Huawei App Gallery ska bryta Googles Android-monopol

Permalänk
Melding Plague

Huawei App Gallery ska bryta Googles Android-monopol

App Gallery är inte enbart Huaweis svar på den förlorade Android-licensen, utan en satsning för att bryta Googles monopol.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Avsikten är bara att vi skall slukas av en annan DRAKE

Permalänk
Hedersmedlem

Vi får väl se om de lyckas. Microsoft gick bet på sin satsning.
Och amazon har väl övergett både OS och sin egen appmarknad.

Men de har en egen marknad i kina. Förutsättningarna är helt klart annorlunda. Och tiden kanske är mogen för det här? Who knows.

Själv undrar jag lite hur sugna folk i väst är på kinesisk mjukvarugrund i telfonen. Det är en uppförsbacke att sälja in det där. Tror jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra att vi får konkurrens mot Google och iOS.

Huawei har fördelen med inhemska Kina marknaden och därför har dom bättre förutsättningar och även sett flera konsumenter på andra marknader som välkomnar detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Amerikansk spyware vs kinesisk spyware, choose your poison.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Amerikansk spyware vs kinesisk spyware, choose your poison.

Facebook, Google och Amazon har alla varit inne på rättegång för att dom sålt information vidare till högst bjudande.

Verkar som information är nya handelsvaran och människor beteende för inriktad reklam har till och med kommit in i Windows 10.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv

Bra att Google inte har allt.

Permalänk
Medlem

Jag är inte intresserad av det iaf.

Permalänk
Medlem

Om det inte är värre än något annat och har bank id så varför inte.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Om det inte är värre än något annat och har bank id så varför inte.

För att företaget i grunden är en brutal regims förlängda arm? Du vet, det där landet som sätter miljoner oliktänkande i så kallade ”omskolningsläger”.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att bankid, swish mm bryter från alla såna här stores och tillhandahåller apk filerna själva direkt på sina sidor och att man kan köra dom utan krav på annat än ren android (google services mm).

Och för delen på fler system än android och ios, t ex Sailfish.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gelantious:

Hade gärna sett att bankid, swish mm bryter från alla såna här stores och tillhandahåller apk filerna själva direkt på sina sidor och att man kan köra dom utan krav på annat än ren android (google services mm).

Och för delen på fler system än android och ios, t ex Sailfish.

Mycket bra ide, jag skulle mer en gärna bryta loss från Google m.fl, och de vore ju ännu bättre om man kunde ta hem appar från fler ställen.

Permalänk
Medlem

Jag känner att personligen kommer jag inte rekommendera någon att köpa Huaweis produkter PGA Kinas regering, känns oklokt att göra det.

Dock välkomnar jag konkurrens! Meeeen kanske inte från en odemokratisk regering...

Permalänk
Medlem

Jag kommer att hålla koll på vad XDA säger om det här.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Jag känner att personligen kommer jag inte rekommendera någon att köpa Huaweis produkter PGA Kinas regering, känns oklokt att göra det.

Dock välkomnar jag konkurrens! Meeeen kanske inte från en odemokratisk regering...

Håller med.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Min Huawei P20 Pro är lätt den bästa telefon jag haft, bra kamera, bra batteritid, finns inget negativt jag kan komma på.
Har haft alla iPhones från den första till 6an innan jag bytte till Android, haft flera olika Android lurar men P20 är lätt den jag gillar mest, har haft min i snart 2 år och jag kommer ha den så länge den funkar och byter jag blir de en Huawei igen förutsatt att man kan använda Bank id och andra viktiga appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

För att företaget i grunden är en brutal regims förlängda arm? Du vet, det där landet som sätter miljoner oliktänkande i så kallade ”omskolningsläger”.

Har inte sett eller hört något bevis att det finns någon förlängd arm med i spelet.. Men ja jag är väl medveten om var företaget som gör denna produkt är stationerad. Jag är inte oroad att bli spionerad på det blir man säkert redan som det är.. Är det rätt eller fel? Såklart är det fel.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Har kört med Mate 9 pro och mate 20 lite båda har varit riktigt bra (bortsett från prestandan i mate 20 lite) Gillar alla funktioner som är inbyggda från start, och de har varit de android telefoner med minst antal buggar för mig. Nu kör jag med en Razer 2 men lär gå tillbaka till huawei när abonnemanget går ut om de lyckas få de appar jag känner att jag behöver.
Jag bryr mig inte särskilt mycket om vilket land produkten kommer ifrån.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Har inte sett eller hört något bevis att det finns någon förlängd arm med i spelet.. Men ja jag är väl medveten om var företaget som gör denna produkt är stationerad. Jag är inte oroad att bli spionerad på det blir man säkert redan som det är.. Är det rätt eller fel? Såklart är det fel.

ALLA kinesiska företag är partiets förlängda arm. Det är även skrivet i lagen att de måste lyda staten.

Enligt Article 7 of China's National Intelligence Law.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv

Glöm inte att ta bort Hong Kong som land i era appar när dom ska publiceras! Annars blir de rejectade

(Ja detta gäller även appar som bara ska publiceras i Sverige t.ex)

https://developer.huawei.com/consumer/en/doc/30208

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Glöm inte att ta bort Hong Kong som land i era appar när dom ska publiceras! Annars blir de rejectade

(Ja detta gäller även appar som bara ska publiceras i Sverige t.ex)

https://developer.huawei.com/consumer/en/doc/30208

Säkert Taiwan med.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

vem vill köpa huawei nu ? vi vinner inget på femtioelva olika OS utanför googles eget... dom är dömda i väst lansera nya telefoner utan googles tjänster out of the box. dom kan släppa det i asien då google är ändå bannat där men som sagt i övriga delar av världen som använder krafigt googles alla tjänster o appar osv känns det rätt så meningslöst med en telefon som inte kör google..

Permalänk
Medlem

Ibland måste man sätta andra värden före lågt pris eller bra kvalitet, personligen väljer jag bort Huawei.

Permalänk
Medlem

Hade gärna köpt Huawei igen. Men kommer inte köpa någon utan fullt Google stöd tyvärr.

Permalänk
Inaktiv

Bra. Allt som kan krossa Googles monopol är bra. Man gör sig oberoende av USA på sikt.

Permalänk
Medlem

Bra med mer konkurrens, men då jag varken gillar Google (främst pga datainsamlandet) eller Huawei (främst pga Kina) så är ingen av dem intressanta för min del.

Finns BankID hos någon oberoende plattform (för det är väl den enda app jag egentligen "måste" ha)?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Min Huawei P20 Pro är lätt den bästa telefon jag haft, bra kamera, bra batteritid, finns inget negativt jag kan komma på.
Har haft alla iPhones från den första till 6an innan jag bytte till Android, haft flera olika Android lurar men P20 är lätt den jag gillar mest, har haft min i snart 2 år och jag kommer ha den så länge den funkar och byter jag blir de en Huawei igen förutsatt att man kan använda Bank id och andra viktiga appar.

Har själv en P20 PRO som jag fick via jobbet. Kan faktiskt bara instämma.
Var väldigt skeptisk från början men vill absolut inte byta ut min.
Fortfarande riktigt bra batteritid.
Den har åkt i backen otaliga gånger, tappat den i en biltvätt. Bara tuffar på.

Kommer att bli mycket ångest när jag måste skaffa ny.
Köper ingen utan google play-butiken.
Saknar dock Android 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

ALLA kinesiska företag är partiets förlängda arm. Det är även skrivet i lagen att de måste lyda staten..

Lite ironisk kommentar med tanke på att Huawei förlorade sin licens som ett resultat av amerikanska statens direkta inblandningen i Googles affärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

det där landet som sätter miljoner oliktänkande i så kallade ”omskolningsläger”.

En total myt: https://thegrayzone.com/2019/12/21/china-detaining-millions-u...

För övrigt så stödjer USA just nu Saudi Arabien som i sin tur brutaliserar miljontals i Yemen. Sanktioner mot Irak under 1990-talet dödade över 500 000 oskyldiga civila. Jag baxnar varje gång Kina utpekas som en brutal regim när USA är 10X blodigare. Hjärntvätten USA = bra & Kina = dåligt sitter extremt djupt i många svenskar.

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

En total myt: https://thegrayzone.com/2019/12/21/china-detaining-millions-u...

För övrigt så stödjer USA just nu Saudi Arabien som i sin tur brutaliserar miljontals i Yemen. Sanktioner mot Irak under 1990-talet dödade över 500 000 oskyldiga civila. Jag baxnar varje gång Kina utpekas som en brutal regim när USA är 10X blodigare. Hjärntvätten USA = bra & Kina = dåligt sitter extremt djupt i många svenskar.

Skulle säga att det omvända trummas av MSM där roten tillbdet mesta varit USA i allmänhet och Trump i synnerhet.

Skiter i vilket land telefonen kommer från eller vilket OS den kör så länge alla viktiga appar finns och de funktioner som attraherar mig (kamera, skärm, batteritid) är top notch.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914