The Last of Us blir HBO-serie

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

Ja verkligen. Alla borde antingen ställa in sin bildvisare bättre eller om den är för dålig för att visa det mörka så köp en bättre bildvisare!

Hade inga problem att se i 3e avsnittet på sista säsongen av GoT som så många klagade på.

Från filmfotografen själv angående det:

“A lot of the problem is that a lot of people don’t know how to tune their TVs properly,”

“A lot of people also unfortunately watch it on small iPads, which in no way can do justice to a show like that anyway.”

“Game of Thrones is a cinematic show, and therefore you have to watch it like you’re at a cinema: in a darkened room… if you watch a night scene in a brightly lit room, then that won’t help you see the image properly.”

Det där är skitsnack, biografer har inte ens bra kontrast. Gick inte se ett piss med den LCD jag hade då, och det kanske var för det bättre för typ ingenting av avsnittet var ens vettigt skriven.

Samma misstag gör de i House of Dragons, två personer går på stranden på dagen, det ser man i deras skuggor men ändå så ser det ut som det är solförmörkelse. Gör innehållet mörkt, det som händer, fejka inte till stämningar med usla filters istället.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Tyckte Zuckerberg hittills har gjort en rätt ok Ellie. Problemet jag har dock är att det hittills känns som att de bara filmat serien scen för scen där de rakt kopierar spelets scener istället för att komma på lite egna scener. Med undantag för det uppenbara.

Zuckerberg?

Skrivet av Nozomi:

Problemet jag har dock är att det hittills känns som att de bara filmat serien scen för scen där de rakt kopierar spelets scener istället för att komma på lite egna scener. Med undantag för det uppenbara.

Håller inte med alls, väldigt få delar av avsnittet är tagna rakt av från spelet, majoriteten är hanterat på ett helt eget sätt. Överlag var händelserna i Boston QZ helt egna för serien men mynnar ut i samma punkt som motsvarande del av spelet.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Zuckerberg?

Håller inte med alls, väldigt få delar av avsnittet är tagna rakt av från spelet, majoriteten är hanterat på ett helt eget sätt. Överlag var händelserna i Boston QZ helt egna för serien men mynnar ut i samma punkt som motsvarande del av spelet.

Zuckerberg referensen är för att många anser att Bella Ramsey ser ut lite som Zuckerberg, och att hon generellt ser ganska pojkig ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja verkligen. Alla borde antingen ställa in sin bildvisare bättre eller om den är för dålig för att visa det mörka så köp en bättre bildvisare!

Hade inga problem att se i 3e avsnittet på sista säsongen av GoT som så många klagade på.

Från filmfotografen själv angående det:

“A lot of the problem is that a lot of people don’t know how to tune their TVs properly,”

“A lot of people also unfortunately watch it on small iPads, which in no way can do justice to a show like that anyway.”

“Game of Thrones is a cinematic show, and therefore you have to watch it like you’re at a cinema: in a darkened room… if you watch a night scene in a brightly lit room, then that won’t help you see the image properly.”

Haha, jo fast jag skulle inte kanske gå så långt som att tycka dom skulle köpa ny tv av den anledning. Jag klarade åtminstone se vad som hände på min tv.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Igår hade serien premiär på HBO Max! Första avsnittet har fått jäkligt bra omdömen och jag ser själv fram emot att placera bakdelen i TV-soffan för detta. Kommer rentutav börja prenumerera på HBO och det har inte skett sedan sista säsongen av Game of Thrones.

Slänger in ett par trailers. Spoilervarning till er som ännu inte spelat The Last of Us.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Det där är skitsnack, biografer har inte ens bra kontrast. Gick inte se ett piss med den LCD jag hade då, och det kanske var för det bättre för typ ingenting av avsnittet var ens vettigt skriven.

Samma misstag gör de i House of Dragons, två personer går på stranden på dagen, det ser man i deras skuggor men ändå så ser det ut som det är solförmörkelse. Gör innehållet mörkt, det som händer, fejka inte till stämningar med usla filters istället.

Såg utan bekymmer på en LCD av IPS och en TV av typen OLED.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Har inte spelat spelet, men av det jag sett o jämfört med serien så är serien betydligt snyggare filmat o mer välspelat. O bara för att dom använder spelet väldigt mycket som storyboard för serien så är det inte direkt bara att "göra". Eller kan du själv göra en perfekt rolltolkning av Ellie själv måntro efter att ha spelat spelet?
Här har du ett klipp med några jämförelser från spelet om du själv vill se.
https://www.youtube.com/watch?v=Me0EadJQPvQ

Oavsett så har inte jag lust att spela spelet, o nån playthrough är jag inte alls intresserad av att kolla på när jag istället får se en riktigt välgjord serie.
Så ja synd för dig att du föredrar spelet, så gå o spela spelet så kan vi njuta vidare av en serie som börjar bra o som förhoppnigsvis är tung hela vägen igenom

För övrigt fick Craig typ samma kritik för Chernobyl, fast tvärt om att han ibland inte följde verkligheten tillräckligt bra, så antar att ingen nånsin kommer vara nöjd med det Craig gör när han gör remakes på gamla storys/händelser

Hade föredratt ett helt nytt manus.
Tycker det är mer imponerande att en skådespelare läser en text och ger den texten känsla än att försöka kopiera hur en annan person redan gjort det.

Permalänk
Avstängd

Jag uppskattar att de håller sig till spelets känsla och stil. Första avsnittet var fantastiskt, Pedro och Bella göra sina roller extremt bra.

Det enda jag var besviken på är att jag blev påmind om hur Halo-serien hade kunnat blivit om människor som vill göra saker bra och rätt hade varit inblandade i den också.

Riktigt tungt att behöva vänta 1 vecka dock... Suck.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har inte spelat spelet alls, får se om serien är bra om man inte är en fanboy, känns som det har varit mycket hype kring denna serie.

Men får vänta tills alla avsnitt är släppta.

Permalänk
Medlem

Väntar några veckor så man kan välja var man vill pausa och att man slipper våndas av att bara se ett bra avsnitt, som troligen slutar med en cliffhanger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hade föredratt ett helt nytt manus.
Tycker det är mer imponerande att en skådespelare läser en text och ger den texten känsla än att försöka kopiera hur en annan person redan gjort det.

Dom ville plocka spelets story till en större publik än till bara gejmers, o jag o många andra tycker dom gör det bra. Sen är det inte kopierat rakt av, utan dom har helt klart förbättrat det ifrån spelet o dess begränsningar.
Men pja man kan inte tillfredställa alla alltid, så synd för dig att du inte fick det du vill. Bara kolla på nåt annat då.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Så släpper vi det här tröttsamma kulturkriget. Annars plockar banhammaren lite diversity-poäng här i forumet.

Tack!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Riktigt trevligt första avsnitt

Permalänk
Medlem

Såg det igårkväll tillsammans med 16åriga dottern. Lite tårar, en hel del "oh shit, oh shit, oh shit" och mkt handhållande blev det.

4,5/5 gurkmackor

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Bra men onödig serie är min kommentar som spelat och klarat spelet.
Tyckte dock det var en bra story och kanske kul för de som inte spelat att få uppleva.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen första avsnittet. Har spelat båda spelen, ettan var ett tag sedan, men ska spela om det på PS5. Blir ännu mer sugen nu när man kollat serien som jag tycker verkar riktigt välgjord. Perfekt känsla i serien som fångar spelet på ett bra sätt och samtidigt sätter en egen nivå. Kan verkligen bli en av årets bästa serier.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag som inte har spelat spelet trodde att Nico Parker var Ellie. Tyckte att hon gjorde en bättre insatts än Bella Ramsey. Kemin mellan Pedro och Nico var grym.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Bra men onödig serie är min kommentar som spelat och klarat spelet.
Tyckte dock det var en bra story och kanske kul för de som inte spelat att få uppleva.

Det är som att säga att en serie baserad på en bok är onödig?

Jag har spelat ut spelet massor med gånger, tycker fortfarande serien var det bästa jag sett på flera år. Det gjorde nog om något att serien blev ännu bättre, jag vet vad som ska hända ungefär, men inte exakt hur de väljer att göra det eller var de kommer göra ändringar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Lovar ju gott att den har 9.5 på IMDB, om en serie gjord på ett så älskat spel är det minsta dålig så brukar det ju totalsågas. Har inte spelat spelet men ska halt klart ge serien en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Så släpper vi det här tröttsamma kulturkriget. Annars plockar banhammaren lite diversity-poäng här i forumet.

Tack!

Nu tyckte jag som sagt att det inte var nåt problem alls här, men jag måste fråga varför det är så hemskt att diskutera just diversity i Hollywood? Det ÄR ju ett riktigt problem som faktiskt förstör vissa serier o filmer rätt bra. För vi måste väl ändå få diskutera bra som dåliga saker i serier så länge det så klart inte tar över hela diskussionen o blir allmänt otrevligt, men det hade det ju inte alls gjort här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Nu tyckte jag som sagt att det inte var nåt problem alls här, men jag måste fråga varför det är så hemskt att diskutera just diversity i Hollywood? Det ÄR ju ett riktigt problem som faktiskt förstör vissa serier o filmer rätt bra. För vi måste väl ändå få diskutera bra som dåliga saker i serier så länge det så klart inte tar över hela diskussionen o blir allmänt otrevligt, men det hade det ju inte alls gjort här.

Problemet är att folk på detta forum har en tendens att inte kunna diskutera, utan det blir alltid bara flaming och annat mög när en 'diskussion' kickas igång. Speciellt när det gäller ämnen där någon gillar en sak, och en annan gillar inte samma sak. Det blir ingen diskussion om t. ex. varför diversity är ett problem, utan snarare blir det bara en diskussion kring en 'felaktig' åsikt och en annan 'dålig' åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Nu tyckte jag som sagt att det inte var nåt problem alls här, men jag måste fråga varför det är så hemskt att diskutera just diversity i Hollywood? Det ÄR ju ett riktigt problem som faktiskt förstör vissa serier o filmer rätt bra. För vi måste väl ändå få diskutera bra som dåliga saker i serier så länge det så klart inte tar över hela diskussionen o blir allmänt otrevligt, men det hade det ju inte alls gjort här.

Är väl inte så svårt att förstå varför, många blir upprörda och diskussionen kan förpesta hela tråden genom att ta den över. Vill vill moderera sådant ens?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

För er som har spelat spelet (spoiler alert till er andra):

Vet vi om kannibalgubben David kommer att vara med, och i så fall vem som spelar honom?

Dold text

Det kommer i det stora hela bli intressant att se hur de gör med antagonisterna. Kommer de målas upp "gråa" som verkliga människor eller kommer det bli väldigt svart och vitt? Håller tummarna att det görs på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Problemet är att folk på detta forum har en tendens att inte kunna diskutera, utan det blir alltid bara flaming och annat mög när en 'diskussion' kickas igång. Speciellt när det gäller ämnen där någon gillar en sak, och en annan gillar inte samma sak. Det blir ingen diskussion om t. ex. varför diversity är ett problem, utan snarare blir det bara en diskussion kring en 'felaktig' åsikt och en annan 'dålig' åsikt.

Skrivet av Kaleid:

Är väl inte så svårt att förstå varför, många blir upprörda och diskussionen kan förpesta hela tråden genom att ta den över. Vill vill moderera sådant ens?

Sure, det KAN förpesta, men det hade det ju inte gjort här än så ser inte problemet. O Sweclockers får såklart göra precis som dom vill, är bara det att jag ser tendenser både här o var att det nästan är tabu att ens nämna nånting negativt om "diversity".
Tyckte iaf serien gjorde det bra, har som sagt inget problem med att hans riktiga dotter var mörk, o sen gjorde serien tillomed en poäng med det när Ellie frågade hon rebelledaren om hon var hennes mamma o fick som svar "do I look like I could be your mother?".
Men aja, nu blev det ändå en dsikussion om det just för att en moderator modererade bort det. Är beredd på att det här modereras bort också, men hade iaf varit fint att få en liten förklaring av mod i PM kanske så släpper iaf jag det o fortsätter njuta av serien när nästa avsnitt kommer o diskutera vidare på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Sure, det KAN förpesta, men det hade det ju inte gjort här än så ser inte problemet.

Jag kan bara säga att jag har skämts över vissa kommentarer. Otroligt låg nivå. Men jag låter moderatorerna sköta det där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Sure, det KAN förpesta, men det hade det ju inte gjort här än så ser inte problemet. O Sweclockers får såklart göra precis som dom vill, är bara det att jag ser tendenser både här o var att det nästan är tabu att ens nämna nånting negativt om "diversity".
Tyckte iaf serien gjorde det bra, har som sagt inget problem med att hans riktiga dotter var mörk, o sen gjorde serien tillomed en poäng med det när Ellie frågade hon rebelledaren om hon var hennes mamma o fick som svar "do I look like I could be your mother?".
Men aja, nu blev det ändå en dsikussion om det just för att en moderator modererade bort det. Är beredd på att det här modereras bort också, men hade iaf varit fint att få en liten förklaring av mod i PM kanske så släpper iaf jag det o fortsätter njuta av serien när nästa avsnitt kommer o diskutera vidare på det

Det är inte tabu, nästan det enda man hör om för en del grupper kan inte släppa taget om ett ämne som de inte ändå kommer att ändra på.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ackwell:

För er som har spelat spelet (spoiler alert till er andra):

Vet vi om kannibalgubben David kommer att vara med, och i så fall vem som spelar honom?

Dold text

Det kommer i det stora hela bli intressant att se hur de gör med antagonisterna. Kommer de målas upp "gråa" som verkliga människor eller kommer det bli väldigt svart och vitt? Håller tummarna att det görs på ett bra sätt.

Jag tror han är med, det var en scen som flashade förbi i någon trailer där en person högg ner en köttyxa i ett träbord om jag minns rätt, kändes spontant som om det var därifrån

Dold text

De kör nog gråskala på alla, like Joel. Ingen är "ond", utan de gör det de måste för att överleva och vad de tror är rätt. Det som gjorde storyn så bra.

Ingen Disney-nivå på skurk

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Mycket bra gjord och snygg men med ett stort problem.
Jag misstänker att de som inte spelat spelet kommer att få ut mer av serien om den skall fortsätta vara så rakt kopierad från spelet. Jag kände till och med igen många kameravinklar.
Förhoppningsvis så håller de sig till spelets generella handling istället för att försöka kopiera storyn scen för scen i fortsättningen. Jag hade ingen som helst behållning av första avsnittet, det var som att kolla igenom spelets cutscenes igen.

Jag håller helt med om att Nico Parker nog hade varit bättre som Ellie, hon hade en fantastisk energi. Ramsey övertygade mig inte alls, hon känns malplacerad.
Även Pedro kändes lite för avbackad, jag hoppas de två rycker upp sig i fortsättningen när de blir varma i kläderna.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag tror han är med, det var en scen som flashade förbi i någon trailer där en person högg ner en köttyxa i ett träbord om jag minns rätt, kändes spontant som om det var därifrån

Dold text

De kör nog gråskala på alla, like Joel. Ingen är "ond", utan de gör det de måste för att överleva och vad de tror är rätt. Det som gjorde storyn så bra.

Ingen Disney-nivå på skurk

Nice! Blev ännu mer taggad nu. Och ja, i spelet hanterade de enligt mig skurkarna väldigt bra så det blir förhoppningsvis lika nu

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Gurrrra:

Nu tyckte jag som sagt att det inte var nåt problem alls här, men jag måste fråga varför det är så hemskt att diskutera just diversity i Hollywood? Det ÄR ju ett riktigt problem som faktiskt förstör vissa serier o filmer rätt bra. För vi måste väl ändå få diskutera bra som dåliga saker i serier så länge det så klart inte tar över hela diskussionen o blir allmänt otrevligt, men det hade det ju inte alls gjort här.

Det spelar ingen roll att det "inte alls" skett här. Då många på internet är oförmögna / helt enkelt inte vill bete sig som folk har vi en policy för detta i förebyggande syfte.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner