M

Permalänk

HMDI 2.0 vs 2.1, vad går man miste om exakt?

Tänker att 4K60hz är vad jag kommer vara ute efter.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

HMDI 2.0 vs 2.1, vad går man miste om exakt?

Tänker att 4K60hz är vad jag kommer vara ute efter.

Det. Plus e-arc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

HMDI 2.0 vs 2.1, vad går man miste om exakt?

Tänker att 4K60hz är vad jag kommer vara ute efter.

Med de kraven kan du "nöja" dig med 2.0 för den klarar de specsen. Vill du högre, 4K120, krävs 2.1.

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Någon mer som har problem att ladda kontroll eller headset när PS5 är i viloläge? Den laddar inte. Kör med front USB porten.

Jag har samma problem. Verkar funka med uttagen bak. Ska testa med USB-C uttaget fram, hörde att det var lösningen. Måste bara köpa kabel.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om jag kommer kunna köra 1080p120 på min gamla fina LG C7? Den har inte HDMI 2.1, men 2.0 och jag vet att jag kopplat PC ibland i den och kört 1080p120, så jag tycker PS5 borde kunna göra det men kanske den kräver 2.1?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Nån som vet om jag kommer kunna köra 1080p120 på min gamla fina LG C7? Den har inte HDMI 2.1, men 2.0 och jag vet att jag kopplat PC ibland i den och kört 1080p120, så jag tycker PS5 borde kunna göra det men kanske den kräver 2.1?

Det ska du kunna göra. Har ej min konsol ännu men egentligen ska ju 1080p120 funka till och med på hdmi 1.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Det ska du kunna göra. Har ej min konsol ännu men egentligen ska ju 1080p120 funka till och med på hdmi 1.4.

Yeah man tycker ju det. Nå man får se. Hittade denna Reddit kommentar som verkar positiv https://www.reddit.com/r/PS5/comments/juyzyo/lg_c7_oled_1080p...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Finns en hel del reapriser på PS5 spel nu så kan dra några av dem nedan:

Assassins Valhalla - 448 kr (PS4 men ska kunna uppgraderas på PS5)
https://cdon.se/spel/assassin-s-creed-valhalla-53240787

Watch Dogs: Legion - 399 kr (PS4 men ska kunna uppgraderas på PS5)
https://cdon.se/spel/watch-dogs-legion-47878190?

DIRT 5 (PS5) - 444 kr
https://cdon.se/spel/dirt-5-54917897

Borderlands 3 - 144 kr (PS4 men ska kunna uppgraderas på PS5)
https://cdon.se/spel/borderlands-3-31892154

Tack!
Men hur funkar det här med att uppgradera till ps5-edition? Är det alltid gratis? Behöver jag då ha både ps4 och ps5-varianterna installerade som tar upp extra plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopeey:

Tack!
Men hur funkar det här med att uppgradera till ps5-edition? Är det alltid gratis? Behöver jag då ha både ps4 och ps5-varianterna installerade som tar upp extra plats?

Just dessa spelen ska vara gratis, alla som de visat hittills tror jag är det, förutom nya COD om jag minns rätt. Har ej min konsol ännu, men i denna videon går någon genom processen: https://www.youtube.com/watch?v=m2-H3MXAX98&app=desktop

Alltså känner ju att det borde gå att endast ha PS5 versionen installerad men såg någon som skrev att ps4 versionen laddades ner när han tog ut och satte i skivan. Men det känns som något Sony borde patcha bort snabbt isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zleikir:

A-haaaa! Man får med Remastered om man köper Miles Morales Ultimate Edition? Jag har inte spelat det första utan tänkte köpa det och spela när jag får PS5.

Precis, det ingår om du köper ultimate edition. Jag köpte standardutgåvan för 499 på Elgiganten och sen 210 för remastered vilket blev billigare än att köpa ultimate

Permalänk
Skrivet av Levandebild:

Med de kraven kan du "nöja" dig med 2.0 för den klarar de specsen. Vill du högre, 4K120, krävs 2.1.

Tack för klargörandet!

Jag tänker att 4K120 borde vara så gott som omöjligt ändå? Hur i hela friden ska en PS5 klara av det när ett RTX3080 som kostar mer än hela konsolen fortfarande får kämpa för att klara 60fps på de tunga spelen?

Det är typ såhär jag tänkt när jag kommit fram till att min tv nog ändå kan leverera det PS5 kan leverera, har det varit önsketänk?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Exakt hur skaffar man ett US-konto då på en konsol, behövs en VPN va, men hur får man tillgång till en sådan via en konsol?

Nej ingen Vpn behövs. Bara en Us adress. Googla en adress till tex en butik eller företag. Eller skaffa en virtuell. Inget som egentligen används mer en att skaffa kontot.

Finns många guider att följa. Här är tex en,
https://www.psbloggen.se/guide/guide-hur-du-skaffar-ett-ameri...

Eller varför inte kolla i denna tråd,
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1309717-playstation-4-...

Visa signatur

Firre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firre:

Nej ingen Vpn behövs. Bara en Us adress. Googla en adress till tex en butik eller företag. Eller skaffa en virtuell. Inget som egentligen används mer en att skaffa kontot.

Finns många guider att följa. Här är tex en,
https://www.psbloggen.se/guide/guide-hur-du-skaffar-ett-ameri...

Eller varför inte kolla i denna tråd,
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1309717-playstation-4-...

Tack!

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

JA!

Började spela på PS4 PRO och där var ljudet mycket bättre! PS5 ljudet måste vara buggat åt skogen.

Såg en tråd om det på reddit och ubisofts forum så förhoppningsvis vet ubisoft om det.

Bara ja som tycker att ljudet i call of duty cold war på ps5 är "blekt" och saknar bas och tryck i sig? skillnad natt och dag om man spelar på pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Tack för klargörandet!

Jag tänker att 4K120 borde vara så gott som omöjligt ändå? Hur i hela friden ska en PS5 klara av det när ett RTX3080 som kostar mer än hela konsolen fortfarande får kämpa för att klara 60fps på de tunga spelen?

Det är typ såhär jag tänkt när jag kommit fram till att min tv nog ändå kan leverera det PS5 kan leverera, har det varit önsketänk?

Lite. Som när de skriver ut att konsolerna "klarar" 8K-upplösning.
Det är ju inte direkt något 3090-replacement i konsolerna heller, utan någonting som KAN matas ut. Men sen när det väl gäller i rörlig bild kommer det ju bli en helt annan femma. Så 4K60 är nog rimligast att förhålla sig till, även om det kan bli kämpigt ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Jag var en av de som lyckades få in ett beställning på amazon i fredags run 21.00 tiden (playstation med disk). Men jag känner att jag väntar lite med ett PS5 så jag tänkte avboka den. Skriver här eftersom de kanske går att beställa ett exemplar av just PS5 med disk, på amazon.se. Hoppas någon av er som inte fått någon enhet, lyckas knipa den

Har du avbeställt än? Så jag inte sitter och refreshar i onödan😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarre95:

Har du avbeställt än? Så jag inte sitter och refreshar i onödan😅

Det gjorde jag precis efter jag postade inlägget!

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Tack för klargörandet!

Jag tänker att 4K120 borde vara så gott som omöjligt ändå? Hur i hela friden ska en PS5 klara av det när ett RTX3080 som kostar mer än hela konsolen fortfarande får kämpa för att klara 60fps på de tunga spelen?

Det är typ såhär jag tänkt när jag kommit fram till att min tv nog ändå kan leverera det PS5 kan leverera, har det varit önsketänk?

Tror inte där är någon som förväntar sig 120 FPS i 4K på nya AAA spel, men det kan ju klart fungera på "mindre" spel som Ori till Series X och finns andra spel som inte är så grafiskt tunga som säkert fungerar också. Framför allt om något år kan det säkert komma några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Tack för klargörandet!

Jag tänker att 4K120 borde vara så gott som omöjligt ändå? Hur i hela friden ska en PS5 klara av det när ett RTX3080 som kostar mer än hela konsolen fortfarande får kämpa för att klara 60fps på de tunga spelen?

Det är typ såhär jag tänkt när jag kommit fram till att min tv nog ändå kan leverera det PS5 kan leverera, har det varit önsketänk?

4K120 kan mycket väl bli performance läget för en del spel några år framåt. Liksom redan nu ser vi spel som Demon's souls och Spider-man köras i 4K 60 fps (osäker på om det är native 4K). Utvecklare brukar bli rejält duktiga på att få ut så mycket som möjligt av konsolers hårdvara, speciellt de som tar fram spel exklusivt.

Mycket möjligt att majoriteten kommer ha 4K120 som mål och och låta VRR göra sitt jobb med att hantera alla otrevligheter som uppstår när fpsen går under uppdateringsfrekvensen. Då behöver man även en TV som stödjer detta.

Permalänk
Medlem

Är det värt att uppgradera sin TV just nu för PS5 gaming eller ska man vänta 1 år till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErkaSwe:

Är det värt att uppgradera sin TV just nu för PS5 gaming eller ska man vänta 1 år till?

Beror väl på vad det är för TV.
https://www.fz.se/nyhet/285026-de-forsta-omvalvande-ps5-spele...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErkaSwe:

Är det värt att uppgradera sin TV just nu för PS5 gaming eller ska man vänta 1 år till?

Jag tkr det är värt att uppgradera.(beroenden på vad du har idag)
Köpte själv LG Oled cx55 igår, och är sjukt nöjd.

Att kunna köra 120 hz är sjukt grymt! Speciellt i cold war

Permalänk
Medlem

Väntar på min ps5 nu.

Någon som har koll på om det går att använda hörlursförstärkare (har usb-in, tror den är digital?) / skicka 3d-audio via hdmi till stärkaren och ut genom utgången på den?

Hittar bara info om att plugga in i controllern, använda sonys egna eller använda usb-adapter för andra trådlösa lurar.

Sitter på ett par AKG K701 så att driva med controllern känns döfött.

Eller måste man ha trådlösa lurar med USB-adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Har du Last Guardian på skiva? Läste att den digitala versionen som har patches endast är 30 fps på PS5. Om man dock sätter in skivan och inte installerar uppdateringar är den uppe i 60 fps.

Tänkte också skaffa extern ssd, kom på att jag hade en intern 500gb ssd liggande så köpte ett ssd-chassi som omvandlar en intern ssd så den funkar som extern

Du har nog helt rätt i det med Last Guardian. Jag körde igång det som hastigast och tyckte det såg ut att flyta på väldigt fint, men ja man ska nog ha skivversionen, icke patchad, för att kunna köra den i 60fps. Vilket tur att jag beställt skivan. Det får bli en ominstallation när den kommer.
Borde få min beställda disk imorgon eller onsdag.