Permalänk
Medlem

Överklocka minnen 4 dummies

jag har då aldrig överklockat något, nånsin.

har en spillrans ny dator och har sett att mina minnen, som har kapacitet för 3600mhz, körs i 2133mhz.

jag har googlat och googlat, suttit i timmar och letat efter videos på youtube där nån har exakt likadan kombination av minnen och moderkort som jag har (G.Skill TridentZ NEO 3600MHz (CL16) på ett ASUS ROG Strix Z390-F GAMING med intel socket), bara för att få reda på exakt hur jag ska gå till väga.

så till min fråga. är det verkligen så enkelt att bara gå in i bios, välja XMP profile I eller II, välja mhz hastighet / timing, spara och starta om? är det garanterat att 3600 funkar? eller borde jag gå lägre om jag kan?

detta är något av en arbetsdator så jag är larvigt nervös för att nåt ska gå fel, men om det verkligen är så simpelt så borde det ju inte vara några problem? har dock inget intresse av att sätta mig in i det närmare och börja pilla med olika värden osv manuellt. då låter jag det hellre vara. samtidigt jobbar jag mycket med musik och videoredigering, så det känns ju vettigt med maxade minnen ..

man kan ju tycka att jag bara borde testa och se, men har läst många tråkiga historier om datorer som inte vill boota efteråt osv, så tänkte att jag gör en noobig tråd här först ..

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

Det ska bara vara att aktivera XMP så ska de hoppa upp till rätt hastighet.

Det är bara om du verkligen vill finlira och klämma upp dem högre som det brukar vara aktuellt med spänning och timings.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av k808:

så till min fråga. är det verkligen så enkelt att bara gå in i bios, välja XMP profile I eller II, välja mhz hastighet / timing, spara och starta om?

Japp. Du väljer XMP-profilen med rätt frekvens (3600MHz), timings behöver du inte bry dig om.

Skrivet av k808:

är det garanterat att 3600 funkar? eller borde jag gå lägre om jag kan?

Nej, det är det inte. Överklockning är aldrig garanterad. Däremot är sannolikheten att det funkar typ 99,99% så det bästa är att bara prova först och återkomma om du märker av några problem. När det gäller Intel och RAM är det ytterst få som får problem.