Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är det inte enklare att helt enkelt bara investera i en lösning som kyler ner huset? Eller varför inte öppna ett fönster?

Tänker är väldigt enkla lösningar på ett problem som kan bli väldigt kostsamt (separationer är ofta väldigt kostsamma både ekonomiskt och psykiskt)

Varma sommardagar vädrar vi ordentligt på kvällen, natten och morgonen. Sedan stänger vi alla dörrar och fönster hela dagen. Markiser, rullgardiner och persienner neddragna.

Det håller nere värmen inne till rimlig nivå utan AC.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Blaskanal:

Handlar inte om det, nått helt annat som ligger o pyr. Typ för tre veckor sedan sa du något dumt som du unte har bett om ursäkt för och altan dörren är bara en symbol. Finns ingen logik... sägs inte vad som menas.

Så jag kan addera lite gubbgnäll att flickor inte säger vad dom igentligen menar Ja killar med förmodlgien, men jag har bara erfarneht av töckta könet och logik och känslor är två olika saker många gånger.

100%.

Men vi flyttade till huset för tre år sedan.

Kul grej, kolla när vi drog och badade vid 17:30 och jag startade portabla acn.

Hon säger direkt: aah… INGEN skillnad! Och öppnar upp trots alla andra säger shit vilken skillnad.

Dags att ge upp. Låsa in sig själv källaren och skratta

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Energidryck är läsk.

Alla livsmedel som "ger energi" enligt marknadsföringen är ju fyllda med socker, det är vad energin kommer från. Typ Dextrosol, eller "energimuffin" och så vidare.

Det är så det borde vara men felet är alltså att de flesta "energidrycker" är sockerfria och på sin höjd innehåller en fnutt energi, lite koffein, ibland någon protein (vilket faktiskt kan sägas ge energi, om än inte som socker) eller vitamin. En espresso är bättre alla dagar i veckan, sannolikt nyttigare också.

[energidrycker borde alltid innehålla socker]

Skrivet av Hyllbert:

Varför? Då kan man lika gärna dricka läsk.

Ja...min "to go"-energidrink var länge Coca Cola och en koffeintablett; starkare och godare än Red Bull, och billigare. Nu kör jag oftare på kaffe om jag är sömnig och Coca Cola om jag behöver snabb energi och vätska. (kör jag bil kombinerar jag numera frukt och kaffe, det är riktigt snabbt om man är sömnig och seg)

Jag tycker alltså inte att det är fel med Celsius etc, med 200mg koffein, det är helt ok om det är koffein man vill ha, och lite vitaminer och jox, men energidryck är det inte riktigt. Några få kJ liksom. IMHO alltså.
Alltså bör de inte använda "energidryck" i marknadsföringen. *gnälla*
Vissa högproteindrycker, tror det exempelvis finns några Nocco med 5% protein typ, kan nog kvala in som energidryck även om jag själv inte skulle använda det ordet före proteindryck.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Det är så det borde vara men felet är alltså att de flesta "energidrycker" är sockerfria och på sin höjd innehåller en fnutt energi, lite koffein, ibland någon protein (vilket faktiskt kan sägas ge energi, om än inte som socker) eller vitamin. En espresso är bättre alla dagar i veckan, sannolikt nyttigare också.

Tja, det finns väl kategorier. Jag är verkligen ingen expert (dricker generellt inte sådant) men för mig är en energidryck typ Red Bull, Monster eller liknande och de har mycket socker. Nu finns det andra typer också, Nocco och Celsius exempelvis är ju en annan typ av energidryck, och Red Bull och de har ju kommit i sockerfria varianter också. Innan dess fanns ju de klassiska Krating Daeng och Lipovitan D, som också hade rätt mycket socker.

Citat:

[energidrycker borde alltid innehålla socker]
Ja...min "to go"-energidrink var länge Coca Cola och en koffeintablett; starkare och godare än Red Bull, och billigare. Nu kör jag oftare på kaffe om jag är sömnig och Coca Cola om jag behöver snabb energi och vätska. (kör jag bil kombinerar jag numera frukt och kaffe, det är riktigt snabbt om man är sömnig och seg)

Jag tycker alltså inte att det är fel med Celsius etc, med 200mg koffein, det är helt ok om det är koffein man vill ha, och lite vitaminer och jox, men energidryck är det inte riktigt. Några få kJ liksom. IMHO alltså.
Alltså bör de inte använda "energidryck" i marknadsföringen. *gnälla*
Vissa högproteindrycker, tror det exempelvis finns några Nocco med 5% protein typ, kan nog kvala in som energidryck även om jag själv inte skulle använda det ordet före proteindryck.

Tja, socker ger ju ett snabbt energitillskott, fruktsocker än mer, så är det snabb energi man behöver så är det väl bra (dock är det ju sällan man behöver en massa snabba kalorier egentligen). Det betyder inte att det är nyttigt på något sätt förstås. Kaffe eller koffein ger ju inte energi på det sättet, snarare är det uppiggande i viss mån inom vissa gränser, men verkligheten är inte som Sims där man kan fylla på energimätaren med espresso liksom. Behöver man sova så behöver man sova, koffein gör det svårt att somna men det gör ju inte en pigg (amfetamin eller liknande kan funka däremot ).

Det har hänt att jag har jobbat typ tre skift i rad eller liknande, och kaffe behövs ju då, men det är ju mer att man är aktiv som gör att man håller sig hyfsat pigg än kaffet. Att köra bil när man är väldigt trött är ju mycket värre, kaffe hjälper i viss mån men enligt min erfarenhet så behöver man stanna emellanåt och röra på sig om man ska vara en säker förare och inte somna vid ratten. Att sitta i timmar i en bekväm stol i en uppvärmd kupé när man är trött är ju inte alls bra för att hålla sig vaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Min sambo är på riktigt dum i huvudet. Vi har ett ”uterum” i anslutning till ytterdörren med svart plåttak som i det utrymmet blir över 50 grader. När man öppnar upp glaspartierna blir det kanske 30-40c men stråleffekten av det svarta taket består.

Hon vill ALLTID ha dörren öppen för att släppa in luft (läs KALL luft) i huset.

Jag blir så fruktansvärt förbannad när hon verkligen inte förstår VARFÖR man ska ha dörren stängd.

Hon blir så arg när jag enligt henne ”dumförklarar” fanskapet, men på riktigt… hon är ju fan dum.

Jag visar grafer från temperatursensorer i huset och lägger ihop det med när dörren öppnas, visat värmekamera och visat flera artiklar på hur man kontrar sommarhettan.

Nej, enligt henne får hon ju KALL luft utifrån.

Utöver detta… så klarar hon på att DET ÄR SÅ JÄVLA VARMT HÄR.

Skilsmässa..?

Om min fästmö hade skrivit lika nedsättande om mig på Internet, så hade jag blivit rätt påverkad.
Med tanke på hur du för dig i skrift, så vill jag inte ens föreställa mig hur du är IRL medan du ”dumförklarar” henne. Skilsmässa kanske är det rätta. Jag hade inte velat dela mitt liv med någon som kallar mig ”på riktigt dum i huvudet”.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaskanal:

Så mitt gubb gnäll är att folk påstår dom har en 3000w inverter, när dom köpt en 2400w inverter, för att dom inte vet skillnaden på va och watt.

eller skillnaden på VA och var
Står ju i klartext på sidan du refererar till där sambanden mellan aktiv effekt, reaktiv effekt, skenbar effekt och effektfaktor är ordentligt utredda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Dags att ge upp. Låsa in sig själv källaren och skratta

Tvärtom!
Du har, vad jag kan se, tre saker att göra.
1) Sluta kalla din fru/sambo (? här föreligger två olika besked) för dum i huvudet.
2) Hitta ett bättre sätt att förklara för henne. Hon är ju hittills inte mottaglig för din "undervisning".
3) Bete dig som du bör mot henne och inte vara översittare (vilket man kan läsa ut mellan raderna)

Det är många saker man får accptera eller överse med i ett parförhållande. Och det gäller åt båda hållen. Tro mig, jag har två havererade äktenskap bakom mig och ett pågående som hållit i 33 år (men vårt förhållande har pågått längre än så). Utan eftergifter och med översittarattityd går det alltid illa.

PS. De två havererade äktenskapen var utom räddning, jobbade hårt på det men flyttade till slut. DS.

Permalänk
Medlem

Angående energidryck, ja, koffein gör en inbillningspigg i viss mån, och snabba kolhydrater försvinner lika fort, men ibland är det det som behövs för att komma över en trötthet eller sömnighetspuckel. Kör man bil, gärna ihop med några minuters bensträckare.

Mitt nya gubbgnäll: varför säljs så mycket läskeblask och öl i engångsflaskor? Visst, de kan återvinnas, men är det inte bättre att återanvända dem som var vanligt förr, när man köpte sådant billigt i back? Kan förstå att säregna flaskor kan vara del av image, eller fint pynt, men när man bara vill ha en alkoholfri öl till pizzan känns det onödigt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Tvärtom!
Du har, vad jag kan se, tre saker att göra.
1) Sluta kalla din fru/sambo (? här föreligger två olika besked) för dum i huvudet.
2) Hitta ett bättre sätt att förklara för henne. Hon är ju hittills inte mottaglig för din "undervisning".
3) Bete dig som du bör mot henne och inte vara översittare (vilket man kan läsa ut mellan raderna)

Det är många saker man får accptera eller överse med i ett parförhållande. Och det gäller åt båda hållen. Tro mig, jag har två havererade äktenskap bakom mig och ett pågående som hållit i 33 år (men vårt förhållande har pågått längre än så). Utan eftergifter och med översittarattityd går det alltid illa.

PS. De två havererade äktenskapen var utom räddning, jobbade hårt på det men flyttade till slut. DS.

Jo, mina sympatier är för henne. För en partner och bästa vän kastar inte andra parten under bussen. Därtill är vi alla olika hur vi får begrepp om ett fenomen. Och i detta fall så är jag förstående för henne då andra parten verkar gå till fullskalig attack. Som enbart sluter öronen på folk och de hamnar i en beredskap som inte är mottaglig för någon som helst information.

Permalänk
Skrivet av serafim:

eller skillnaden på VA och var

Du menar Watt och VAR? Tja om folk känner till sitt systems PF så hatten av.

Skrivet av serafim:

Står ju i klartext på sidan du refererar till där sambanden mellan aktiv effekt, reaktiv effekt, skenbar effekt och effektfaktor är ordentligt utredda

EXAKT! Ändå blandar folk ihop VA och Watt, wierd.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Energidryck är läsk.

Alla livsmedel som "ger energi" enligt marknadsföringen är ju fyllda med socker, det är vad energin kommer från. Typ Dextrosol, eller "energimuffin" och så vidare.

Jag dricker då inte energidryck på samma sätt som läsk och vet ingen energidryck värd namnet som innehåller bara samma saker som läsk.

Permalänk
Medlem

Kräsna barn när man firar midsommar. Laxen gick till hunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kräsna barn när man firar midsommar. Laxen gick till hunden.
<Uppladdad bildlänk>

Rökt? Gravad? Vad fick de istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Rökt? Gravad? Vad fick de istället?

Gravad, men personligen kan jag knappt känna skillnad mellan gravad och rökt, aldrig förstått hatet mot gravad lax.

Han tog ju två mackor ser du väl! Och halva sin kroppsvikt i jordgubbar och glass senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Gravad, men personligen kan jag knappt känna skillnad mellan gravad och rökt, aldrig förstått hatet mot gravad lax.

Han tog ju två mackor ser du väl! Och halva sin kroppsvikt i jordgubbar och glass senare.

Låter som mig när jag var liten, hatade midsommarmaten tills jag en dag lärde mig äta sill. Det kommer med åldern ska du se

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Skilsmässa..?

Det tycker jag. För hennes skull

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Låter som mig när jag var liten, hatade midsommarmaten tills jag en dag lärde mig äta sill. Det kommer med åldern ska du se

Ja det är lite vuxenmat. Kan själv inte äta matjessill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Gravad, men personligen kan jag knappt känna skillnad mellan gravad och rökt, aldrig förstått hatet mot gravad lax.

Han tog ju två mackor ser du väl! Och halva sin kroppsvikt i jordgubbar och glass senare.

Älskar gravad fisk, gravad lax, gravad röding, gravad sik, ... mums. Brukade grava själv en gång i tiden, numera köper jag färdiggravad lax. Helst i bit men den skivade är ok. Älskade det som barn oxå, så snacket om att det är vuxenmat är inte sant. Numera är det inte den absoluta favoriten när det gäller fisk. Redan i ganska ung ålder fick jag smak för sushi som nog kan kallas favoritfödan för mig. Men laxtårta på en blandning av kallrökt och gravad lax går ner utan problem. Det, däremot, är vuxenmat. Och gravad lax/röding/öring/sik/... med lite färsk dill och små färskpotatisar, kokta, lättkrossade (bara tilltryckta så de spricker) sedan lättrostade med lite smör och flingsalt, det är mumma för smaklökarna, gärna parat med ett glass torrt vitt vin.
Förresten växer barn till sig. Bra att han slapp gå hungrig från bordet, det fick jag när jag var barn och vägrade äta nåt jag uppfattade som äckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

(vilket man kan läsa ut mellan raderna)

Mellan raderna? Det är ju utskrivet tydligt.

Skrivet av Dockland:

Det tycker jag. För hennes skull

Jepp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyllbert:

Jag dricker då inte energidryck på samma sätt som läsk och vet ingen energidryck värd namnet som innehåller bara samma saker som läsk.

Hur du dricker dem vet jag inget om, men sett till innehållet är de väldigt lika vanliga läskedrycker. De har förstås andra saker också, taurin, guarana och liknande, men det mer är för marknadsföring snarare än att de skulle påverka något. Vad som däremot har effekt är ju ett (relativt andra läsker) högt koffeininnehåll och förstås sockret. Men en kopp kaffe med mycket socker i har samma effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jo, mina sympatier är för henne. För en partner och bästa vän kastar inte andra parten under bussen. Därtill är vi alla olika hur vi får begrepp om ett fenomen. Och i detta fall så är jag förstående för henne då andra parten verkar gå till fullskalig attack. Som enbart sluter öronen på folk och de hamnar i en beredskap som inte är mottaglig för någon som helst information.

Dessutom har han ju klagat på henne redan för drygt ett år sen, om nu dåvarande fästmön == nuvarande frun/sambon. Om det är samma person så handlade det då om tro på spöken och övernaturliga saker (i mars 2022) och senare för att hon var missnöjd med datumet för installation av bergvärmepump (i oktober? 2022). Så för hennes skull kanske en skilsmässa vore att föredra (om det nu är så att dåvarande fästmön == nuvarande frun/sambon).

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Dessutom har han ju klagat på henne redan för drygt ett år sen, om nu dåvarande fästmön == nuvarande frun/sambon. Om det är samma person så handlade det då om tro på spöken och övernaturliga saker (i mars 2022) och senare för att hon var missnöjd med datumet för installation av bergvärmepump (i oktober? 2022). Så för hennes skull kanske en skilsmässa vore att föredra (om det nu är så att dåvarande fästmön == nuvarande frun/sambon).

Även om jag inte vill ägna mig åt att vare sig recensera/analysera relationer eller annat så kan de senaste inläggen kanske ha ett visst samband med: #19703603

Permalänk
Medlem

Det finns för mycket fästingar. Hittad på hund.

Dessa är numera spolade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det finns för mycket fästingar. Hittad på hund.
<Uppladdad bildlänk>
Dessa är numera spolade.

Alltså kackerlackor ser alltid ut som kackelackor från undersidan. De kan vara verkligt vackra ovanifrån, ex relativt runda och små med vitsvarta sköldar med mönster, men vänds de på ser de alltid karaktäristiskt kackerlackiga ut. https://en.wikipedia.org/wiki/Therea_petiveriana

De har inte en häger på långloppet jmf med fästingar vad avser vidrighet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur du dricker dem vet jag inget om, men sett till innehållet är de väldigt lika vanliga läskedrycker. De har förstås andra saker också, taurin, guarana och liknande, men det mer är för marknadsföring snarare än att de skulle påverka något. Vad som däremot har effekt är ju ett (relativt andra läsker) högt koffeininnehåll och förstås sockret. Men en kopp kaffe med mycket socker i har samma effekt.

Jamen dåså.

Permalänk
Medlem

Jag har konstaterat att det måste bara jobba en person på polisens 114 14. Tänkte anmäla ett brott som man inte tydligen inte kan anmäla via nätet (telefonbedrägeri). Jag har ringt alla tider på dygnet. Det är ständigt 2 timmars kötid. Först klocka 04:30 hade kötiden minskat till en halvtimma. Men efter en kvart i telefon blev jag utkallad på jobb så det sket sig. Så, då får jag gå och anmäla i polisstationen. Kollar öppettider, de har öppet hela två dagar i veckan här i Södertälje med nästan 100 000 invånare. Lite som landsbygden hade innan de la ner polisen där :D.
Man tänker lite som den legendariske fd direktören för Scania, Leif Östling: Va fan får jag för pengarna?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har konstaterat att det måste bara jobba en person på polisens 114 14. Tänkte anmäla ett brott som man inte tydligen inte kan anmäla via nätet (telefonbedrägeri). Jag har ringt alla tider på dygnet. Det är ständigt 2 timmars kötid. Först klocka 04:30 hade kötiden minskat till en halvtimma. Men efter en kvart i telefon blev jag utkallad på jobb så det sket sig. Så, då får jag gå och anmäla i polisstationen. Kollar öppettider, de har öppet hela två dagar i veckan här i Södertälje med nästan 100 000 invånare. Lite som landsbygden hade innan de la ner polisen där :D.
Man tänker lite som den legendariske fd direktören för Scania, Leif Östling: Va fan får jag för pengarna?

Jag läste om det, det verkar som de måste uppfylla en viss kvot av ’riktiga poliser’ anställda på polismyndigheten, så deras callcenter har anställningsstopp för att de annars får för många civilanställda. Tror det vara något i stil med att de hade 300 av 800 som behövdes

Det enda som händer är ju att folk inte anmäler saker bara. Ingen orkar vänta i timmar för småsaker, då blir det inte anmält alls. Skulle vara intressant att se statisk hur många samtal som når fram till en handläggare av de som rings. Hur många lägger på, hur många provar igen senare… hur många saker går oanmälda pga dåliga system?

Senast jag ringde var för att jag körde på ett rådjur, väntade över tre timmar, när jag väl kom fram kom en jägare på några minuter, men eftersom det var så mycket senare var jag såklart inte på platsen längre. Han var ute hela natten men hittade inte djuret (ena benet var helt av)

Så inte nog med att slösa min kväll så slösades hela natten för honom och hans hund, kanske han inte kunde jobba dagen efter?

Hela systemet behöver göras om. Ser inte problemet med om 90% av polisen är civila, så länge det gör våra faktiska poliser mer effektiva och gör mer skillnad

Permalänk
Medlem

Köpte i juni 2020 en Noblechair Hero i PU-läder efter en rekommendation av en tysk onlinevän (vilket jag nu frågasätter) och har sedan dess haft ont i kropp, värk i röven sittandes på två soffkuddar för att försöka få den att bli bättre att sitta på.
Är allmänt irriterad när jag sitter framför datorn och har ont, det vart en stol som både vart för hård och för stor för att passa min kropp. (ca 80kg och 174cm lång)
Har ett par gånger haft stolen uppe på Blocket till under halva nypriset men det är iskallt.
Samtidigt sitter sambon och myser i sin Secretlabs och jag ångrar djupt att jag inte lade pengarna på en tygstol från dom i stället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fm_buli:

Köpte i juni 2020 en Noblechair Hero i PU-läder efter en rekommendation av en tysk onlinevän (vilket jag nu frågasätter) och har sedan dess haft ont i kropp, värk i röven sittandes på två soffkuddar för att försöka få den att bli bättre att sitta på.
Är allmänt irriterad när jag sitter framför datorn och har ont, det vart en stol som både vart för hård och för stor för att passa min kropp. (ca 80kg och 174cm lång)
Har ett par gånger haft stolen uppe på Blocket till under halva nypriset men den är iskallt.
Samtidigt sitter sambon och myser i sin Secretlabs och jag ångrar djupt att jag inte lade pengarna på en tygstol från dom i stället.

Not to beat a dead horse, men kontorsstol >>>> gaming-stol.

Min Kinnarps jag köpte för 150 på en loppis för typ sju år sedan är fortfarande grymt bra. Extremt mycket bättre än den Ikea Marcus jag hade innan, och bättre än en mycket nyare och mer fancy kontorsstol jag köpte från jobbet när de bytte till "hot seats" (någon RH-modell som är helt ok, bättre än alla gamingstolar jag testat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Mera watt eller volt är bra mycket tydligare. Jag vill ogärna att någon använder sig av öka spänningen när de iställer menar något annat

"Ni skrev tidigare att min gpu nog inte har tillräckligt med vatten från fabrik för att överklockas, och rekommenderade mig att testa att fixa mera för att få upp fpsen. Jag hällde på en hel liter men nu startar inte datorn alls?!"

Skrivet av FatherOfThree:

Utveckla gärna, vill gärna veta.
(Ja, seriöst)

Mygg, Mörker, och säkerligen något annat som börjar på M för att kontra "Villa, Volvo, Vovve". Nordbor är väl ofta lite mer bittra än oss sydbor, Morrlänningar?

Skrivet av klirre:

Låter som mig när jag var liten, hatade midsommarmaten tills jag en dag lärde mig äta sill. Det kommer med åldern ska du se

Jag lärde mig äta sill i tidiga tonåren. Jag slutade äta sill igen i sena tonåren då jag kommit underfund med att jag inte längre behöver plocka sill för att verka vuxen, eller ta lite av allt bara för att, samt att det finns alltid godare saker när det bjuds på sill (oftast allt annat)

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz